Gå til innhold

Spørre om bordplassering?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Det blir nok mest sannsynlig til at vi takker nei. Men da er vi inne på et annet spørsmål... hva pleier man å skrive når man takker nei? Kan man skrive "Vi må dessverre melde avbud"? Eller må man begrunne det også? "Vi har ikke anledning" blir jo ikke sant i denne sammenhengen. Men kan jo ikke akkurat skrive "Vi tør ikke komme etter å ha lest om skikk og bruk på kg" heller. :sjenert:

Videoannonse
Annonse
Gjest Tirkes
Skrevet

Det blir nok mest sannsynlig til at vi takker nei. Men da er vi inne på et annet spørsmål... hva pleier man å skrive når man takker nei? Kan man skrive "Vi må dessverre melde avbud"? Eller må man begrunne det også? "Vi har ikke anledning" blir jo ikke sant i denne sammenhengen. Men kan jo ikke akkurat skrive "Vi tør ikke komme etter å ha lest om skikk og bruk på kg" heller. :sjenert:

Dersom siste alternativ er sant, så please ombestem deg og dra. :)

Dersom du ikke har lyst så meld avbud, men ikke la deg skremme av bridezillaene og Co. Snakk heller med bruden. Som jeg og et par andre sa, vi blir ikke fornærmet av sånt. Tvert om så synes jeg det er greit å få en bekreftelse på hva som trengs for at noen skal få det koselig, enten det er musikkvalg, rekkefølge på taler eller antall røykepauser under middagen. :)

Dersom du vil melde avbud fordi du virkelig ikke har det spor lyst (og IKKE pga KG!) så er det nok å skrive at "Vi har desverre ikke mulighet til å komme". Det er ikke brudeparets sak om dere skal bake boller den dagen eller om dere har andre planer - eller om dere ikke har råd til det. Det er høflig nok så lenge man sier pent i fra innen fristen. :-)

• Liker 1
Skrevet

Nei, da kan du heller si det rett ut at: hvis jeg ikke får sitte ved mannen min, så kommer vi ikke.

Synes det blir tåplig å bare melde avbud uten en gang å spørre. tenk om planen er å sette ektepar sammen? Er det ikke viktigere å dele denne fantastiske dagen med vennene dine, enn å ikke tørre å spørre om bordplasseringen??

Få mannen din til å spørre hvis du ikke tør selv.

Skrevet

Jeg hadde ikke reagert på en slik formulering og forespørsel. Men så hadde jeg satt dere sammen uansett også :0)

• Liker 1
Skrevet

Hvis du synes det er vanskelig å ringe, som de aller fleste her foreslår, kan du da godt ta dette skriftlig. Jeg ville endret den siste setningen som vist under. Da er du høflig og virker ikke krevende, og du vil få et svar på forhånd om hvordan bordplasseringen er.

Går det an å svare på en invitasjon med noe ala "Takk for invitasjonen, jeg vil gjerne komme? Er det mulig å få vite hva dere tenker angående bordplasseringen? Så lenge jeg får sitte med xxx er jeg fornøyd? :) Jeg blir lett nervøs i slike sammenhenger, og hadde blitt veldig beroliget om jeg visste at jeg skal sitte ved siden av xxx"

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Etter å ha lest her hvor vanlig det er å splitte par, og hvor vanskelig det kan være å si fra uten å fornærme noen, så blir det mest sannsynlig til at vi takker ja til kirken og står over middagen. Men da må jeg bare stille et spørsmål som muligens er ulidelig dumt...: Det er ingen som splitter par i kirken, eller? Jeg ser mange forsvarer splitting med tradisjoner, og hvis man skal ta det helt ut så satt jo menn og kvinner på hver sin side i krken. :sjenert:

Skrevet

I kirken er det vel ofte slik at brudgommens gjester sitter på høyre side og brudens på venstre, og nærmeste slekt helt fremme. Ellers er det ingen som forteller hvem som skal sitte hvor.

Jeg skjønner heller ikke vitsen med å splitte par, syns det er helt på trynet. Hvis poenget er at gjestene skal kose seg, ødelegger de veldig mye for meg om jeg blir plassert med folk jeg ikke kjenner og mest sannsynlig aldri ser igjen.

Skrevet

Etter å ha lest her hvor vanlig det er å splitte par, og hvor vanskelig det kan være å si fra uten å fornærme noen, så blir det mest sannsynlig til at vi takker ja til kirken og står over middagen. Men da må jeg bare stille et spørsmål som muligens er ulidelig dumt...: Det er ingen som splitter par i kirken, eller? Jeg ser mange forsvarer splitting med tradisjoner, og hvis man skal ta det helt ut så satt jo menn og kvinner på hver sin side i krken. :sjenert:

TS, det er godt mulig dere skal sitte sammen i selskapet. Det er overhodet ikke frekt å spørre om dette på forhånd når du er såpass nervøs. Ta en telefon eller send en e-post til brudeparet så fort som mulig. Det blir for galt at du ikke drar på festen fordi dere kanskje ikke skal sitte sammen.

Ta mot til deg og spør! Nå! Og deretter tar du avgjørelsen for om du takker nei eller ja. Det er godt mulig du bekymrer deg unødig.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Viss du synes at det er ubehagelig å ringe så hadde jeg sendt en melding eller mail med følgende:

Takk for invitasjonen :) Jeg vet at i noen brylluper så er det vanlig å splitte par ved bordplasseringen, for meg er slike settinger veldig vanskelige og lurer på om det lar seg gjøre at jeg kan sitte sammen med min mann? mvh xxxx

AnonymBruker
Skrevet

Viss du synes at det er ubehagelig å ringe så hadde jeg sendt en melding eller mail med følgende:

Takk for invitasjonen :) Jeg vet at i noen brylluper så er det vanlig å splitte par ved bordplasseringen, for meg er slike settinger veldig vanskelige og lurer på om det lar seg gjøre at jeg kan sitte sammen med min mann? mvh xxxx

Poenget er at angsten min blir mye verre når noen vet om den, så jeg ønsker som sagt ikke å si noe om at jeg blir nervøs.

Skrevet

Syns dette her høres ganske usaklig ut, men her kommer mine tanker:

SNAKK MED BRUDEPARET!

Dersom de er ute etter å gjøre dagen verst mulig for gjestene så setter de seg på bakbeina og sier at dere skal sitte på hver deres side av lokalet ... dersom de er som alle jeg kjenner som har gifta seg så ønsker de at gjestene skal kose seg, og da setter de helt sikkert pris på at du sier fra i god tid! :) Du trenger ikke gjøre noe svær greie ut av det heller, ta en telefon - takk for invitasjonen og si at dere gjerne vil komme, men du har hørt om splitting av par og synes det høres skummelt ut... Da får du både høre deres mening samtidig som du sier din og ditt behov!

Jeg vil tro at dere har et bra forhold til de fra før siden dere er inviterte..? :)

Jeg ville hvertfall ikke gått inn for å gjøre gjestene mine ukomfortable!

Skrevet

Vær nå litt løsningsorientert hvis du har lyst til å gå i dette bryllupet, TS. Ikke bare si Jammen, jammen når du får råd om hva du bør gjøre. Vil du gå, ring brudeparet og si at du vil sitte sammen med mannen din, eller få mannen din til å ringe. Det får da være måte på tafatthet.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Poenget er at angsten min blir mye verre når noen vet om den, så jeg ønsker som sagt ikke å si noe om at jeg blir nervøs.

Så finn på en annen grunn, da. Lat som om det er mannen din som trenger at dere sitter sammen eller noe sånt. Ingen blir sure over at du spør når du oppgir en grunn og er hyggelig om det, de blir sure når du krever uten å begrunne. Men du kan ikke skylde på at dere ikke får sitte sammen som grunn til at dere ikke går når du ikke engang har spurt dem. Tenk om dine venner ikke kom i ditt bryllup fordi de trodde at noe de ikke likte skulle skje, men ikke ville spørre? Hadde du ikke ønsket at de skulle spørre deg da, sånn at du kunne gjøre det greiest mulig for dem? Det vil sikkert dine venner også, men de er da ikke tankelesere.

AnonymBruker
Skrevet

Vær nå litt løsningsorientert hvis du har lyst til å gå i dette bryllupet, TS. Ikke bare si Jammen, jammen når du får råd om hva du bør gjøre. Vil du gå, ring brudeparet og si at du vil sitte sammen med mannen din, eller få mannen din til å ringe. Det får da være måte på tafatthet.

Amen til deg :)

Og til deg ts, hvorfor lurer du på hva vi synes om svaret du vil sende til denne bruden eller hva vi ville svart når ingen forslag vi gir deg er gode nok uansett?

På meg virker det som du ikke er noe interresert i å gå i dette bryllupet uansett, så bare svar: takk for invitasjonen, men vi må dessverre medle avbud.

Men om du ikke skal komme i selve bryllupet hadde jeg som brudeparet syntes det hadde vært rart at du kom i kirken siden du ikke kan komme til festen.

Skrevet

Hva i alle dager vil du bruke som forklaring da? Skal du si 'Hei, jeg er ikke så interessert i å bli kjent med nye mennesker, så jeg vil helst sitte med samboeren min'? Da ville jeg heller innrømt at jeg hadde sosial angst.

AnonymBruker
Skrevet

Amen til deg :)

Og til deg ts, hvorfor lurer du på hva vi synes om svaret du vil sende til denne bruden eller hva vi ville svart når ingen forslag vi gir deg er gode nok uansett?

På meg virker det som du ikke er noe interresert i å gå i dette bryllupet uansett, så bare svar: takk for invitasjonen, men vi må dessverre medle avbud.

Men om du ikke skal komme i selve bryllupet hadde jeg som brudeparet syntes det hadde vært rart at du kom i kirken siden du ikke kan komme til festen.

OK, da blir det avbud. Jeg ba om råd med et konkret forslag til hva jeg kunne skrive, men siden tilbakemeldingene er så dårlige så vil jeg ikke sende noen forespørsel. Jeg trodde heller ikke det var rart å bare gå i kirken, er da mange som gjør det. Men det er mange skikker og sosiale koder jeg ikke forstår, tydeligvis. :tristbla:

Skrevet

OK, da blir det avbud. Jeg ba om råd med et konkret forslag til hva jeg kunne skrive, men siden tilbakemeldingene er så dårlige så vil jeg ikke sende noen forespørsel. Jeg trodde heller ikke det var rart å bare gå i kirken, er da mange som gjør det. Men det er mange skikker og sosiale koder jeg ikke forstår, tydeligvis. :tristbla:

Så fordi du ikke er fornøyd med tilbakemeldingene her så melder du avbud? Mannen din skal gå alene, da?

AnonymBruker
Skrevet

Hva i alle dager vil du bruke som forklaring da? Skal du si 'Hei, jeg er ikke så interessert i å bli kjent med nye mennesker, så jeg vil helst sitte med samboeren min'? Da ville jeg heller innrømt at jeg hadde sosial angst.

Jeg trodde ikke splitting var så veldig vanlig som det tydeligvis er, og i hvert fall ikke at jeg trengte noen grunn. De fleste vil vel sitte med partneren sin? Men som sagt, nå blir det til at vi melder avbud.

AnonymBruker
Skrevet

Så fordi du ikke er fornøyd med tilbakemeldingene her så melder du avbud? Mannen din skal gå alene, da?

Vi drar ikke noen av oss. Blir i hvert fall to færre for brudeparet å tenke på plassering til.

Skrevet

Vi drar ikke noen av oss. Blir i hvert fall to færre for brudeparet å tenke på plassering til.

Du bør ta tak i dette problemet og gjøre noe med det. Du kommer sikkert til å komme opp i situasjoner senere hvor det forventesat du stiller opp i en middag og ikke kan styre bordplasseringen, i jobbsammenheng, f eks.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...