Gå til innhold

Etisk dilemma


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har en ung sjef, som har ansatt meg.

Har opplevd flere ganger at han har løyet blankt overfor andre ansatte.

Han bryter arbeidsmiljøloven på flere punkter - men avfeier det når jeg prøver å ta det opp.

Mistenker at han skjønner det er meg hvis jeg melder ham til arbeidstilsynet.

WHAT TO DO?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Spinell

Med den begrensede informasjonen jeg sitter med ville jeg sagt: bytt jobb.

Ellers bør du vurdere alvorligheten både av løgnene og lovbruddene, og om det er noe du kan leve med. Forholdene bør søkes løst lokalt på arbeidsplassen først, enten ved at du tar det opp via tillitsvalgte (evt verneombud) eller at du ber om en samtale med sjefen. Sistnevnte har du tydeligvis gjort. Å melde fra til Arbeidstilsynet kan muligens gjøres anonymt, men som regel vil det være lett å forstå hvem som har meldt fra uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Med den begrensede informasjonen jeg sitter med ville jeg sagt: bytt jobb.

Ellers bør du vurdere alvorligheten både av løgnene og lovbruddene, og om det er noe du kan leve med. Forholdene bør søkes løst lokalt på arbeidsplassen først, enten ved at du tar det opp via tillitsvalgte (evt verneombud) eller at du ber om en samtale med sjefen. Sistnevnte har du tydeligvis gjort. Å melde fra til Arbeidstilsynet kan muligens gjøres anonymt, men som regel vil det være lett å forstå hvem som har meldt fra uansett.

Det med verneombud hadde vært en god ide... hvis vi hadde hatt ett! ;)

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva så om han skjønner det er deg?

Det er ikke ulovlig å melde lovbrudd.

Er litt konfliktsky og redd for å bli fryst ut/ refs!

-TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn82

Det er ofte sånn at ansatte ikke tørr å ta affære imot en sjef som turer frem litt over stokk og stein. En god lærepenge for han kan være at du forklarer han hvordan du føler situasjonen er og at du har vurdert å melde han til arbeidstilsynet om ikke situasjonen endrer seg.

En arbeidsplass skal ha verneombud. Samtidig er man heller ikke nødt til å være medlem i noen organisasjon for å være beskyttet av AML.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ofte sånn at ansatte ikke tørr å ta affære imot en sjef som turer frem litt over stokk og stein. En god lærepenge for han kan være at du forklarer han hvordan du føler situasjonen er og at du har vurdert å melde han til arbeidstilsynet om ikke situasjonen endrer seg.

En arbeidsplass skal ha verneombud. Samtidig er man heller ikke nødt til å være medlem i noen organisasjon for å være beskyttet av AML.

Ja, "over stokk og stein" er en god beskrivelse. Jeg får be om en samtale, slik at vi har ro til at jeg kan få sagt hvordan jeg opplever det. - Det må jo være best å få kortene på bordet, dersom jeg ikke bare skal slutte med hele jobben.

Det er ingen som vil være verneombud her, så sjefen snakker om å utpeke en etter sommerferien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Verneombud, fagforening, hans overordnet, ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...