Gå til innhold

østkanten

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker

østkanten i oslo har utviklet sitt eget språk.. jeg måtte på en mann som jeg trodde var norsk og var voksen, men når ting kom ut av munnen hans, fikk jeg avsmak så det holder. han veivet med hendene og så "ja, det er kult at du setter deg her da lizzom! hva gjør du her i oslo a, lizzom" og sånn fortsatte han. måtte bare gå til slutt. han var ganske pen, men det klarte å ødelegge alt. hvorfor kan man ikke snakke ordentlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Vi er ikke så glade i å bevegge oss på vestkante vi heller. Er altfor nasalt der!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

jeg som startet tråden.. jeg bor ikke i oslo en gang. jeg bare synes at når man i resten av norge kan snakke ordentlig, hvorfor ikke der? altså bokmål eller kanskje dere kan begynne med nynorsk? eller andre dialekter som er norske?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hvem er det som bestemmer hva som er ordentlig snakk?

Uansett, du må ikke dro slutnonger av alle på østkanten basert på dine dårlige erfarnger med en spesifik mann. :kjefte:

Du blander også bokmål og nynorsk inn i denne diskusjonen, noe som er totalt galt. Det er de to offisielle skriftspråkene, og må ikke sammenblandes med det muntlige språket der vi har tusentalls dialekter.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Hans dialekt er akkurat like norsk som dialekten til en fra Bergen, Stavanger, Voss, Øvre Årdal, Sogndal, Steinkjer, Henningsvær, osv. Dialekten deres kan høres akkurat like rar ut for han på østkanten som hans dialekt høres rar ut for deg.

Tenke seg til hvor kjedelig det hadde vært hvis alle hadde snakket 100% identisk, med de samme ordene, tonefall, trykk, osv. Ingen variabler.

TS hvor kommer du fra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forskjell på østkantdialekt og ungdomsspråk. Mange ungdommer har tillagt seg litt "kebabnorsk" med utenlandske ord og mye "lissom"". Det er ikke det samme som østkantdialekt.

Jeg er født og oppvokst på Oslos Østkant (eller sør-østkant for å være spesifikk), og er opptatt av å høres sånn ut. Du hører ikke en -en endelse fra meg, og jeg liker at det er forskjell på hvordan vi snakker og hvordan de snakker på vestkanten.

Jeg snakker breiere enn de fleste vennene mine, men ikke så bredt som enkelte steder i Groruddalen, hvor det er mye trykk på første del av ordene, som feks "INNteressant" eller "BaNNan" eller "KArrakter".

Men jeg har alltid -a-endelser og blir nesten verre i den breie praten når noen kommer og snakker veldig vestkantpent. ;-)

Edit: skrivefeil

Endret av Rainbow81
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

En ting som irriterer meg, er folk som sier 'hvem' til alt hvor det egentlig skal være hvordan/hvilken/hva slags. 'hvem bil' 'hvem dag' 'hvem skole'..eksen min sa det hele tiden, og samme gjorde foreldrene hans.

Og de er fra Grorud.

Endret av icecream
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man skal høre mye før øra detter av. Fjortis vokabular er ganske jevnt fordelt blant fjortiser i alle aldre, over hele byen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tirkes

Jeg synes det er verre å snakke med en fra midt i Bergen by enn en fra Groruddalen.

Gudbedre som jeg får frysninger av den bææærgenen. Hetta! Men smiler pent og oppfører meg som folk åkkesom. Er jo alltids noen som liker/misliker dialekter.

Og i alle dialekter er det folk som er "for unge" og ikke snakker "bra" nok fordi de bruker for mye slang eller teite utrykk.

Jeg er allergisk mot overforbruk av "bare". I alle dialekter. "Og hun bare klikka og han bare "pass deg du" og da sa jeg bare at herregud.." - Tror det har endel med alder og demografi å gjøre og ikke bare med bydel i Oslo, for å være ærlig. Og det kommer seg som regel med alderen!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

østkanten i oslo har utviklet sitt eget språk.. jeg måtte på en mann som jeg trodde var norsk og var voksen, men når ting kom ut av munnen hans, fikk jeg avsmak så det holder. han veivet med hendene og så "ja, det er kult at du setter deg her da lizzom! hva gjør du her i oslo a, lizzom" og sånn fortsatte han. måtte bare gå til slutt. han var ganske pen, men det klarte å ødelegge alt. hvorfor kan man ikke snakke ordentlig?

Jeg har selv vokst opp i Groruddalen og kjenner hverken meg selv eller mine omgivesler igjen i mange av karakteristikkene. Da jeg gikk paa ungdomsskolen tilbake paa 90-tallet, saa reagerte flere medelever da en etnisk norsk jente brukte "hvem" der hun egentlig skulle brukt "hvilken". Det sagt, saa er det selvfoelgelig riktig at a-endelser stort sett brukes der det er mulig. Selv er jeg noe mer konservativ i spraaket og det faller meg naturlig kun aa bruke a-endelser i nesten alle muligheter for det i preteritum og i mange hunkjoennsubstantiv bestemt form.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde litt daarlig tid i stad og ville bare legge til at jeg ikke bruker a-endelser i bestemt flertall intetkjoenn(f.eks. sier jeg husene i stedet for "husa").

Maa innroemme at jeg ikke har moett mange voksne som snakker slik som det ble beskrevet aapningsinnlegget.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker som bruker ord som "lissom", "asså", "atte" osv. har svært ofte dårlig ordforråd. Dette gjenspeiles ikke av alder, bakgrunn eller oppvekststed etter min mening.

Men merker jeg blir forferdelig irritert av slike mennesker, og har problemer med å forholde meg til dem...

Sorry...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Mennesker som bruker ord som "lissom", "asså", "atte" osv. har svært ofte dårlig ordforråd. Dette gjenspeiles ikke av alder, bakgrunn eller oppvekststed etter min mening.

Men merker jeg blir forferdelig irritert av slike mennesker, og har problemer med å forholde meg til dem...

Sorry...

Enig!

Det er på en måte greit at de snakker slik som tenåringer, men når de er oppe i 20-årene sliter jeg med å ta dem alvorlig.

"Jeg sa bare, ... atte, og da sa han bare... lissom"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...