Gjest Syffe Skrevet 1. juli 2011 #1 Skrevet 1. juli 2011 Jeg er ikke så innmari glad i vin egentlig, men dersom jeg skal drikke det så skal den ikke være tørr, den skal være fruktig, helst litt søt og frisk. Er rosèvin tingen for meg da? Eventuelt, hva kan dere anbefale? Kan legge til at den ikke bør være bestillingsvare da polet her jeg er på ferie er ganske lite, og den bør ikke være smelldyr da jeg er student. På forhånd, takk for alle tips
Personlig12 Skrevet 1. juli 2011 #2 Skrevet 1. juli 2011 En god klassisk nybegynner vin er Blu Nun eller Black Tower, tror de fleste av oss har vært gjennom de vinene der. I dag syns jeg ikke de er noe gode, men det er fordi jeg "kjenner" vin litt mer i dag. Men disse fåes på flaske og kartong, og er ganske billige. Hvitviner
Gjest Syffe Skrevet 1. juli 2011 #3 Skrevet 1. juli 2011 En god klassisk nybegynner vin er Blu Nun eller Black Tower, tror de fleste av oss har vært gjennom de vinene der. I dag syns jeg ikke de er noe gode, men det er fordi jeg "kjenner" vin litt mer i dag. Men disse fåes på flaske og kartong, og er ganske billige. Hvitviner Hmm, Blu Nun har jeg lest om et eller annet sted. Er det en dessertvin? Nei, jeg har ingen peiling på vin . Eneste hvitvinen jeg har drukket hittil er Moscato (eller hva den nå heter. Dessertvin). Syns bare rosèvin ser så utrolig godt, søtt og friskt ut . Takk for tipsene!
Personlig12 Skrevet 1. juli 2011 #4 Skrevet 1. juli 2011 Nai jeg vil ikke kalle det en dessertvin tror jeg, en veldig lett vin. Rosevin ser veldig god ut, men den er ganske spesiell i smaken altså. Jeg drikker en del vin (?) ja du sjønner hehe, jeg liker ikke rosevin så godt. Black Tower kommer du til å like, de selger de i veldig små flasker til en 40 kr så du kan kjøpe en liten bare for å smake om du vil Putt et jordbær oppi, det frisker opp litt.
von Skrevet 2. juli 2011 #5 Skrevet 2. juli 2011 Riesling syns vertfall jeg er søt, og god. Drakk aldri vin før, men den likte jeg
Zzyzx Skrevet 2. juli 2011 #6 Skrevet 2. juli 2011 Jeg ville absolutt prøvd rosé. De på polet kan nok veilede deg til den riktige, en fruktig, litt søt og lett å drikke-vin.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #7 Skrevet 3. juli 2011 Jeg ville absolutt prøvd rosé. De på polet kan nok veilede deg til den riktige, en fruktig, litt søt og lett å drikke-vin. Ja, spør på polet, så får du hjelp til å finne noe som er godt og billig og ikke rent sukkerskvip (jeg beklager, men det er det) som Blu Nun og Black Tower. Problemet med å drikke sånt er at man tror det er "ordentlig" vin, og så kommer man aldri videre fordi man er vant til at det skal smake sånn. En lett hvitvin eller rosé finner de fint til deg på polet, og så kan du avansere opp til lette rødviner etterhvert. Siden det er sommer kan det godt være du kan prøve noe musserende også, som Moscato d'Asti. Men hør med polet, og ikke føl deg dum, de får sånne spørsmål hele tiden.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #8 Skrevet 3. juli 2011 Riesling syns vertfall jeg er søt, og god. Drakk aldri vin før, men den likte jeg Riesling er en drue, ikke en vin. Det finnes mye god Rieslingvin, men ikke alt er søtt. 2
hemmelinemmeli Skrevet 3. juli 2011 #9 Skrevet 3. juli 2011 Rosemount Gewustraminer er en herlig, søt og frisk hvitvin som er lett og like! :-) Myyyye bedre enn Black Tower! Like så Himmelreich, en riesling med masse god smak av pære og grønn eple! Enig med de som sier du skal spørre på polet, de kan nok finne gode viner til deg! Bare oass på at vinen ikke blir FOR kald, da fremheves syren, og all aroma forsvinner! Ta den ut av kjøleskapet minst en halv time flør du drikker av den, da nærmer den seg rett temperatur (6-8 grader)! Lykke til!
Gjest Syffe Skrevet 3. juli 2011 #10 Skrevet 3. juli 2011 Tusen takk for ALLE gode tips! Det blir nok en tur på polet i nærmeste fremtid ja
Pooo Skrevet 3. juli 2011 #11 Skrevet 3. juli 2011 vino verde fra portugal er en flott nybegynner vin. den er fruktig, syrlig, litt bobler, lite alkohol og derfor superlett å drikke. ligger i prisklassen 90 - 100 kr. ikke start med black tower, den er fryktelig, syntes det allerede førstegang jeg drakk den...
Camilla256 Skrevet 6. juli 2011 #12 Skrevet 6. juli 2011 Riesling er en god vin for nybegynnere. Ikke for mye smak, og ganske lett og fuktig
AnonymBruker Skrevet 6. juli 2011 #13 Skrevet 6. juli 2011 Riesling er en god vin for nybegynnere. Ikke for mye smak, og ganske lett og fuktig Riesling er ikke en vin, men en drue. Søker man på "riesling" på polets sider, får man 928 svar. Viner laget på rieslingdruen kan være alt fra fantastiske til veldig, veldig dårlige, dvs enorm indre variasjon. 2
AnonymBruker Skrevet 7. juli 2011 #14 Skrevet 7. juli 2011 Den første vinen jeg drakk var Black Tower. Likte den ikke, men den gikk ned uten problemer. Jeg likte heller aldri Blue Nun, klarte knapt å sveøge den. Den første vinen jeg virkelig kjøpte jeg på en vingård i Frankrike, pris på 120-140 kr (omgjort til norske kroner, hadde sikkert kostet mer i Norge) med drue Pinot Gris. Den var virkelig god, litt søt, litt tørr. Jeg vil anbefale deg å ikke kjøpe de billigste vinene. Min erfaring er at dersom man legger litt mer penger i en flaske smaker vinen bedre. Runder du hundrelappen får du en mye bedre vin enn en til tjue kroner mindre, er min erfaring. Spør på vinmonopolet. 1
Giacomo_P Skrevet 9. juli 2011 #15 Skrevet 9. juli 2011 Billige Riesling-viner er skvip. Skal du ha gode Rieslinger er de ganske dyre. Hvis du vil ha noe godt hvitt anbefaler jeg Les Fumées Blanches, som du får i en hendig kartong. Da får du en rimelig god vinopplevelse, og kan se verden i øynene.
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #16 Skrevet 9. juli 2011 Billige Riesling-viner er skvip. Skal du ha gode Rieslinger er de ganske dyre. Hvis du vil ha noe godt hvitt anbefaler jeg Les Fumées Blanches, som du får i en hendig kartong. Da får du en rimelig god vinopplevelse, og kan se verden i øynene. Dette er jeg bare tildels enig i, dvs det finner virkelig dårlige billige rieslinger, det finnes virkelig gode dyre rieslinger - men det finnes og billige gode! Feks den billigste fra Leitz: http://www.dn.no/vinguiden/sok/?id=24454-27753 Endel naturlig restsødme (ikke tilsatt sukker, som i de skvipete), men også god syre, som en riesling skal ha. God rekevin! Og muligens også et godt tips for å prøve å like vin for nybegynnere.
-hild Skrevet 9. juli 2011 #17 Skrevet 9. juli 2011 Både Blue Nun og Black Tower er gode "nybegynner-viner"! Jeg har drukket mange flasker av noe som heter Rhine Lady, det er også en søt og frisk vin. Men det beste trikset er å spørre på polet, hvis du prøver å forklare hva du vil ha, så får du som regel veldig god hjelp der!
AnonymBruker Skrevet 9. juli 2011 #18 Skrevet 9. juli 2011 Jeg synes IKKE Blue Nun, Blak Tower o.l er gode nybegynnerviner... jeg har aldri hatt god greie på vin, men disse vinene har jeg aldri likt. De smaker søtt+surt og man blir fort kvalm av dem. Det er bedre å kjøpe en litt tørrere hvitvin, eller rosévin som trådstarter selv foreslår. Har ikke drukket rosévinene som er tilgjengelige i år, så har ikke noe konkret tips, men hør gjerne på polet.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå