Gå til innhold

Her synes jeg barnevernet bommer

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I saken hvor et polsk barn måtte hjelpes tilbake til foreldrene har det kommet frem at barnet ikke var utsatt for omsorgssvikt eller overgrep eller vold. Likevel ble det fattet ett akuttvedtak om å ta barnet fra foreldrene og låse det inne på en institusjon.

Barnet ville selv bo hos foreldrene. Barnet flyktet ved hjelp av en polsk etterforsker som blir forsøkt dummet ut i norske medier. Fordi barnet var låst inne i fengselslignende omgivelser måtte hun fire seg ut av et vindu.

Hele familien har flyktet til Polen hvor de får full støtte av myndighetene.

Videoannonse
Annonse
Gjest Annaires
Skrevet

I saken hvor et polsk barn måtte hjelpes tilbake til foreldrene har det kommet frem at barnet ikke var utsatt for omsorgssvikt eller overgrep eller vold. Likevel ble det fattet ett akuttvedtak om å ta barnet fra foreldrene og låse det inne på en institusjon.

Barnet ville selv bo hos foreldrene. Barnet flyktet ved hjelp av en polsk etterforsker som blir forsøkt dummet ut i norske medier. Fordi barnet var låst inne i fengselslignende omgivelser måtte hun fire seg ut av et vindu.

Kjenner du saken fra innsiden, eller vet du kun det du har lest i media? Om det er sistnevnte, så aner du jo ikke noe om hvilken annen grunn. Så hvordan kan du så bastant si at de har bommet?

• Liker 6
Skrevet

Du sier at barnet ikke ble utsatt for omsorgssvikt men at bv likevel fattet akuttvedtak om fengselslignende institusjon?

For det første, var det ikke et beredskapshjem? Og hvis det er fengselslignende omgivelser skulle det vel ikke være mulig å fire seg ut av et vindu? Høres ut som en normal bygning som var låst for natten, men hva vet jeg?

At barnet selv ville bo hos foreldrene er vel ganske irrelevant, ALLE barn vil bo hos foreldrene. Barn er utrolig lojale. At barn vil bo et sted betyr ikke at de er sikret gode oppvekstvilkår på dette stedet.

Tror du barnevernet er så dumme at de fatter akuttvedtak om flytting hvis det ikke ligger sterke mistanker om uholdbare oppvekstvilkår til grunn? Tror du bv bare flytter rundt på unger for moroskyld, fordi de ikke har noe annet å bruke de knappe ressursene sine til?

Tror du må slutte å tro at alt du leser i Dagbladet er 100% korrekt.

• Liker 6
Gjest Trolltausa
Skrevet (endret)

Noe har det tydeligvis vært, siden advokaten som representerer foreldrene sier:

Det var ikke en veldig alvorlig eller prekær situasjon for jenta som gjorde at barnevernet gikk inn. Hun hadde det kanskje ikke ideelt hos foreldrene etter norske forhold, men dette hadde gått fint på sikt, sier Tveten, som understreker at jenta hele tiden har ytret ønske om å være hos foreldrene sine.

Jeg vet ingenting om denne saken, men på generelt grunnlag antar jeg at om anklagene hadde vært tatt ut av løse luften, hadde nok en advokat klart å framheve det temmelig kjapt! Han hadde i alle fall ikke sagt den setningen jeg har uthevet i sitatet over her.

I en annen artikkel, står dette:

Etter det VG får opplyst fra venner av den polske familien har ekteparet vært nær skilsmisse og kranglet jevnlig. For ett års tid siden fikk foreldrene en advarsel fra barnevernet.

På grunn av dette antar jeg også at barnevernets begrunnelse ikke er at "barnet hadde sett trist ut i flere dager".

Jeg vet ikke hva som er fakta i denne saken, og heller ikke om det er gjort en feil, men jeg prøver å belyse at vi ikke vet bakgrunnen for akuttvedtaket, og at vi derfor ikke kan uttale oss annet enn på generelt grunnlag.

Endret av ninuska_
  • Liker 4
Gjest Grethe
Skrevet (endret)

1: Barnevernet henter ikke barn fra velfungerende hjem for moro skyld, uansett hva bitre foreldre måtte fortelle. Barnevernet har knappe ressurser og har konstant mange saker på lista som gir de ansatte dårlig samvittighet fordi de ikke har mulighet til å hjelpe alle. Når de går til aksjon så har de gode grunner til dette. De kan selvsagt ta feil, men de henter ikke et barn fordi det har vært trist i noen dager pga bestemor som dør. Skulle de gjort det så hadde vel knapt et eneste barn i Norge bodd hos sine foreldre i dag.

2: Foreldre som blir fratatt barnet stiller seg stort sett alltid uforstående til hvorfor barnet ikke får bo hos dem. For noen handler det om prinsipp, de vil ikke godta at andre mener noe om hvordan deres barn har det. Hos andre handler det om mangel på selvinnsikt, de skjønner rett og slett ikke at de gjør barnet sitt vondt. Andre igjen har andre grunner. Uansett er det sjeldent at foreldre innser at de ikke er skikket som omsorgspersoner, og de vil i stor grad fortelle sin tåredryppende offer-historie til alle som vil høre på.

3: Et barn vil nesten alltid være lojal mot sine foreldre og ønske å bo sammen med dem. Selv barn som blir grovt fysisk mishandlet og seksuelt misbruk vil kunne ha problemer med å si noe negativt om foreldrene sine til barnevern/politi, og uansett hvor fælt de har det hjemme så er det det eneste de kjenner til og derfor vil de bli der. I tillegg er det mange barn som er blitt hjernevasket til å tro at barnevern=fengsel, som det skrives om i denne saken. Jenta kan ha vært vettskremt for både barnevern og beredskapshjemsfamilie pga løgner hun har fått servert fra foreldrene sine.

4: Man kan aldri hevde at man kjenner til fakta i en sak som man har hørt viderefortalt fra andre. Men man kan prøve å tenke litt selv og reflektere over om det høres riktig og sannsynlig ut. I denne saken er det ganske åpenbart at det som kommer fram i media ikke er sannsynlig.

Endret av ninuska_
  • Liker 7
Gjest gjest
Skrevet (endret)

1: Barnevernet henter ikke barn fra velfungerende hjem for moro skyld, uansett hva bitre foreldre måtte fortelle. Barnevernet har knappe ressurser og har konstant mange saker på lista som gir de ansatte dårlig samvittighet fordi de ikke har mulighet til å hjelpe alle. Når de går til aksjon så har de gode grunner til dette. De kan selvsagt ta feil, men de henter ikke et barn fordi det har vært trist i noen dager pga bestemor som dør. Skulle de gjort det så hadde vel knapt et eneste barn i Norge bodd hos sine foreldre i dag.

2: Foreldre som blir fratatt barnet stiller seg stort sett alltid uforstående til hvorfor barnet ikke får bo hos dem. For noen handler det om prinsipp, de vil ikke godta at andre mener noe om hvordan deres barn har det. Hos andre handler det om mangel på selvinnsikt, de skjønner rett og slett ikke at de gjør barnet sitt vondt. Andre igjen har andre grunner. Uansett er det sjeldent at foreldre innser at de ikke er skikket som omsorgspersoner, og de vil i stor grad fortelle sin tåredryppende offer-historie til alle som vil høre på.

3: Et barn vil nesten alltid være lojal mot sine foreldre og ønske å bo sammen med dem. Selv barn som blir grovt fysisk mishandlet og seksuelt misbruk vil kunne ha problemer med å si noe negativt om foreldrene sine til barnevern/politi, og uansett hvor fælt de har det hjemme så er det det eneste de kjenner til og derfor vil de bli der. I tillegg er det mange barn som er blitt hjernevasket til å tro at barnevern=fengsel, som det skrives om i denne saken. Jenta kan ha vært vettskremt for både barnevern og beredskapshjemsfamilie pga løgner hun har fått servert fra foreldrene sine.

4: Man kan aldri hevde at man kjenner til fakta i en sak som man har hørt viderefortalt fra andre. Men man kan prøve å tenke litt selv og reflektere over om det høres riktig og sannsynlig ut. I denne saken er det ganske åpenbart at det som kommer fram i media ikke er sannsynlig.

Mens du derimot forstår alt, og kan med største selvfølge påpeke andres mangler om kunnskap om barnevern?

Og barnevernet tar jo ikke feil, er det ikke det du hevder da? Og at foreldre mangler innsikt og at barna er hjernevasket til å tro at barnevern er det samme som fengsel?

Eh... hvem er det som mangler innsikt som uttaler seg på generellt grunnlag? Og hvem har blitt hjernevasket til å ha storisk tro på at systemet fungerer perfekt alltid?

Greit, men hold naiviteten deres for dere selv, og ikke rakk ned på folk som ikke deler deres oppfatninger ved å påstå at de lyver eller mangler selvinnsikt. I motsetning til de fleste er dette mennesker som i allefall har en egenerfaring og komme med, og det er omtrent 100% mer enn det bedreviterne har.

Og dette er definitivt ikke stedet og dele sine dårlige erfaringer med barnevernet på, og av en eller annen merkelig grunn (til tross for at det er mange som hevder at barevernet er fortreffelig) uteblir de gode erfarte skussmålene. Skammelig!!

Endret av ninuska_
Gjest Gjest
Skrevet (endret)

Se på saken i tråden lenger nede i forumet (ser den har fått få kommentarer):

http://forum.kvinneguiden.no/index.php?showtopic=571445

Hva tenker du her, her har en person gått ut i media til forsvar for både foreldre og barn. Jeg for min del HÅPER at denne personen uttaler seg uten å kjenne hele historien, og jeg håper inderlig at barnevernet heller ikke i dette tilfellet har hentet et barn uten god nok grunn. For ellers er jo dette et overgrep av dimensjoner.

Understreker at jeg ikke er uenig med deg i det du sier, jeg synes bare disse sakene er så vonde og vanskelige.

Endret av ninuska_
Skrevet

BTW, det er ikke første gangen at barnevernet "overreagerer" når det gjelder utledningsbarn...Var en sak for en stund siden, som også handlet om en polsk jente som ble tatt fra foreldrene side, uten særlig god grunn.. For noen som lurer på hvorfor jeg kjenner til den saken: jeg er jo polsk selv da, og da prøver jeg ihvertfall å sette meg inn i hva som skjer med andre polske folk som også bor i Norge, det er vel ganske naturlig? Og da kjenner jeg til de sakene sett fra 2 ulike punkter, da har jeg bedre oversikt enn nordmenn(de vet jo om de sakene kun fra norske medier). Og ja, jeg er jo bare 14, så hva vet jeg? Bare kritiser i vei dere, dere vet jo så mye mer enn meg.

Skrevet

Tråden er ryddet for spekulasjoner og innlegg som et ledd i ryddingen. Informasjon som ikke er offentliggjort i media vil bli slettet.

ninuska_, moderator

• Liker 1
Skrevet

Jeg gidder ikke lese hele denne tråden (som jeg visste ville komme da jeg leste om saken i avisene), men jeg ber dere som hevder at barnevernet overreagerer tenke igjennom følgende:

Vi kjenner kun saken fra media. Barnevernet har taushetsplikt, og kan ikke uttale seg om hvilke forhold jenta har levd under.

Disse menneskene er ikke norske. Hva som er akseptabel omsorg for et barn under f.eks polske forhold, trenger absolutt ikke være det under norske forhold. De levde i Norge, og må ergo forholde seg til norske normer.

De aller fleste barn vil bo hos foreldrene sine. Noen av de aller mest mishandlede barna jeg har møtt, ønsker ingenting annet enn å bo hos foreldrene sine. Barns lojalitet kjenner til tider ingen grenser. Ofte vet de jo ikke at verden faktisk kan se annerledes ut heller.

Gudhjelpemeg, jeg blir så drita lei av alle som skal bruke saker fra media på denne måten for å sette barnevernet i et dårlig lys. :roll:

• Liker 6
Skrevet (endret)

Tråden er ryddet for avsporinger. Spørsmål om moderering kan tas på PM.

ninuska_, moderator

Endret av ninuska_

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...