Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :)

Jeg blør en del neseblod, og skal til varmere strøk om noen uker. Har noen hørt om en salve/stift man kan smøre i nesen for å holde det fuktig - og som vissnok skal redusere antallet blødninger? Har den et navn? Er den reseptbelagt, og hvor får man tak i den?

Eller vet noen om noe annet som kan hjelpe? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Få deg en time hos fastlegen din, så brenner han nesen din raskt :) Dette gjorde jeg for mange år siden, og har siden ikke vært plaget i det hele tatt. Men har hørt at det hjelper med litt vaselin i nesen ;)

Skrevet

Hei :)

Jeg blør en del neseblod, og skal til varmere strøk om noen uker. Har noen hørt om en salve/stift man kan smøre i nesen for å holde det fuktig - og som vissnok skal redusere antallet blødninger? Har den et navn? Er den reseptbelagt, og hvor får man tak i den?

Eller vet noen om noe annet som kan hjelpe? :)

Om du skal til varmere strøk så er det godt mulig problemet avtar av seg selv, hvis du skal til et sted med høy luftfuktighet. Jeg har samme problem, men har aldri vært så bra som jeg var på en reise i Japan for mange år siden.

Derimot ble jeg utsatt for et hyperaktivt airconditionanlegg i Sveits for noen år siden, med det resultat at jeg blødde neseblod hver morgen i 3-4 dager. Da gikk jeg på det lokale apoteket og forklarte problemet og kom ut igjen med et produkt som heter Bepanthen Nasensalbe. En liten dash av det om kvelden, eller før jeg skal opp i fly reduserte problemet betraktelig.

Et minus er at denne salven ikke fås kjøpt i Norge :kjefte: . Den kan muligens fås på lisens om du går til din fastlege og spør. Selv gjorde jeg det litt enklere - jeg bestilte den via nettet, fra Tyskland. Portoen ble grisedyr, men hva gjør man vel ikke for å slippe blodbad på ferier og i fly...? Var litt spent på om den kom til å bli stoppet i tollen og om jeg i så fall ville få smekk på lanken, men det gikk greit.

En annen og litt mildere løsning er en nesespray som de har på norske apoteker. Den skal være tilsatt litt olje (har glemt hva slags -lurer på om det er rapsolje) for å smøre slimhimmene. Tror den var saltvannsbasert, og det var i allfall ikke tilsatt slimhinneavsvellende stoffer.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...