Gå til innhold

Vad äter ni på 17 mai??


Gjest svenskbrud

Anbefalte innlegg

Gjest svenskbrud

Jag funderar på vad vi skall äta till middag på fredag. Vi brukar gå ut på restaurang efter toget, men iår vill vi åka hem och fira vidare hemma...

Behöver förslag på "tradisjonell" mat till 17 mai.1212[ Dette Innlegg er endret av: svenskbrud den 2002-05-16 21:21 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Da jeg var liten samlet vi sammen flere familier og arrangerte fest for både barn og voksne icon_smile.gif

Opplegget var slik at man tok med seg mat (koldbord bla.) som man delte med hverandre.

Dette året skal jeg ut på restaurant! icon_smile.gif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tradisjon tro skal jeg grille på 17. mai, men bare hvis været tillater det da icon_smile.gif

Men jeg vet ikke om denne tradisjonene er spesiell for min familie (og alle jeg kjenner icon_wink.gif) eller om ALLE gjør det..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 17. mai er det enten spekemat eller grillmat. I år blir det grilling. Er det kaldt så griller vi ute og spiser inne.

Ellers så er jo god og lettvinn mat som kan forberedes på forhånd alltid kjekt på en slik dag. 12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Er det fint vær så tror jeg de aller fleste griller.

17'nde mai og St hansaften er ultimate grilledager!

Blir det dårlig vær, lager vi noe godt inne!:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest svenskbrud

Tack för svaren!

Eftersom vi skall till Norska Sjömanskyrkan här i Göteborg skall jag köpa Römmegröt, surkål, dessertgele och ertestuing. Mums!!

Vi kommer nog att grilla ute i trädgår'n, det lutar åt det hållet i alla fall. Annars stannar vi inne och äter kallskuret/buffé.

tack igen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Måtte bare fortelle om vår "tradisjon": vi er en vennegjeng som alltid møtes på ettermiddagen 17. mai, med koldtbord og spleiselag.

Veldig hyggelig, og mye av hyggen er i alle diskusjonene for hvem som tar med hva på forhånd!

"Hurra! Hurra! Hurra!"

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie har vi alltid spist trøndersk sodd på 17. mai. Enkelte år har faktisk jeg og min kjære kjørt laaaangt bare for å komme på besøk til mamma og pappa sånn at jeg kunne få sodd icon_smile.gif I min kjæres familie er det tradisjon med lapskaus, og det tror jeg egentlig er veldig vanlig. Spør du meg er rømmegrøt mere st.hans mat, og det samme er grillmat og spekemat.12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både i min familie og i samboers familie er det lang tradisjon med å grille på 17.mai! icon_smile.gif

Så i dag skal grillmaten handles inn! Gleder meg. icon_smile.gif12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

I min familie (fra Bergen)spiser vi rømmegrøt, spekemat(fenalår og spekeskinke fra gris), vannkringler, eggerøre, tomat og agurk. Etter at jeg flyttet til østlandet er det blitt umulig å få tak i vannkringler, så nå spiser vi flattbrød. Har også gjerne litt rømme til.

For meg hadde ikke dagen blitt høytidelig uten denne tradisjonelle festmaten. Det ville blitt som julaften uten pinnekjøtt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I min familie er det tradisjon å spise kald, kokt laks, salat, kokte poteter og rømme til middag. Og naturligvis bløtkake! Etter at jeg flyttet til Oslo har jeg bedrevet grilling med venner, og også vært på diverse frokost/ lunsj - opplegg. Gjør ingenting selv... icon_biggrin.gif

Amarone

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Anonymous

Vi har hatt tradisjon at 17 mai starter med en noe finere frokost. Gjerne med venner.

Så er det ut med barnetoget. Etter div.aktiviteter er det hjem til mor-mor på kakebord/desserter. brus og godt til barna.

a slapper vi av. Om været tillater går vi ut til byrn å ser på oppvisninger,sang,kor og andre ting.

Så er det borgertog. Etter det så er vi fast med fam. på resturant. Vi er 10-15 stk. da har vi bedre middag.

Storhotellene arrangerer koldtbord med varmretter+dessertbord.

Så er det hjem til oss på kvelden. Blir gjerne ny runde med kaker, eller noe annet godt.

Vi er veldig trette den dagen.Tidlig kveld.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...