Gå til innhold

Tilpasning av hackamore


Green Lady

Anbefalte innlegg

Har kjøpt hack til hesten min, men klarer ikke helt finne ut av hvordan jeg skal tilpasse den. Er det noen tommelfingerregler dere vil dele med meg vedrørende tilpasning? :)

(Hesten er meget var for beskjeder, og vant med å gå på bittløs)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

heisann! :) Nå skal det sies at det er en god del år siden sist jeg red med hack, men tommelfingerregelen er i alle fall at den skal sitte såpass høyt at den ikke ligger på brusket, men selve nesebeinet, men ikke så høyt at den kan gnage på kjevebeinet. Det er viktig at "stanga" ikke kommer i "konflikt" med kjevebeinet, det er ikke noe godt. ;)

Stramheten må du bare prøve deg frem på, da det varierer fra hest til hest. Husk at jo strammere den er, jo sterkere blir den. Men ikke ha den for løs heller, da blir den ustabil og vinglete.

men det aller beste er selvfølgelig om du har mulighet til å få noen som har tilpasset hack før til å hjelpe deg. :)

Lykke til!

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ideelt sett bør den ligge sånn ca der man vil plassere en neserem? Jeg lærte en gang i tiden at det skulle være ca to fingre under kjevebenet (?) (dvs, den spisse i hestens ansikt) :fnise: Ikke sånn veldig godt forklart sent på kvelden, tror jeg straks skal :natti: zzzz

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor sånn ca skal stengene havne, forresten? Uansett hva jeg prøvde, havnet de liksom enten i nesen eller i munnen... :klo:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et forbanna mareritt den hacken, jeg trodde jeg var ubrukelig med den helt til jeg halte inn en ekspert til å regulere den. Det hjalp ikke, så hesten min var vel skjev i trynet eller noe :fnise:

Jeg kjøpte i allefall en Sidepull av denne typen, noe jeg synes fungerer vel så bra bittløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Den skal plasseres litt lavere en normal neserem. Bare ikke så lavt at den havner på brusken. Litt vrient å forklare det på noen annen måte (for meg :P ) men om du googler, så finner du sikkert bilder. :)

Hvor sånn ca skal stengene havne, forresten? Uansett hva jeg prøvde, havnet de liksom enten i nesen eller i munnen... :klo:

Her ble jeg litt usikker på hva du mener. At stengene går forbi munnviken/langs munner, må de bare nesten, siden de er såpass lange, så det er helt normalt. ;) Bare den metalldelen du fester sidestykket i ikke blir liggende oppå kjevebeinet. :) Men om du syntes det ser helt mongo ut (av mangel på bedre ord =P ) Kan det jo hende du har valgt en for stor størrelse kanskje? Men at stengene du fester tøylen i havner ved munnvikene/siden av munnen er helt normalt. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Belle Gunnes

Jeg skal stallen litt fremover, så da kan jeg se på hacken :jepp:

Er ponnizpasser hele neste uke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var et forbanna mareritt den hacken, jeg trodde jeg var ubrukelig med den helt til jeg halte inn en ekspert til å regulere den. Det hjalp ikke, så hesten min var vel skjev i trynet eller noe :fnise:

Jeg kjøpte i allefall en Sidepull av denne typen, noe jeg synes fungerer vel så bra bittløst.

Han går på bittløst til vanlig, en sånn hvor remmene krysser under haken. Hacken skal bare fungere som avveksling, så gidder ikke legge for mye penger i det. Det bittløse hodelaget må også repareres, og tanken var da å bruke hacken til dette er gjort :) Tror ikke hesten min er skjev i hodet, så satser på at det skal gå bra :jepp:

Den skal plasseres litt lavere en normal neserem. Bare ikke så lavt at den havner på brusken. Litt vrient å forklare det på noen annen måte (for meg :P ) men om du googler, så finner du sikkert bilder. :)

Her ble jeg litt usikker på hva du mener. At stengene går forbi munnviken/langs munner, må de bare nesten, siden de er såpass lange, så det er helt normalt. ;) Bare den metalldelen du fester sidestykket i ikke blir liggende oppå kjevebeinet. :) Men om du syntes det ser helt mongo ut (av mangel på bedre ord =P ) Kan det jo hende du har valgt en for stor størrelse kanskje? Men at stengene du fester tøylen i havner ved munnvikene/siden av munnen er helt normalt. :)

Ja, ok, så de skal ligge parallellt med munnen? Hesten min prøvde å spise med denne hacken på seg, men det fant han fort ut at ikke var noe vits i.. Disse stengene snek seg inn i munnen hans hver gang han tygget, hehe. Den øverste metalldelen er ca 3,5 fingre under kjevebenet. Egentlig ville jeg hatt hacken litt lenger opp (basert på magefølelse og ikke kunnskap), men da blir den for trang.

Jeg skal stallen litt fremover, så da kan jeg se på hacken :jepp:

Er ponnizpasser hele neste uke.

Woho! Jeg har hesten hver dag, så blir mye i stallen fremover. Så da finner vi ut av det! :) Er det stor, tung og sort med bles du skla passe?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, ok, så de skal ligge parallellt med munnen? Hesten min prøvde å spise med denne hacken på seg, men det fant han fort ut at ikke var noe vits i.. Disse stengene snek seg inn i munnen hans hver gang han tygget, hehe. Den øverste metalldelen er ca 3,5 fingre under kjevebenet. Egentlig ville jeg hatt hacken litt lenger opp (basert på magefølelse og ikke kunnskap), men da blir den for trang.

ja, altså, parallellt med munnen vil den nok kanskje ikke ligge til en hver tid, men i lengde med, eller hva jeg skal si. :P

når det kommer til spising med hacken på, ville jeg heller byttet til grime før du lar han gresse om det blir et problem. dog jeg syntes det er litt rart at han får stengene inn i munnen når han tygger. :P

dette med fingerbredde blir litt vrient å si, da en fingerlengde kan variere mye. men selve sidestykkefeste skal ligge ca der en legger den til vanlig, men nesedelen skal ligge litt lavere enn normalt. :) men blir den for trang høyere oppe, må den jo nesten bare ligge der den passer, da er nok det riktig. :)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Woho! Jeg har hesten hver dag, så blir mye i stallen fremover. Så da finner vi ut av det! :) Er det stor, tung og sort med bles du skla passe?

Jeg skal ihvertfall passe en lysrød Østeriker og en gul vestlending. Tror jeg skal passe en lakrishest også. Har ikke helt kontroll jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...