Gå til innhold

Bøker om hester


Singel Dame

Anbefalte innlegg

Jeg har lyst til å lære meg så mye som mulig om hester! Er det noen her som vil anbefale bøker om hesters natur og alt som omgår hester? :)

Det gjør ikke noe om det står på svensk, dansk eller engelsk. :) Så vidt jeg har fått med meg finnes det ikke særlig mange bra hestebøker på norsk, men dette hørte jeg for minst ti år siden, mulig det har forandret seg nå. :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Signerer denne, utrolig bra og velskrevet bok. Mark Rashid og Klaus Ferdinand Hempfling er også navn det er verdt å finne litteratur på. Eller så kan "den store rytterhåndboken" anbefales dersom du ser etter litteratur som går mer på det ridemessige. Sally Swift vil jeg også anbefale under det emnet. Ellers så finnes det veldig mange bra bøker ute. Er det noe spesielt du ser etter? Er jo bøker for alt, fra foring og tilpasning av utstyr til de forskjellige rasene og grenene innen hestesporten :)

Endret av Green Lady
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn først tenkte jeg noe veldig grunnleggende, jeg vil ha noe å bygge videre på. Det kan være alt mulig! Jeg har virkelig lyst til å forstå hester og deres behov. Fôring, hestespråk, riding, alt mulig. :) Og om de forskjellige hesterasene. Finnes det noen bra bøker om hesteraser?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn først tenkte jeg noe veldig grunnleggende, jeg vil ha noe å bygge videre på. Det kan være alt mulig! Jeg har virkelig lyst til å forstå hester og deres behov. Fôring, hestespråk, riding, alt mulig. :) Og om de forskjellige hesterasene. Finnes det noen bra bøker om hesteraser?

Den boken som det først ble linket til, av Peer Werner Vogel, burde vært obligatorisk for alle som skal begynne å ri. Veldig mange som tror horsemanship bare er å jage hesten rundt og rundt. Horsemanship går ut på å skape et bånd til hesten, og bygge opp et forhold mellom dere. Jeg kan både ri og leie hesten min uten utstyr, styrer kun ved hjelp av kroppsspråk. Det er veldig synd at det er mange ryttere og rideskoler som ikke legger noe vekt på dette i det hele tatt. Vet om flere steder hvor det kun er lov å leie hester med hodelag og bitt. Men... Boken anbefales i alle fall på det varmeste, og det var gjennom den boken at jeg begynte å legge om mitt hestehold og tenke anderledes.

Ang raser, så er det sikkert 100tusen bøker på markedet. Jeg har en som enkelt og greit heter "Hesten", skrevet av Elwyn Hartley Edwards. Den er veldig fin, tar for seg veldig mange raser og beskriver typiske trekk, historie og hva de egner seg best som. Dog, det er flere raser som mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tror www.hooks.no har noen bøker, de hadde iallefall mange før:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Henger meg på Mark Rashid og Klaus Ferdinand Hempfling. Det er de to store guruene. Mark Rashid sine bøker er også skrevet veldig underholdende.

Peer Werner Vogel liker jeg ikke. Men det har nok mer av det jeg har sett av han og ikke lest fra han. Kanskje han skriver en ting, men gjør en helt annen ting??

Ellers anbefaler jeg alle bøkene til Linda Tellington Jones. Hun er en unik hesteperson.

Det spiller ikke så mye rolle med teknikker. Det som betyr noe, er forståelsen for hesten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på Mark Rashid og Klaus Ferdinand Hempfling. Det er de to store guruene. Mark Rashid sine bøker er også skrevet veldig underholdende.

Peer Werner Vogel liker jeg ikke. Men det har nok mer av det jeg har sett av han og ikke lest fra han. Kanskje han skriver en ting, men gjør en helt annen ting??

Ellers anbefaler jeg alle bøkene til Linda Tellington Jones. Hun er en unik hesteperson.

Det spiller ikke så mye rolle med teknikker. Det som betyr noe, er forståelsen for hesten.

Mener å huske at den boken jeg har lest av Mark Rashid, så var hele boken lagt opp som en novellesamling, hvor det var flere småhistorier om forskjellige "hesteproblemer". Siden "problemene" er skrevet i novelleform, gir det forfatteren stor frihet, og han tar deg derfor gjennom alle stegene ut ifra hvordan han løser problemet, gjennom prøving og feiling. Du får være med å se hvordan han tenker.

Ang. Peer Werner Vogel, så er det thumbs up for boken, og thumbs down for han. Har vært på kurs med han, og det gjør jeg ikke igjen. Ja, han fikk frem det han ville, men det var med metoder jeg aldri ville vurdert å bruke. Det skal dog sies at dette var etter ulykken hans. Jeg har hørt med flere som var på kurs med han før ulykken, hvor han "var seg selv". Uansett, boken er knallbra, godt skrevet og gir leseren en god innføring i NH, og hester generelt. Nå er det riktignok sikkert 10 år siden jeg leste den, så husker ikke spesifikt hva den går igjennom, men som nevnt i et tidligere innlegg, den revlosjonerte mitt hestehold i alle fall. Den er lettlest og går veldig i detaljer, uten å bli tung. Språket flyter godt, og mener det er flere bilder og illustrasjoner som viser det teksten prøver å forklare. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

OKi jeg har ikke lest noe av Peer. Fordi jeg så han pressa en hest waaaaay to much. Og etter dette, så boikottet jeg han :fnise:

Ja bøkene til Mark Rashid er som å lese en hvilken som helst skjønnlitterær bok. Men den får en virkelig til å tenke seg om. Små "ubetydelige" ting er ikke alltid så ubetydelige.

En annen, som er verdt å kikke litt på, er Sherry Ackerman, som skriver om "Dressage in the Fourth Dimension". Dette får en også til å tenke. Spesielt på sin egen bevisthet i sin egen kropp.

Hvem sa det var lett å ri?? :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er akkurat den erfaringen jeg også har med han. Jeg hadde med min egen hest på kurset, og det gikk forsåvidt greit (jeg var jo bare 15 år og ganske ny på dette, men kan ikke huske at det var noe jeg reagerte på i alle fall), men det gikk visst til h**** med hesten etter. Jeg så det ikke selv, da jeg ordnet med min egen hest, men hun ene forlot kurset gråtende, og det var ikke engang hennes hest. Fikk høre at hesten ble pisket i ansiktet og sånn. Og kursansvarlig var også litt skeptisk da Peer hadde dratt. MEN - han startet hele kurset (varte to dager) med en fire timer lang teoridel. Denne var knallbra, og han er en god foredragsholder. Jeg er helt med på tankene hans, men ikke hva han gjør i praksis. Det er som to vidt forskjellige personer.

Du har tilfeldigvis ikke den boken til Sharry Ackerman? Hadde vært moro å låne den litt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Belle Gunnes

Du har tilfeldigvis ikke den boken til Sharry Ackerman? Hadde vært moro å låne den litt :)

Nei men isisstallnaboeier har en slik bok. Hun har selv ridd for Ackerman.

Ellers er Anna Twinney verdt å kikke litt på. Aner ikke om hun har skrevet noen bøker og hvorda de evnt er. Men som hesteperson, er hun verdt en titt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...