Gå til innhold

Irriterende uttalefeil

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg følte meg plutselig litt dum da jeg leste i denne tråden. Jeg tror jeg har 80 prosent av alle feil som har blitt nevnt her, hehe! :sjenert:

Noe vil jeg forøvrig skylde på dialekten. Jeg sa for eksempel snøge da jeg var liten, og uttaler Oslo med Oshlo. Ellers ser jeg meg skyldig på mange av de andre ordene. Jeg har lært mye nytt! :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Ludovie

Noe vil jeg forøvrig skylde på dialekten. Jeg sa for eksempel snøge da jeg var liten, og uttaler Oslo med Oshlo. Ellers ser jeg meg skyldig på mange av de andre ordene. Jeg har lært mye nytt! :fnise:

Nå vet jeg ikke hvilke uttalefeil du plutselig mener å inneha etter at du har lest denne tråden, men det er så definitivt ikke "feil" å uttale Oslo med 'sj'. For faktisk så er jo dette den dominerende uttalemåten i mange dialekter. I disse dialektene (inkludert de fleste østlandsdialekter) blir s+l uttalt på den måten. Men greit nok, dette gjelder først og fremst i begynnelsen av ord (det er f.eks. de færreste med disse dialektene som uttaler "slange" med /s/). Men for de fleste gjelder det allikevel også inne i ord ("rusle" uttales f.eks. også med 'sj' av de fleste som snakker disse dialektene). Det som kanskje er litt spesielt med "Oslo" i forhold til de andre ordene jeg har nevnt, er at 's' og 'l' tilhører ulike morfemer, nemlig "os" og "lo". Allikevel - dette er noe som uansett har forsvunnet totalt fra folks språkbevissthet, så dermed burde det ikke spille inn overhodet. :)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan verken fransk, spansk, portugisisk, italiensk, russisk osv, så jeg forbeholder meg retten til å uttale ord på disse språkene feil!

Norsk, engelsk og tysk kan jeg godt ta kritikk på, men de andre; nei...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 7 år senere...
AnonymBruker

Enig med TS. Blir litt som de som skal reise til Paris. Det heter Pari uten s

:skratte:

Anonymkode: 0e33a...71d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Enig med TS. Blir litt som de som skal reise til Paris. Det heter Pari uten s

:skratte:

Anonymkode: 0e33a...71d

Det norske navnet er vel Paris, ikke Par-i ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 4.7.2011 den 12.51, Llise skrev:

Hehe, er helt enig. Irriterer meg grenseløst over sånt :gjeiper:

Den verste er baguette. Det heter BAGETT, man uttaler ikke u'en.

Eller når folk sier "lasaGne" istedet for "lasaNJe"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...