Gå til innhold

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I går kom det inn en gutt på 10 år på akuttmottaket i barnevernet. Jeg og en annen var på vakt i sammen.

Vi bruker en ikke-skadelig, og en ikke-smertefull voldsteknikk som overhode ikke er farlig, hvis en av ungene utagerer med vold og aggresjon.

Man holder rett og slett barnet i hver sin arm, ved en spesiell teknikk, til barnet/ungdommen har roet seg.

I dag jobbet jeg med en ny jente.

Hun klarte ikke å holde igjen denne 10-åringen (hun er veldig liten og nett, og åpenbart svak), så han banket henne. Han slo henne, sparket henne i hodet, lugget og tok kvelertak.

Plutselig fikk hun tydeligvis nok, og sparket ungen tilbake. Hun sparket han mellom 3-4 ganger i hodet.

han ble sintere og sintere.

Vi måtte holde han i flere timer.

Hun ringte selv sjefen etter en annen kom på vakt, når hun var ferdig, og sa hun rett og slett hadde kommet i en slosskamp.

Vanligvis ville man HOLDT barnet7ungdommen, men hun var for svak.

I tillegg sparket hun i affeksjon, han tilbake i hodet (for å forsvare seg, men dette er også strengt ulovlig).

Sitter her nå med en dårlig magefølelse... Jeg følte at jeg gjorde alt riktig, men det er ikke lov å holde barna/ungdommene alene, og det hadde jeg ikke klart alene med denne 10åringen (han er vill, spretten og faktisk sterk når han blir sinna).

Hva syns dere?

Skal jeg vente å se om sjefen finner ut at hun sparket han i hodet?

Slag og bitt, lugging osv, er slikt vi må tåle inntil vi får holdt de fast.

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

En voksen, ansvarlig på barnevernmottaket sparket en 10årig gutt i hodet 3-4 ganger? .....

Jeg er så sjokkert at jeg får ikke sagt noe.

Endret av Tullamore Dew
  • Liker 5
Skrevet

hvis hun ikke sier det selv til sjefen, så burde du gjøre det.. hun passer nok ikke til det yrket

• Liker 3
AnonymBruker
Skrevet

Var 10-åringen større enn denne lille, kvinnelige vakten? Om denne 10-åringen var større og sterkere enn denne kvinnen, så er det ikke lett å hamle opp med han... Så skjønner jo at hun måtte gjøre noe med situasjonen før hun ble mørbanket.

Selv vet jeg om 10-12 åringer som er stor og høye, og de er større og sterkere enn meg, som er en voksen dame.

• Liker 4
Skrevet

Du må si fra straks. Denne damen må fjernes fra jobben sin med øyeblikkelig virkning.

Siden du selv jobber i barnevernet burde du vite at slikt er fullstendig uakseptabelt.

Jeg synes så synd på denne 10-åringen at jeg har ikke ord som kan beskrive det. Det er BARN dere jobber med!

• Liker 2
Skrevet

Var 10-åringen større enn denne lille, kvinnelige vakten? Om denne 10-åringen var større og sterkere enn denne kvinnen, så er det ikke lett å hamle opp med han... Så skjønner jo at hun måtte gjøre noe med situasjonen før hun ble mørbanket.

Selv vet jeg om 10-12 åringer som er stor og høye, og de er større og sterkere enn meg, som er en voksen dame.

Feil! Det er barnevernets ansvar å sørge for at slike situasjoner ikke oppstår. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin.

AnonymBruker
Skrevet

En voksen, ansvarlig på barnevernmottaket sparket en 10årig gutt i hodet 3-4 ganger? .....

Jeg er så sjokkert at jeg får ikke sagt noe.

Hun er 24 år. Og i tillegg er hu ny. Hun har fått oppløring, men den sviktet i dag. Altså, hun var for svak. Burde ledelsen forstått dette på forhånd?

Hun ser veldig tynn og spinkel ut.

t.s.

AnonymBruker
Skrevet

hvis hun ikke sier det selv til sjefen, så burde du gjøre det.. hun passer nok ikke til det yrket

Enig. Det her er helt sykt. :kjefte::tristbla:

Vet ikke hva jeg selv hadde gjort, men han bokset meg i ansiktet og, og klorte meg flere steder. b.l.a på puppen. allikevel gikk jeg ikke til angrep. det er hele poenget. å forholde seg rolig i slike situasjoner.

AnonymBruker
Skrevet

Han var omlag et halvt hode mindre henne, men størrelsen i kroppen var faktisk ganske lik.

han var absolutt sterkere enn henne.

jeg forstår henne til en viss grad også, spesielt siden det er ulovlig for meg å gå inn å gripe inn alene med holding, og i tillegg måtte hun hamle opp med sin del, altså den andre siden.

men allikevel er det også strengt ulovlig å slå tilbake, eller sparke for den saks skyld. Spesielt i mot hodet. dette kunne gått ille. derimot reagerer jeg på at hun sparket såpass mange ganger og i mot hodet, men selvsagt... IKKE lett å tenke rasjonelt når ma ikke forventer å bli banket opp av en tiåring.

aner ikke hva jeg hadde gjort selv faktisk.

men ja visst var han sterk. veldig sterk.

AnonymBruker
Skrevet

Feil! Det er barnevernets ansvar å sørge for at slike situasjoner ikke oppstår. Her er det noen som ikke har gjort jobben sin.

barnevernet burde vel ikke puttet henne i denne stillingen???

• Liker 4
AnonymBruker
Skrevet

Uansett, så kjenner jeg til 10-12 åringer som lett legger voksne damer i bakken, så sånn sett burde det være menn på jobben, og sterke kvinner.

Nei, hun skulle ikke sparket han i hodet, det hørstes helt horribelt ut, men sett dere i hennes situasjon - en 10 åring som er sterkere enn henne banker henne opp - skal man bare ta imot til hun ligger der til blods?

• Liker 11
Skrevet

Du gjorde vel på en måte alt riktig, men hva med å holde henne i stedet for barnet når hun gjør noe ulovlig? Uansett, selvfølgelig må du ta opp dette slik at det ikke gjentar seg. Er det ikke åpenhet på arbeidsplassen? Hun vil vel heller ikke at det skal være slik, og hun skammer seg helt sikkert og er frustrert over sin egen situasjon. Det må da gå an å ordne opp i dette på den ene eller andre måten.

AnonymBruker
Skrevet

I dag jobbet jeg med en ny jente.

Hun klarte ikke å holde igjen denne 10-åringen (hun er veldig liten og nett, og åpenbart svak), så han banket henne. Han slo henne, sparket henne i hodet, lugget og tok kvelertak.

Plutselig fikk hun tydeligvis nok, og sparket ungen tilbake. Hun sparket han mellom 3-4 ganger i hodet.

han ble sintere og sintere.

Vi måtte holde han i flere timer.

Hun ringte selv sjefen etter en annen kom på vakt, når hun var ferdig, og sa hun rett og slett hadde kommet i en slosskamp.

Det er flere ting ved innlegget ditt som rett og slett får meg til å tvile på sannheten i det du forteller. Det virker som du rett og slett forteller videre noe du har hørt, eller dikter opp. Enten det, eller så forteller du din del av historien uten å være i nærheten av halvveis til objektiv.

Hvordan får du til å stå å se på at din kollega blir banket opp, sparket i hodet, lugget og tatt kvelertak på, etterfulgt av at hun sparker en unge i hodet flere ganger? Du sto liksom bare og så på? Og likevel mener du at du har gjort alt riktig?

Her er det noe som ikke stemmer.

Og HVIS det du skriver nå er sant så er du i trøbbel for brudd på taushetsplikten. Det du skriver er nemlig så detaljert at det er lett gjenkjennelig. Du har lov til å fortelle om ting du opplever i jobben på generelt nivå, men du har ikke lov til å fortelle detaljerte historier der andre kan kjenne igjen enten barnet eller kollegaen din.

• Liker 19
Skrevet

Det er flere ting ved innlegget ditt som rett og slett får meg til å tvile på sannheten i det du forteller. Det virker som du rett og slett forteller videre noe du har hørt, eller dikter opp. Enten det, eller så forteller du din del av historien uten å være i nærheten av halvveis til objektiv.

Hvordan får du til å stå å se på at din kollega blir banket opp, sparket i hodet, lugget og tatt kvelertak på, etterfulgt av at hun sparker en unge i hodet flere ganger? Du sto liksom bare og så på? Og likevel mener du at du har gjort alt riktig?

Og HVIS det du skriver nå er sant så er du i trøbbel for brudd på taushetsplikten. Det du skriver er nemlig så detaljert at det er lett gjenkjennelig. Du har lov til å fortelle om ting du opplever i jobben på generelt nivå, men du har ikke lov til å fortelle detaljerte historier der andre kan kjenne igjen enten barnet eller kollegaen din.

Jeg reagerte på det samme.

Uansett syns jeg jenta har rett til å forsvare seg til en viss grad, barn eller ikke. Blir man skikkelig banket så tar som regel instinktet over, få klarer å stå og bare ta i mot når de får bank.

• Liker 7
Skrevet

Det samme tenkte jeg. Tviler på at denne personen jobber i barnevernet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Det er ikke alltid man forteller nøyaktig det som skjedde, og kanskje man endrer litt på historien for ikke å bli gjenkjent.

Kanskje ts også er en av de som var involvert i hendelsen, men beskriver seg som 3.person som stod å så på.

Når jeg spør om råd her inne, endrer jeg alltid på historien og karakterene for ikke å bli gjenkjent.

Skrevet

Har dere ikke noen form for debriefing på jobben hvor dere snakker om slike hendelser?

• Liker 2
Gjest Bjørn82
Skrevet

Er ledelsen i barnevernet så inkompetente at de ikke klarer å ansette folk som behersker jobben sin, så burde jo ikke denne jenta bli den som får sparken men den udugelige ledelsen.

Er det ikke til å forstå at man i enkelte yrker bor ha fysikk til å støtte opp om praksisen. En 10åring uansett størrelse og alder hadde ikke hatt sjans til å gjort noe sånt imot en voksen mann eller en storvokst dame. Vertfall ikke om de var to.

AnonymBruker
Skrevet

Du gjorde vel på en måte alt riktig, men hva med å holde henne i stedet for barnet når hun gjør noe ulovlig? Uansett, selvfølgelig må du ta opp dette slik at det ikke gjentar seg. Er det ikke åpenhet på arbeidsplassen? Hun vil vel heller ikke at det skal være slik, og hun skammer seg helt sikkert og er frustrert over sin egen situasjon. Det må da gå an å ordne opp i dette på den ene eller andre måten.

Fordi barnet var ill-sint, og hadde gått løs på meg da. Og det er ulovlig å utsette en selv for vold. Jo, det er åpenhet på arbeidsplassen, men hun var ikke lydhør for mine GODE råd i situasjonen. Vi har en liggende stilling, som ikke skader barna/ungdommene, og jeg ba hun følge med ved å legge han rolig ned på gulvet. Hun nektet plent.

Jeg vet i allefall at hun har fortalt en god del til sjefen.

ts.

AnonymBruker
Skrevet

Du har rett i at noe ikke stemmer, men det er at historien SELVSAGT er gjort om på.

Man kan fint lage om historien, slik at personer ikke blir gjenkjennelige. Og hvis du tviler, så ville jeg sluttet å lese.

Når det er sagt, ble hun oppsagt i går. Så slik jeg ser det så er jo saken ute av verden for hennes del, og min del.

Tenker på ungen, men dog.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...