Pasjonsblomst Skrevet 4. november 2014 #1641 Del Skrevet 4. november 2014 Hvordan gikk det med frøkna på overnatting? Har hun et godt forhold til besteforeldrene? FP elsker heldigvis å være hos begge settene sine, hun stråler opp.. herlig!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 5. november 2014 Forfatter #1642 Del Skrevet 5. november 2014 Overnattingen gikk kjempebra, Pasjonsblomst! Hun er jo så vant til å være med både mine og Mannens foreldre, og denne gangen var det hans foreldre som var barnevakter Og når hun kom hjem på søndags ettermiddag var hun i fyr og flamme over å se oss og Lillesøster igjen. DET er koselig det! --- Travel start på dagen med Mannen som låste seg ute av bilen sin mens den skulle stå og varme seg opp/tine is på rutene og resvervenøkkelen som er sporløst forsvunnet. Ingen kan huske å ha sett den siden jeg lånte den for et par uker siden Kjipe greier. Men vi kjørte han på jobb og Frøken Fryd til barnehagen og så kom Viking og hjalp oss En unødvenig utgift, men jammen godt vi har dem! Begynner jammen å komme i julestemning om dagen jeg! Kan ha noe med at jeg holder på å strikke lange nisseluer til frøknene og jeg har drukket årets første julebrus i helga. Men disse julegavene er like vanskelige hvert år. Jeg har sendt en ønskeliste til jentenes besteforeldre, tanter og onkler, men hva skal vi kjøpe mon tro. Lurer på om vi skal kjøpe et gulvteppe til rommet hennes. Det kunne være godt å ha. Lillesøster får Stokke Tripptrapp-stol av mine foreldre, så da kjøper nok vi en sånn "table top" som Frøken Fryd har også. Så skåner vi bordet litt Til Mannen har jeg faktisk et par alternativer til ting han trenger, men ikke går og kjøper selv med det første. Og jeg ønsker meg stort sett deler til serviset og glass-serien jeg vi samler på (Mannen synes jo det er skikkelig kjipt å få sånt i gave, men å komme på noe han kan ønske seg er han ikke så flink til ), og noen bøker og annet småtteri til kjøkkenet. Her en dag prata vi om hvor flotte jenter vi har, og da sa jeg at "for å være ærlig så tror jeg vi må ha et barn til", og da sukka Mannen: "Ååh, ikke si det. Jeg vet det...." Men det er ikke aktuelt å starte med noe prøving før om 1,5-2 år, altså! Og mye kan jo skje på den tiden, så ingenting er bestemt. Men lysten er der - hos oss begge, og det er litt koselig På tide med litt lunsj og mer luestrikking Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 5. november 2014 #1643 Del Skrevet 5. november 2014 Så koselig dere har det! Julestemning og søskenplanlegging! Hurra for store familier! Så fint at overnattingen gikk bra, da blir det vel mye enklere neste gang. Koselig med gjensynsglede da! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 5. november 2014 Forfatter #1644 Del Skrevet 5. november 2014 Det føles litt som galskap å tenke på enda et søsken akkurat nå Men det er fordeler og ulemper med både to og tre (og flere) barn. Og så er et godt å vite at vi tenker i samme baner --- Nå har vi bestemt oss for smokkeslutt. Frøken Fryd bruker den bare om natta og av og til når hun er syk/har slått seg e.l., men vi føler at det er på tide å kutte den helt ut, så første helga etter nyttår blir et stopp. Leser litt forskjellige tips, så skal det nok gå bra. Blir vel ville protester og tårer den første natta og kanskje et par til (derfor legger vi et til en helg), men hun har jo koseklut og bamse som hun bruker så det er bare å overbevise henne om at det er nok. Og vi skal naturligvis snakke med henne om det og forklare på forhånd så hun kan venne seg til tanken Gruer meg til de nettene, men gleder meg til vi er kvitt smokken. Og bleieslutt blir det ihvertfall i løpet av våren/sommeren neste år om hun ikke har sluttet av fri vilje innen den tid. Mange utfordringer man møter på med barn, som man ikke tenker så mye på (eller klarer å sette seg inn i) mens man planlegger en graviditet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 6. november 2014 Forfatter #1645 Del Skrevet 6. november 2014 Frøken Fry ville stå opp kl. 05:15 i dag, men Mannen fikk henne raskt til sengs igjen så hun sovnet og våknet ikke før Mannen stod opp litt før 07, heldigvis. Og Lillesøster som stort sett har våknet i 06:30-07-tiden måtte vekkes litt før 09 så vi fikk levert i barnehagen før 09:30. Deilig! Men til tross for en god start på dagen har jeg opplevd den verste leveringen ever... Vi er veldig heldige og kan telle på én hånd hvor mange ganger Frøken Fryd har vært vanskelig å levere i barnehagen, så derfor er det ekstra sårt når det først skjer. Vi kjørte til barnehagen og et par hundre meter før vi kom fram "oppdaget" hun at vi skulle i barnehagen og sa at hun ikke ville. Men det har hun gjort før og det har gått bra allikevel, så jeg tenkte ikke noe mer på det. Hun ville ikke ut av bilen, men jeg fikk henne ut uten tårer og for mye protester. Så oppdaget hun at de andre barna var ute og lekte og det virket som hun ville være med og vi gikk inn for å skifte til utedress, og da begynte rabalderet. Tårer og trass hele tiden mens jeg prøvde å få på henne uteklærne, så det var ikke så lett, men jeg fikk det til på et vis, og så skulle vi gå ut og da kom en av de voksne og ville holde Frøken Fryd og leie henne ut mens jeg bar på Lillesøster. Det ville selvfølgelig ikke FF, så jeg tok henne og barnehagetanta tok Lillesøster for meg og så gikk vi ut. Hun roet seg fort i armene mine så vi gikk bort til sandkassa, men når bestevenninna hennes hadde alle tre bøttene og FF ikke fikk låne så ble det tårer med en gang til tross for at det stod en ledig bøtte med spade ved siden av. Det endte med at hun som bar Lillesøster løftet opp FF og gikk unna mens jeg gikk til bilen og dro. Jeg hørte heldigvis at hun roet seg fort hos henne også, og jeg vet at FF trives godt hos henne. Snakk om å føle seg som en råtten mamma! Jeg tenkte flere ganger at jeg kunne tatt henne med hjem igjen, men samtidig så vil jeg jo ikke at hun skal tenke at bare hun trasser/gråter nok så får hun bli med hjem. Så jeg skal hente henne tidlig i dag og i morgen får hun være hjemme med meg og Lillesøster. Det gjør vel opp for litt av den kjipe situasjonen. Jeg vet jo at hun elsker å være ute og slett ikke har det travelt med å komme hjem når vi henter henne, men allikevel... Blææææh! :frown: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 6. november 2014 #1646 Del Skrevet 6. november 2014 Uff, det er så fælt når det er sånn!! Men det var sikkert lurt at du ikke tok henne med hjem, så hun ikke lærer at trassing virker. Bedre å ha en fin overraskelse med hjemmedag i morgen! Lurer på å ha lille hjemme i morgen også, for synes det er ille at han skal ha lange dager i barnehagen mens jeg er hjemme og kjeder meg. Får se an formen min! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 6. november 2014 #1647 Del Skrevet 6. november 2014 Du trenger vel ikke føle deg som råtten mamma. Det høres "bare ut som" trass egentlig... sårt å ikke få viljen sin, mer enn "det er fælt i barnehagen". Leste en plass at trass er positivt for utviklingen deres, si det høyt 5 ganger og la det synke inn. Positivt!! (men det føles veldig negativt for den som håndterer det ja). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 8. november 2014 Forfatter #1648 Del Skrevet 8. november 2014 Og vips så var 90% av julehandelen unnagjort! Hurra for ønskelister og nettshopping! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pasjonsblomst Skrevet 8. november 2014 #1649 Del Skrevet 8. november 2014 Noen gavetips? Eller kjekke nettbutikker? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 10. november 2014 Forfatter #1650 Del Skrevet 10. november 2014 Uff, det er så fælt når det er sånn!! Men det var sikkert lurt at du ikke tok henne med hjem, så hun ikke lærer at trassing virker. Bedre å ha en fin overraskelse med hjemmedag i morgen! Lurer på å ha lille hjemme i morgen også, for synes det er ille at han skal ha lange dager i barnehagen mens jeg er hjemme og kjeder meg. Får se an formen min! Hun synes det var veldig got å være hjemme på fredag, men jeg må innrømme at det ble litt slitsomt med en trassig toåring som ikke ville være alene et eneste sekund og en liten baby som MÅ være alene når hun skal ammes for å ikke bli forstyrret av alt rundt henne. Så alle amme- og soverutiner gikk skeis, men heldigvis er ikke Lillesøster så sårbar at det blir krise av sånt. Hun er en rolig og fornøyd baby. Og Frøken Fryd fikk jo så mye oppmerksomhet som jeg kunne gi henne, og vi koste oss med å lage eggerøre til lunsj, tegne, se på Brannmann Sam, bygge duplo og leke med vann blant annet Du trenger vel ikke føle deg som råtten mamma. Det høres "bare ut som" trass egentlig... sårt å ikke få viljen sin, mer enn "det er fælt i barnehagen". Leste en plass at trass er positivt for utviklingen deres, si det høyt 5 ganger og la det synke inn. Positivt!! (men det føles veldig negativt for den som håndterer det ja). Ja, det var nok mest trass og litt at hun var trøtt. Og det er jo sånt de gjør for å teste grenser og finne ut av hva som er lov og ikke, så man må nok bare ta det for det det er. Og i dag var det greit å komme i barnehagen igjen Noen gavetips? Eller kjekke nettbutikker? I år ble det en del "huslige" gaver av typen deler til serviser og bestikk som folk samler på og en del DVD-filmer/TV-serier som folk har ønsket seg, i tillegg til litt forbruksvarer á la god kaffe/te, shampoo+balsam o.l. CDON.com har jo plutselig fått et enormt vareutvalg i alt fra film og spill til bøker, klær, leker, sminke osv, så det gikk noen kroner der. I tillegg til hos Tilbords og Lekmer. --- I går var vi hos mine foreldre og spiste middag og kake og jeg kjente at hodepinen kom snikende allerede før middagen og det hjalp ikke med litt mat i kroppen, så på kvelden tok jeg Paracet + Ibux, men det var veldig lite effekt. Våknet opp i dag med det samme, og heller ikke i dag har verken mat, drikke, Paracet eller kaffe (koffein) hjulpet. Spørs om det er stress/tensjonshodepine og at jeg burde ha sovet nå på formiddagen sammen med Lillegull, men det ble ikke sånn. Får lure Mannen til litt massasje etter at jentene har lagt seg i kveld, tror jeg Ukemenyen er laget, så Lillesøster og jeg skal på butikken og handle før vi henter storesøster. Frister veldig med en sjokolade (særlig når jeg synes litt synd på meg selv som har vondt i hodet ) men jeg bør vel heller lage en smoothie eller presse de appelsinene som ligger i fruktkurven. Kunne forresten tenkt meg en sånn juicemaskin (Påvirket av reklame, sa du? ) Frøken Fryd er ingen storspiser, spesielt ikke av middagsmat, men jeg prøver å lure inn grønnsaker og litt ekstra fett/oljer i maten hennes. Hun er derimot veldig glad i yoghurt og smoothier, så ferskpresset juice ville nok også falt i smak og der kan man jo lure inn litt av hvert Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 10. november 2014 #1651 Del Skrevet 10. november 2014 Jeg har en sånn juicemaskin, og den er helt genial! Blir en del oppvask, men du verden for en deilig juice det blir! Lagde masse eplejuice i høst for vi harr rekordår med epletreet. Sist uke lagde jeg også appelsinjuice, men tror jeg var for gjerrig da jeg jeg kjøpte appelsinene, så den ble veldig sur/bitter. First Price-appelsinene egnet seg ikke den gangen...! Men man kan jo også blande forskjellig (det har jeg ikke prøvd selv enda, men har da smakt) som appelsin, jordbær og ananas, for eksempel! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 11. november 2014 Forfatter #1652 Del Skrevet 11. november 2014 Hvilken modell har du, Mayami? Hvis jeg får noe penger til jul, så tror jeg at jeg skal investere i en sånn Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 11. november 2014 #1653 Del Skrevet 11. november 2014 Hmm.. Det er en Philips, men vet ikke akkurat modellbetegnelsen. Fikk den av mannen for i alle fall fire år siden, og da var den kjempedyr. Man får mye billigere (og sikkert bedre) maskiner nå.. Men det er en kjempefin investering, særlig hvis man har plass til å oppbevare den lett tilgjengelig på kjøkkenbenken! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 11. november 2014 #1654 Del Skrevet 11. november 2014 Fant et bilde! http://livet77.blogspot.no/2012/04/philips-juicemaskin.html?m=1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 11. november 2014 Forfatter #1655 Del Skrevet 11. november 2014 Hmm.. Det er en Philips, men vet ikke akkurat modellbetegnelsen. Fikk den av mannen for i alle fall fire år siden, og da var den kjempedyr. Man får mye billigere (og sikkert bedre) maskiner nå.. Men det er en kjempefin investering, særlig hvis man har plass til å oppbevare den lett tilgjengelig på kjøkkenbenken! Eh, ja... Det var det da! Kullsyremaskina (som uansett aldri er i bruk) får vike plass Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 11. november 2014 #1656 Del Skrevet 11. november 2014 Haha! Tror nok kullsyremaskinen hadde blitt tilgodesett her! Men kaffetrakteren kan nok flyttes litt lenger unna... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
*Joyce* Skrevet 12. november 2014 #1657 Del Skrevet 12. november 2014 Hehe! Hos oss er kullsyremaskinen i daglig bruk, mens juicemaskinen er pakket bort innerst i et skap. Vi har sånn til å feste på Kenwood-maskinen vår, men den ble ikke brukt da den var lett tilgjengelig, heller. Litt av problemet ligger nok i at jeg reagerer på de fleste steinfrukter og rotgrønnsaker i rå form, oppfinnsomheten min har definitivt grenser... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 13. november 2014 Forfatter #1658 Del Skrevet 13. november 2014 Vi drikker masse Farris så egentlig burde vi brukt kullsyremaskina istedenfor, meeeeen... Vi har både Nespressomaskin og en Moccamaster fremme, men sistnevnte brukes stort sett bare når vi får flere på besøk, så den kunne vært satt vekk, men vi har ikke skapplass til den. Ønsker meg et stoooort kjøkken, gjerne med en kjøkkenøy --- Julestemningen fortsetter! Vi har ikke hatt juletre før, men nå kjenner jeg at jeg har veldig lyst på det. Frøken Fryd synes sikkert det er veldig stas, så det spørs om det får stå i fred Men et veldig godt alternativ jeg vurderer er å kjøpe en stor glassvase og finne/kjøpe noen kvister (vrihassel/trollhassel?) som jeg kan pynte med litt enkel (og relativt barnevennlig) pynt. Er også jakt etter jule-/nyttårskjole® til jentene. Har så lyst på noen fine røde kjoler (Lillesøster må kanskje ta til takke med et veloursett arvet etter storesøster på julaften, men jeg synes det er nydelig søtt!) og det er mye fint der ute, men jeg er så ubelsuttsom at det halve kunne vært nok! Er jo litt stas å kunne kle de to i samme kjole, men det er de færreste som fører samme kolleksjon i str. 50-86, som i 92 - ??, så det blir nok ikke i år. Dessuten er det kanskje best for Lillesøster å ikke bli kledd opp i en "stiv" kjole. I tillegg trenger ihvertfall Frøken Fryd en nyttårskjole i og med at alle kjolene i str. 92 er for små. Og når det gjelder meg selv så trenger jeg vel eeeeegentlig ikke ny(e) kjole®, men jeg har sååååå lyst på en rød julekjole og en mørk blå nyttårskjole. Nelly har masse fint! Og jeg trenger ikke å ta hensyn til om det er ammevennlig eller ikke for det er en umulighet å amme noe annet sted enn på soverommet pga forstyrrelser Bestillingene fra nettshoppingen begynner å ankomme postkontoret, så i går hentet jeg 3 pakker, og jeg har fått beskjed om at 2 til har kommet i dag. Rene julaften! Bare synd de ikke er til meg Gleder meg ellers til å ha juleverksted med Frøken Fryd, men det får vente til desember ihvertfall. Herlig tid vi går i møte nå (selv om realisten i meg vet at man alltid får høye forventninger som ikke alltid oppfylles....) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mayami Skrevet 13. november 2014 #1659 Del Skrevet 13. november 2014 Nettshopping er gull! Vi har plastikktre, så regner med at det kommer fram i år også. Har i lang tid hatt planer om å spraye greiner hvite og ha dem i en vase og pynte med akryl(glass)pynt, men ser ikke for meg at det skjer i år heller! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Haley Skrevet 19. november 2014 Forfatter #1660 Del Skrevet 19. november 2014 Høres veldig fint ut, Mayami! Tror jeg må ut i skogen etter noen kongler og litt granbar til adventspynten før snøen kommer (men den har jeg ikke bestilt før til desember ) --- Da ble det rød kjole på Frøken Fryd til julaften, med blått magebelte og blå strømpiser I dag skal Lillesøster og jeg på 5 mnd kontroll med vaksine. Blir det som forrige gang så kommer hun til å sove bort resten av dagen når vi kommer hjem. Da er det greit at Mannen tar levering og henting i dag, så slipper vi med den ene turen ut. Jeg er i skikkelig strikkemodus, så nå blir det hals, votter og lue/pannebånd i julegave til Frøken Fryds bestis og lillesøsteren hans. Må strikke et par barnehagevotter til Frøken Fryd også, tenker jeg. Og når det er i boks, så skal jeg prøve meg på genser for første gang! Greit nok med småprosjekt, men det er vel på tide å bli en enda bedre strikker. Så nå har jeg garn til Oslo-anorakker til jentene (grå/rosa og grå/gul) og en enkel bomullsgenser til meg selv. Jeg skal strikke i størrelser som passer jentene fra neste sommer/høst, så har jeg god tid på meg I helga må vi få til en liten julekort-fotografering. Mon tro hvordan det går... Storesøster vil gjerne ha Lillesøster på fanget og bli tatt bilde av, men alt skal skje på omtrent 10 sekunder og så er det "Ta'n" Får legge lista litt lavt og prøve å ta både enkeltvis og sammen, så blir det vel en råd. Håper vi får til et brukbart søskenbilde som oldeforeldrene kan få i julegave I fjor ble det ikke tatt noen ofisielle barnehagebilder, men i år kom endelig fotografen og vi gledet oss masse. Men akk så skuffende! Kunne jammen tatt bedre bilder selv (vi er mer eller mindre hobbyfotografer begge to)! Fotografen hadde også redigert inn en slags diffus mørk ramme, men det fikk jeg henne heldigvis til å fjerne på bildene til Frøken Fryd, men allikevel er det slett ikke det jeg forbinder med barnehagebilder (lyse, glade farger). Vi har allikevel bestilt et portrett i 20x25 og et gruppebilde i samme størrelse, fordi det helt sikkert er stas for hovedpersonen selv når hun vokser opp, og jeg synes ikke 350kr for to bilder på den størrelsen var så verst (heldigvis ingen tvang om å bestille full pakke med portrett i ulike (upraktiske) størreleser), så vi kommer nok til å bestille hvert år, for jentenes skyld I romjula skal vi i dåp til tantejenta, så jeg har bestilt en sånn fødselstavle (med navn, dato, vekt, lengde osv) fra Etsy som jeg skal ramme inn, men må finne noe fint ved siden av også. Får ta meg en tur til gullsmeden en dag. Men nå: litt lunsj mens lillegull fremdeles ligger og sover Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå