Gå til innhold

kan huseier nekte meg å ha innekatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan huseier nekte meg å innekatt visst det ikke er nevnt noe om kjæledyr i kontrakten?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Nei, om ikke er nevnt, så kan han ikke nekte deg det.

*Visst han derimot kommer med en mening om det, så må du forholde deg til den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjør du ting rett så spør du huseier.

Jeg hadde blitt sur dersom jeg fant ut at leieboer hadde innekatt. Jeg vet at uhell skjer og er det noe jeg ikke vil ha i leilighet med parkett så er det kattetiss.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er en uting at folk har dyr i boenheter de ikke eier selv.

Signerer denne! Før jeg flyttet inn her jeg bor nå, spurte jeg huseier om det var greit at jeg skaffet meg en katt. Det var ikke noe problem. Det er sånne ting enhver leier bør undersøke før de signerer en kontrakt. Eller så får de kjøpe seg noe eget.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vell ikke vært å lage uhygge siden du kanskje har planer om å bo der en stund? Er det borettslag tror jeg du kan ha.

Men huseier kan vell endre kontrakten en gang i året for å regulere priser og slikt? Og da kan han jo nekte deg å ha den

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke reglementet, men jeg hadde aldri skaffet meg dyr uten å høre med huseier først. I hvert fall ikke om jeg bodde i sokkelleilighet. Nå vet jeg ikke hvordan du bor da, men uansett tar du en risiko ved å ikke spørre først.

I min leiekontrakt sto det først "ingen husdyr", men da jeg spurte om jeg kunne skaffe meg rotter så var det helt greit. Jeg får også lov til å passe hunder her, og passer i tillegg noen andre smådyr i skrivende stund som utleierne vet om.

Nå har vi forresten endret kontrakten, så i feltet om husdyr står det spesifikt at rotter er tillatt. Litt søtt :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan huseier nekte meg å innekatt visst det ikke er nevnt noe om kjæledyr i kontrakten?

Han kan ikke nekte deg det selv om det står i kontrakten at det IKKE er lov også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han kan nekte deg om det står at det ikke er lov i kontrakten. Det er borettslag som ikke har lov å nekte deg selv om det står i ordensreglene. Det har med å gjøre at du eier leiligheten, og at loven om husdyrhold står over ordensreglement.

Jeg ville uansett snakket med huseier, for om du ikke følger hans ønsker kan du regne med at han ikke forlenger kontrakten din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, han kan nekte deg om det står at det ikke er lov i kontrakten.

Husleieloven gjelder for privatpersoner som leier ut også så det stemmer nok ikke.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...