AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #41 Skrevet 6. juli 2011 TS, har du hørt om taushetsplikt? Du har ingen rett til å brette ut sånne historier på et forum hvor enhver nordmann kan lese de. Det er vel ikke brudd på taushetsplikten når verken navn eller sted blir avslørt? 1
Carrot Skrevet 6. juli 2011 #42 Skrevet 6. juli 2011 Jeg tror også noen er født onde og at det ikke er håp for dem. Du er jammen naiv hvis du tror denne jævelungen kan "fikses" med empati. Eeh? Jeg håper VIRKELIG dette ble skrevet som en følge av at du selv har opplevd noe grusomt og at du ikke egentlig mener dette er gjeldende for alle barn som sliter av alle mulige årsaker?? Et barn er ALDRI håpløs, ei heller fortjener det at noen kaller dem så stygt... At et barn kan utvikle en adferd som ikke er akseptabel er en ting, at empati alene ikke kan endre en adferd er en annen - men i så harde ord å sette noen i bås slik som dette er rett og slett trist, jeg syns syd på deg som har opplevd noe som trigger deg så mye. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #43 Skrevet 6. juli 2011 Eeh? Jeg håper VIRKELIG dette ble skrevet som en følge av at du selv har opplevd noe grusomt og at du ikke egentlig mener dette er gjeldende for alle barn som sliter av alle mulige årsaker?? Et barn er ALDRI håpløs, ei heller fortjener det at noen kaller dem så stygt... At et barn kan utvikle en adferd som ikke er akseptabel er en ting, at empati alene ikke kan endre en adferd er en annen - men i så harde ord å sette noen i bås slik som dette er rett og slett trist, jeg syns syd på deg som har opplevd noe som trigger deg så mye. Barn kan vel ha hatt det vondt uten å bli voldelige. Det er INGEN unnskyldning for vold uansett alder. 5
Gjest Ninab Skrevet 6. juli 2011 #44 Skrevet 6. juli 2011 Her skal det debriefing, avviksmeldinger, OG skademeldinger til.. Og når det er gjort, er det opp til andre enn deg å avgjøre hva som er rett og galt i denne jobben. personlig fikk jeg en runde på jobb forgje uke, men jeg tok ikke til motmæle annet enn å sperre vedkommende unna meg med strak arm.. hadde dog dette foregått mye lengre, hadde jeg med all sannsynlighet lagt vedkommende i bakken, eller gjort noe annet for å forsvare meg selv.. uten at det er noe galt med det. Sparking er noe helt annet.... Men, avviksmelding skal jo skrives, sammen med de som er på jobb og som har vært til stedet med tegning av ett menneske, og slag/spark/skade-steder skal tegnes opp.
Gjest småhjerte Skrevet 6. juli 2011 #45 Skrevet 6. juli 2011 (endret) Det er vel ikke brudd på taushetsplikten når verken navn eller sted blir avslørt? Jo, jeg tenker at dette er brudd på taushetsplikt. Selvom ikke navn eller sted blir sagt, så kan personer fort kjenne igjen denne spinkle jenten som var ny i jobb. Hva om venner, kollegaer eller familie sitter å leser på dette forumet? De vet jo da at en de kjenner nettopp er blitt ansatt i barnevernet og at denne jenten var tynn og ikke så særlig sterk ut. Ingen kunne gjennkjent hvem TS er, fordi hun ikke har gitt detaljer om seg selv. Men folk som kjenner den nye jenten, kan kjenne henne igjen. Dessuten syntes jeg ikke slike episoder skal bli lagt ut på nettet. Man burde heller tatt dette opp med kolleager eller skjef, for å komme til en løsning. Snakke om det som skjedde, hva som ble gjort riktig og hva som ble gjort feil. Og hva om gutten/foreldrene hans skulle kommet over denne tråden? De vet vel også litt om detaljer og ville da kjent det igjen. Endret 6. juli 2011 av småhjerte 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #46 Skrevet 6. juli 2011 Jo, jeg tenker at dette er brudd på taushetsplikt. Selvom ikke navn eller sted blir sagt, så kan personer fort kjenne igjen denne spinkle jenten som var ny i jobb. Hva om venner, kollegaer eller familie sitter å leser på dette forumet? De vet jo da at en de kjenner nettopp er blitt ansatt i barnevernet og at denne jenten var tynn og ikke så særlig sterk ut. Ingen kunne gjennkjent hvem TS er, fordi hun ikke har gitt detaljer om seg selv. Men folk som kjenner den nye jenten, kan kjenne henne igjen. Og hva om gutten/foreldrene hans skulle kommet over denne tråden? De vet vel også litt om detaljer og ville da kjent det igjen. Det er fremdeles ikke brudd på taushetsplikten selv om folk KAN kjenne det igjen.
Carrot Skrevet 6. juli 2011 #47 Skrevet 6. juli 2011 Barn kan vel ha hatt det vondt uten å bli voldelige. Det er INGEN unnskyldning for vold uansett alder. Men det sier jeg da ikke heller, men jeg sier at uansett bakgrunn er det fullstendig usmakelig og i mine øyne uakseptabelt å si at noen er håpløs, jævelunger etc!
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #48 Skrevet 6. juli 2011 Men det sier jeg da ikke heller, men jeg sier at uansett bakgrunn er det fullstendig usmakelig og i mine øyne uakseptabelt å si at noen er håpløs, jævelunger etc! Helt greit at du syns det er usmakelig, men jeg kaller en drittunge for en drittunge uansett hva du måtte føle om det. 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #49 Skrevet 6. juli 2011 Hadde en tiåring banket meg opp hadde jeg ikke stått stille og tatt imot. Jeg ville forsvart meg. 4
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #50 Skrevet 6. juli 2011 Om en kollega av meg hadde blitt banket opp av en av ungdommene/barna våre, hadde jeg ikke stått og sett på. Man skal jo føle seg trygge på dem man jobber med og at dem griper inn hvis slike situasjoner med utagering forekommer. At hun nyansatte ikke klarte å hamle opp, kan henge sammen med at hun var ny, ikke var helt komfortabel med nedleggingsmetoden dere bruker osv. Tar lang tid å bli trygg på den. Uansett, det er synd at det går så langt at man ikke kan avverge situasjonen på andre måter. En 10 åring som utagerer på den måten har det ikke lett. Han trenger tryggethet rundt seg. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #51 Skrevet 6. juli 2011 Hadde en tiåring banket meg opp hadde jeg ikke stått stille og tatt imot. Jeg ville forsvart meg. Det hadde jeg også. De aller fleste mennesker med vettet i behold vil automatisk forsvare seg uansett hvem som slår. 1
Carrot Skrevet 6. juli 2011 #52 Skrevet 6. juli 2011 Er det ikke forskjell på å forsvare seg og å sparke en i hodet?? 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #53 Skrevet 6. juli 2011 Mange stakkars gutt svar her. Men tenk dere om, hvis dere ble slått med harde slag og klort fordi dere gjorde jobben deres, ville dere stått rolig og tatt imot? En annen ting er om det faktisk er moralsk riktig å be ansatte om å godta vold i jobben. 1
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #54 Skrevet 6. juli 2011 Er det ikke forskjell på å forsvare seg og å sparke en i hodet?? Ingen var hva hun tenkte der og da. Hun hadde blitt sparka kraftig selv. Mest sannsynlig sparket hun bare vilt rundt seg for å få han bort i panikk. Ingen sier at hun sikta på hodet. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #55 Skrevet 6. juli 2011 Nei, man hverken sparker eller slår tilbake mot barna eller ungdommene som utagerer. Ofte er det det de forventer av reaksjon, fordi de ikke kjenner til noe annet handlingsmønster hjemmefra. Eneste gangene vi har lov å forsvare oss selv, er hvis det er fare for liv, for da trer nødvergeretten inn. Uansett, så stiller jeg meg spørsmål ved at ts ikke kunne gå inn å holde guttungen alene? Ikke da han gikk løs på kollegaen din en gang? 2
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #56 Skrevet 6. juli 2011 Har lært noen ting av denne tråden: Jeg utrolig glad for at jeg ikke jobber i barnevernet. Det hadde klikka for meg stadig fordi jeg ikke finner meg i å bli slått. Andre i denne tråden burde heller ikke jobbe med barn. De er for naive til det. De som jobber der burde har FETT betalt. Noen skulle aldri hatt barn. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #57 Skrevet 6. juli 2011 Nei, man hverken sparker eller slår tilbake mot barna eller ungdommene som utagerer. Ofte er det det de forventer av reaksjon, fordi de ikke kjenner til noe annet handlingsmønster hjemmefra. Eneste gangene vi har lov å forsvare oss selv, er hvis det er fare for liv, for da trer nødvergeretten inn. Uansett, så stiller jeg meg spørsmål ved at ts ikke kunne gå inn å holde guttungen alene? Ikke da han gikk løs på kollegaen din en gang? Hadde noen sparket meg i hodet så ville jeg kalt det nødverge om jeg hadde sparket gutten tilbake. Han hadde sikkert sko på seg og sparka nok ikke det løseste han kunne. Så ja, jeg hadde forsvart meg med nebb og klør til han var borte fra meg. 3
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #58 Skrevet 6. juli 2011 Du fremstår som veldig kunnskapsløs selv. Tror ikke du er så gammel så det er nok forklaringen. Stødig sier du? Syns nettopp du beviset det motsatte her. Nei jøss, er du her i dag og;) Du tar feil i alle dine punkter skal jeg si deg:) Svar til andre / empati. Empati alene kan ikke forbedre en ellers lært adferd, i enkelte tilfeller kan en avlære ett gitt mønster og da bruker man gjerne treapautisk behandling med elementer av trening av empati. Med dette vil det føre til en videre forståelse for å kunne ta andres perspektiv.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #59 Skrevet 6. juli 2011 Hadde noen sparket meg i hodet så ville jeg kalt det nødverge om jeg hadde sparket gutten tilbake. Han hadde sikkert sko på seg og sparka nok ikke det løseste han kunne. Så ja, jeg hadde forsvart meg med nebb og klør til han var borte fra meg. Det blir da en forventet adferd av deg, hva lærer barnet av det? Selv forholder jeg meg rolig med mennesker med adferdsproblemer, funker veldig fint med direkte beskjeder og respekt også.
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #60 Skrevet 6. juli 2011 Mange stakkars gutt svar her. Men tenk dere om, hvis dere ble slått med harde slag og klort fordi dere gjorde jobben deres, ville dere stått rolig og tatt imot? En annen ting er om det faktisk er moralsk riktig å be ansatte om å godta vold i jobben. Vold mot barn er FORBUDT og er ingen god løsning, burde jo være ganske innlysende det?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå