Gå til innhold

Kjøper oss hund


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Har hatt masse nytte av kvinneguiden i årenes løp og mange tips og råd å få her inne. Vi skal nå kjøpe oss hund om en uke, og jeg går da ut i tre uker ferie for å få mest mulig tid sammen hunden før jeg begynner på jobb igjen. Hunden kan fint bli med meg på jobb når jeg starter, så den blir fint lite hjemme alene. Hunden skal brukes til jakt når den tid kommer, og planen er å starte dressur med engang hunden er i hus. Dette kommer nokk til å ta store deler av hverdagen, men skal ile langsomt så hunden ikke blir helt forvirret. Har god kontakt med oppdretter, og får masse hjelp der. Regner med jeg får litt besøk av nermeste familie iløpet av ferien, og ett par av mine nermeste venner. Dette så hunden skal få bli litt kjent med de. Vi kommer nokk til å gå litt i skogen som jeg har i nærheten, og 'pakke' hunden i sekken når han er sliten sånn på slutten av ferien min dette da. Han må bli vant å være i sekk i tilfelle jeg må det senere i livet hans også ved evt skader osv. Har mange planer som jeg sikkert kunne notert her men da har innlegget blitt så ufattelig langt. Jeg gleder meg kjempemasse!!!! :) Hunden er allerede vant å være i bil i opptil to-tre timer, så dette er ikke noe problem. Dere hunde eiere, hva gjorde dere i startfasen da dere fikk hunden i hus?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke hund selv, men GRATULERER som hundeeier! Ser dette kom under feil tema 'bryllup' kanskje moderator kan endre dette..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Bare et tips herfra - sov mye nå før valpen kommer i hus :fnise:

Men ellers lykke til som blivende hundeeier :jepp:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Har hatt masse nytte av kvinneguiden i årenes løp og mange tips og råd å få her inne. Vi skal nå kjøpe oss hund om en uke, og jeg går da ut i tre uker ferie for å få mest mulig tid sammen hunden før jeg begynner på jobb igjen. Hunden kan fint bli med meg på jobb når jeg starter, så den blir fint lite hjemme alene. Hunden skal brukes til jakt når den tid kommer, og planen er å starte dressur med engang hunden er i hus. Dette kommer nokk til å ta store deler av hverdagen, men skal ile langsomt så hunden ikke blir helt forvirret. Har god kontakt med oppdretter, og får masse hjelp der. Regner med jeg får litt besøk av nermeste familie iløpet av ferien, og ett par av mine nermeste venner. Dette så hunden skal få bli litt kjent med de. Vi kommer nokk til å gå litt i skogen som jeg har i nærheten, og 'pakke' hunden i sekken når han er sliten sånn på slutten av ferien min dette da. Han må bli vant å være i sekk i tilfelle jeg må det senere i livet hans også ved evt skader osv. Har mange planer som jeg sikkert kunne notert her men da har innlegget blitt så ufattelig langt. Jeg gleder meg kjempemasse!!!! :) Hunden er allerede vant å være i bil i opptil to-tre timer, så dette er ikke noe problem. Dere hunde eiere, hva gjorde dere i startfasen da dere fikk hunden i hus?

Du får en valp på 8 uker, vil jeg tro? Gled deg, valpetiden er SÅ morsom. De gjør så mye rart, finner på så mye rart, etc. Men samtidig mye jobb, ut hver eneste gang den har tisset, spist, lekt, sovet, etc. Vi bor i andreetasje og fikk goood trim de første ukene.. :D Ellers så vil jeg jo anbefale dere å legge inn noen enkle regler fra dag en som styrker deres posisjon i familien. Hunden skal vente før den får ta maten, den skal alltid være den siste som går inn døra, skal den opp i sofaen så får den vente på invitasjon, etc.

Og ellers så hadde vi alltid ett veldig viktig fokus fra dag 1: sosialisering, sosialisering, sosialisering. Hun var med på alt fra dag en, her skal hun bli vant til alt, lære alt, hilse på gamle, unge, store mennesker, små mennesker, menn, damer, men også store hunder, små hunder, sorte hunder, hvite hunder, etc. Du skjønner tegninga. ;) Det er SÅ viktig for å få en trygg valp som er ålreit med andre hunder. Men pass selvsagt også på at det ikke blir for mye :) hvilken rase?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke la det skje for mye nytt når valpen er i hus. Den må få litt tid til å bli kjent med dere og det nye hjemmet sitt. Ikke la alle komme og se på den de første dagene. Valper skal ikke ha lange turer og kan nekte å tisse langt fra hjemmet i redsel for å markere på andres område.

Den sover kanskje mye og la den få ro når den hviler. Før den får mat /godbit er det viktig at den møter blikket ditt - da lærer du den at den skal være oppmerksom på deg og ikke på godbiten/maten.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Takk for svar :) Ja det er mange enkle huskeregler, slik som at jeg skal ut døra først osv...er så redd for å glemme! Sa det til ei venninde også, og hun sa bare at når tiden kommer så husker jeg alt jeg har lært og lest. Kanskje jeg gjør det, husker det automatisk når tiden er der. Bare så redd for å glemme alle de her basis tingene. Han er 8 uker når han kommer i vårt hus ja. Det blir jeg som er flokkens leder siden min kjære er mye bort i jobb. Planen de første ukene er at den skal få sosialiseres med mine nærmeste venner og familie. De får komme hit på besøk først så han får forståelse for at huset er vårt rede. Så skal vi gå tisseturer litt lengre fra tomten i små skritt. Ile langsomt som jeg sier. Flere i familien har hund, som skal få komme på besøk. En onkel av meg har bart, og en annen har skjegg - blir sikkert spennende for den lille. Han får treffe fremmede utenom min krets når han får treffe mine arbeidskolleger da 'vi' begynner på jobb etter ferien. Gleder meg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest uAnonymBruker

Min sov i tre uker hun, var oppe for å leke fem minutter og spise litt og gå på do, og så sov hun noen timer til. Og de skal de jo ha fred til å gjøre, så de tre ukene var det letteste med å være hundeeier :fnise:

Gratulerer med liten voff :rodmer:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kos deg masse med valpen, og la dere begge bli godt kjent - ha den mest mulig uten bånd - en 8uker gml valp vil ikke stikke i fra deg - men følge etter på hvor du er.

La den vite at uansett så er det trygt og godt å være sammen med deg. Ikke stress -

Om du eller den går først ut døren spiller ingen trille.. har 5 stk her jeg.. og siden jeg må låse døren etter oss går de alletid først ut... de sover i soaen, sengen, er med meg nesten over alt. Og av ogtil så deler vi også mat ( spesielt pizza da jeg hater skorper - men de elsker de..)De er egnetlig fryktelig bortskjemte.

Men DE vet at når jeg sier NEI- så er det NEI- og de er faktisk veldig lydige.. uten at jeg har gjort noe- det bare blir sånn når man er mye sammen.

Så kos deg masse med valp.. ble plutselig litt valpesyk selv

Endret av xinnia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Tusen takk! Har nå fått valpen i hus. Vi storkoser oss. Han hører for det meste etter men virker til å være sulten hele tiden! Han får det han trenger iflg dyrelege og oppdretter. Han sier ifra om natta når han skal tisse, gudsjelov. MEN han fotfølger meg hele tiden - jeg blir gal! Er dette utpsyking eller hva er det? Noen som har vert borti det samme? Jeg sier NEI med krass stemme og han virker til å forstå - i to sek, så kommer han igjen etter meg på kjøkkenet, badet, når jeg sitter i sofaen. Kanskje han savner sine søsken? Ikke vet jeg, men å være stalker kan umulig være gøy for den lille. Vi leker og har det gøy ute i fin været. Har nå lært å gå i bånd. Hjelp! Anyone??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Valpen har blitt tatt fra mor og søsken, selvfølgelig dilter han. Hunder prøver ikke å "utpsyke" mennesker, de har ikke den tankegangen. Alle valper jeg har hatt har diltet som bare det de første mnd. Det nytter ikke å si nei dersom hunden ikke vet betydningen av nei. Jeg syntes også det er feil å kjefte på valpen så tidlig. Valpen er knyttet til deg, og det er en kjempeflott ting. Du bør bruke det for alt det er verdt nå, det går over og da kommer du til å angre. Det er supert å bruke det til å lære innkalling f.eks.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har vel ikke kjeftet så mye, men må vel prøve å reagere når det er biting på mennesker pågang? Såg at oppdretter også gjorde det og de mente det var helt ok og ikke mere enn det. Skjønner egentlig at stakkaren har blitt tatt ifra sine søsken og mor. Har god kontakt med de og har allerede vert innom på besøk hvor de koste seg og lekte sammen. Er nokk bare meg som er uvant med hund og så mye kjærlighet fra den lille søte valpen. Jeg smelter jo hver gang. :hjerte: Jeg er så lykkelig! Beste tiden å få valp på nå på sommeren. Vi leker på plenen og kan sitte ute å nyte dagen starte om morgenen. Kjekt å høre hva dere her på KG sitter inne med erfaringer også. Jeg skal utnytte dette for alt det er verdt, og til innkalling må det jo være ypperlig :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hunder er flokkdyr, så forbered deg på å ha en liten "hale" i 10-15 år fremover! Det er egentlig bare et godt tegn at den følger etter deg over alt, det betyr at den ser på deg som en trygg leder. :)

Edit: biting skal selvfølgelig korrigeres, men det kan gjøres uten å "kjefte". Et bestemt "nei" hver gang han prøver å bite pleier å være tilstrekkelig, selv om det tar en liten stund før valpen lærer seg at nei betyr nei. Hvis han ikke hører kan du fjerne han fra situasjonen (men sperr aldri hunden inne!), det virker bare mot sin hensikt hvis du må rope "nei" flere enn to ganger.

Endret av Scaramouche-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ts her. Sperr hunden inne?? Hvem gjør slikt? Kommer aldri til å skje i mitt hus nei. Er mye alene, og synes det er godt å ha hunden med meg rundt i huset. Noen rom er forbudt så der går vi ikke inn sammen. Veldig glad for at valpen er trygg rundt meg, er det som er viktig nå :) Uvant, men artig å ha et så lite nurk som vil ha masse kos. Godt det å få så mye kos fra den lille når sambo er mye borte i jobb :) Til neste år skal vi på jakt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts her. Sperr hunden inne?? Hvem gjør slikt? Kommer aldri til å skje i mitt hus nei. Er mye alene, og synes det er godt å ha hunden med meg rundt i huset. Noen rom er forbudt så der går vi ikke inn sammen. Veldig glad for at valpen er trygg rundt meg, er det som er viktig nå :) Uvant, men artig å ha et så lite nurk som vil ha masse kos. Godt det å få så mye kos fra den lille når sambo er mye borte i jobb :) Til neste år skal vi på jakt.

Mente ikke at du tenkte på å sperre inne hunden asså, skrev det bare som en forsikring :)

Det er lurt å ha et par rom hvor hunden ikke får komme inn. Fin måte å opprettholde grensesetting på!

Kos deg alt du kan i valpetida, den er over så alt for fort! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest uAnonymBruker
Hunder er flokkdyr, så forbered deg på å ha en liten "hale" i 10-15 år fremover!

Så innmari sant! Etter tre år så har jeg heldigvis fått avstand på ca en meter bak meg, det første året hang hun nesten fast i hælene mine :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Når valpen biter så prøver du rett og slett å overse det, snu ryggen til, det fungerer i de aller fleste tilfellene:)

Kos deg masse i starten, det er jo så koselig med valpis.

Valpebiting

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...