Mynona Skrevet 29. juni 2011 #1 Skrevet 29. juni 2011 Kjenner jeg er mektig irritert over enda en eksamen som ikke overholder frist for sensur. Den jeg venter på nå hadde frist 24/6, og har enda ikke kommet i dag 29/6. Eneste vi har fått på dette er en kommentar om at den er forsinket og vil bli publisert så snart den er klar. Er det noen som vet noe om konsekvensene av å ikke overholde frister? Har jeg noen rettigheter som student? Er det noe jeg kan gjøre? Jeg skjønner at det kan ha kommet sykdom, og at det er helligdager osv i retteperioden, men jeg jobber faktisk omtrent døgnet rundt når jeg har frister jeg skal rekke på jobb, og jeg er nødt til å sende inn oppgaver o.l til oppgitte frister på skolen, så jeg kjenner at jeg blir grådig irritert, snart forbanna. Hvorfor skal ikke sensor jobbe overtid? De vet jo at de får en bunke med eksamensbesvarelser og at de skal være ferdig til en gitt dato - akkurat som jeg på jobb. Jeg har en haug med arbeid, som jeg vet må være ferdig til en gitt dato - jeg har ikke noe valg, jeg må jobbe overtid for å møte kravene, samme hvor sliten jeg er. Arg!! (jeg får forresten på høgskolenivå) 6
Green Lady Skrevet 29. juni 2011 #2 Skrevet 29. juni 2011 Av de rundt 30-40 eksamene jeg har hatt på BI, så er det 7 stykker som har kommet innen sensurfristen. En gang var karakteren over en måned for sen. Nytter ikke si ifra til dem heller. Møkkaskole!
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #3 Skrevet 29. juni 2011 Føler med deg for å si det sånn! Du går vel ikke tilfeldigvis på NTNU? På mitt studie har også samtlige eksamener blitt sensurert lenge etter at fristen var gått ut. Det som gjør det spesielt er jo også at de eksamenene jeg har tatt alle har vært MC, så da regner jeg med at det bare er å kjøre alle eksamensbesvarelsene gjennom en scanner og at man er ferdig på et blunk med å sensurere alle. Det som gjorde dette enda mer stressende for oss studenter var at disse karakterene skulle brukes som inntaksgrunnlag til videre studier og fordi tidsfristene på sensurene ikke ble overholdt fikk vi bare et par dager på oss til å ettersende karakterene. Aner ikke noe om studenters rettigheter angående dette her, men ville bare dele min frustrasjon med deg.
Mynona Skrevet 29. juni 2011 Forfatter #4 Skrevet 29. juni 2011 (endret) Går på BI. Sendte en rimelig krass mail til de på fredag, og sendte en til i dag hvor jeg skrev at dette gir dårlig rykte, og at dette er bare ett av irritasjonsmomentene ved den nye studiemodellen hvor lite går på skinner. Fikk til svar på fredag at dette var noe de hele tiden jobbet med, men fristene var korte osv. Og at det var sjelden det var forsinket sensur, og at jeg muligens har vært uheldig.. masse BS egentlig. Blir så frustrert altså!! Tror jeg skal forsøke å ringe fagansvarlig neste semester å gi beskjed om at jeg ikke rekker fristen på den oppgaven jeg må levere inn pga sykdom og kort frist - se om den går gjennom der.. Faen heller! Jeg jobba ræva av meg på jobb + hadde stor oppgave samtidig og klarte å pådra meg omgangssyke i tillegg. Leverte jeg oppgaven innen fristen? JA! Jeg skrev 10 minutter om gangen den siste uken, mellom spyrundene. Hvorfor i hælv@*%&$ kan ikke de levere til frister! Ja, godt å få ut litt frustrasjon ja! Endret 29. juni 2011 av Mynona-83 2
helenaa Skrevet 30. juni 2011 #5 Skrevet 30. juni 2011 Universitets- og høgskoleloven § 3. 9 (4) Sensuren skal foreligge innen tre uker hvis ikke særlige grunner gjør det nødvendig å bruke mer tid. Styret selv kan gjøre unntak for enkelteksamener og kan i midlertidig forskrift etter sjuende ledd fastsette en lengre frist når det ikke er mulig å skaffe det antall kvalifiserte sensorer som er nødvendig for å avvikle sensuren på tre uker. Styret selv kan i forskrift etter sjuende ledd fastsette lengre frist for avhandlinger og tilsvarende større skriftlige arbeider. Når det står "styret selv" betyr det at ingen andre enn styret kan gjøre denne type utsettelser. Det er vanlig å gi noe lenger tid enn 3 uker dersom det er helligdager i sensurperioden (noe som ofte skjer i desember, men ikke i juni!). Det er to ting du kan gjøre. Det ene er så sende en klage til skolen om formelle feil ved eksamen. Det skal alltid tas alvorlig, og så får skolen vurdere om det er en formell feil. Du klarer i alle fall å skape litt bråk på denne måten, og kanskje kan det hjelpe. Det andre er å skrive om dette på evaluering som dere sikkert skal gi. Dette vil kanskje ha best effekt hvis du får med deg en gjeng som skriver det samme. Å klage til læreren eller å gjøre seg vrang ved neste innlevering vil selvsagt ikke funke. Men jeg skjønner at det kan være fristende.
Surriball Skrevet 3. juli 2011 #7 Skrevet 3. juli 2011 Studentweb pleier å være litt treigt. Jeg tror de sender inn karakterene et par dager før du faktisk kan se dem, men det er bare en teori jeg har. Det er kjempeteit at de ikke greier å overholde fristene! Fortsett å ringe og mase på dem, gjør det gjerne hvert eneste semester! Kanskje det får dem til å skjerpe seg...
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #8 Skrevet 3. juli 2011 Fortsatt ikke fått noe! Møkkaskole! Hvilket fag venter du på? Jeg skulle få en karakter den 24., men kom ikke før 1. juli. Klart det er utrolig KJEDELIG å vente på karakterer, men det hjelper faktisk ikke å sende krasse mailer til eksamenskontoret (regner med det er de du har sendt til). De gjør bare så godt de kan, og det VET jeg da jeg har mye kontakt med de gjennom jobben min som studass på BI. De kan ikke noe for at visse sensorer er treige, blir syke etc. De er jo helt avhengige av de til å få alt sensurert. 1
helenaa Skrevet 3. juli 2011 #9 Skrevet 3. juli 2011 Hvilket fag venter du på? Jeg skulle få en karakter den 24., men kom ikke før 1. juli. Klart det er utrolig KJEDELIG å vente på karakterer, men det hjelper faktisk ikke å sende krasse mailer til eksamenskontoret (regner med det er de du har sendt til). De gjør bare så godt de kan, og det VET jeg da jeg har mye kontakt med de gjennom jobben min som studass på BI. De kan ikke noe for at visse sensorer er treige, blir syke etc. De er jo helt avhengige av de til å få alt sensurert. "visse sensorer er treige" betyr vel egentlig at skolen bør slutte å bruke disse. Jeg håper eksamenskontoret videreformidler de sinte mailene til ledelsen, sånn at de kan ta tak i problemet. Høgskoler skal ikke ta lett på lovverket!
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #10 Skrevet 3. juli 2011 "visse sensorer er treige" betyr vel egentlig at skolen bør slutte å bruke disse. Jeg håper eksamenskontoret videreformidler de sinte mailene til ledelsen, sånn at de kan ta tak i problemet. Høgskoler skal ikke ta lett på lovverket! Nei, men hvis det er mangel på sensorer kan man ikke bare slutte å bruke disse. 1
helenaa Skrevet 3. juli 2011 #11 Skrevet 3. juli 2011 Nei, men hvis det er mangel på sensorer kan man ikke bare slutte å bruke disse. Styret kan vedta lenger sensurfrist.
CoffeeCup Skrevet 3. juli 2011 #12 Skrevet 3. juli 2011 Studentweb pleier å være litt treigt. Jeg tror de sender inn karakterene et par dager før du faktisk kan se dem, men det er bare en teori jeg har. Det er kjempeteit at de ikke greier å overholde fristene! Fortsett å ringe og mase på dem, gjør det gjerne hvert eneste semester! Kanskje det får dem til å skjerpe seg... Har aldri opplevd at det har tatt mer enn ett døgn, etter de er satt, å se karakteren på studentweb. Vi har bare hatt muntlige eksamener og da kommer karakteren på studentweb dagen etter eksamen.
AnonymBruker Skrevet 3. juli 2011 #13 Skrevet 3. juli 2011 Heh. Skolepenger og dere får fremdeles ikke sensurene til riktig tid? GG
SoMeTo Skrevet 4. juli 2011 #14 Skrevet 4. juli 2011 Vi har full forståelse av frustrasjon som følger sen sensur og beklager dette på det sterkeste. Det er satt ned et prosjekt med mål om å redusere forsinket sensur ved BI ned mot null i forbindelse med eksamensgjennomføringen høsten 2012. BI har de siste årene hatt økt fokus på denne problematikken, og i og med opprettelsen av prosjektet, vil vi også intensivere arbeidet med dette. Mvh Tone Steen Sandberg, senior kommunikasjonsrådgiver ved Handelshøyskolen BI. 1
MockingJay Skrevet 27. mai 2015 #15 Skrevet 27. mai 2015 Bortsett fra at dette, i 2015, enda ikke er fikset.. Fantastisk arbeid! Man betaler jo litt for å gå på skolen, og man må selv overholde alle frister uten noen form for hensyn. Her må du levere arbeidskrav til tiden selv om du skal begrave moren din, fristen er jo absolutte må forstå..! En ukes forlengelse er da uhørt. Kanskje det må kostes forran egen dør først kanskje?
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #16 Skrevet 27. mai 2015 Av de rundt 30-40 eksamene jeg har hatt på BI, så er det 7 stykker som har kommet innen sensurfristen. En gang var karakteren over en måned for sen. Nytter ikke si ifra til dem heller. Møkkaskole! http://forum.kvinneguiden.no/public/style_emoticons/#EMO_DIR#/fighting0046.gif Oi!! Det har bare skjedd en gang med meg tror jeg (muligens to ganger?) og jeg har fullført en bachelor :/Anonymous poster hash: 206a7...7d8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #17 Skrevet 27. mai 2015 Tror ikke det er så uvanlig dessverre. Jeg går på en statlig høyskole og det skjer rett som det er at de påberoper seg lengre sensurfrist av en eller annen grunn. Ved ett tilfelle vet jeg det var pga. at det ble brukt en ekstern sensor fra England. Anonymous poster hash: 467ca...ac8
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #18 Skrevet 27. mai 2015 Du må ta det rolig og slappe helt av, vi er i mai,ikke i juni. Anonymous poster hash: c0ba0...f6e
Mynona Skrevet 27. mai 2015 Forfatter #19 Skrevet 27. mai 2015 Du må ta det rolig og slappe helt av, vi er i mai,ikke i juni. Anonymous poster hash: c0ba0...f6e Tråden er 4 år gammel. Jeg har fått sensur nå. Og husker ikke en gang denne spysjuka jeg hadde. Men frustert kan jeg se at jeg var 2
AnonymBruker Skrevet 27. mai 2015 #20 Skrevet 27. mai 2015 Tråden er 4 år gammel. Jeg har fått sensur nå. Og husker ikke en gang denne spysjuka jeg hadde. Men frustert kan jeg se at jeg var Åh, det må være morsomt å se tilbake til sånne gamle innlegg. Jeg har alltid brukt AB-funksjon, men kanskje jeg skal begynne å skrive under brukernavnet mitt. Det hender at jeg ser igjen gamle innlegg, men da skjønner jeg ikke med en gang at er mine. Anonymous poster hash: c34b2...0f5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå