AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #1 Skrevet 29. juni 2011 Svigerforeldrene mine har en hytte som vi låner når vi har ferie. Sist gang vi var der, så passet vi i tillegg på min niese og min nevø, så det var 2 voksne og 5 barn tilsammen. Min svigermor er ganske nøye på ting og gjør rett og slett ikke annet enn å rydde og atter rydde på fritiden. Når vi dro fra hytten, så hadde vi ryddet, men i følge svigermor så var det langt fra ryddet. Hun sier at hun og mannen hennes brukte 3 timer på å rydde opp. Vi hadde det travelt og jeg VET at jeg ryddet og vasket før vi dro. I tillegg så har svigerforeldrene hatt de 5 samme barna på hytten fra helgen fram til i dag. Da hadde hun, i følge ungene, lirket av seg at jeg og pappaen må skjerpe oss når det gjelder minstemann og det å spise skorper. Jeg synes ikke det er så viktig. Det er ingen "big deal" hvis ungene ikke spiser opp skorpene sine. Verden går ikke akkurat under. Hun sa også at hun kom til å blande inn barnevernet hvis de ikke sluttet å spise i sengen på hytten. Om det var en løs trussel eller ikke, vet jeg ikke. Det er mange andre småting som hun har gjort og sagt og, og hver gang så virker det som om at det er myntet på meg og kun meg. Ikke meg og samboeren min, men kun meg. Og det gjør det hele jævlig for meg. Jeg er ekstremt følsom og tar så og si all negativ kritikk til meg. Alt dette fører til at jeg ikke har lyst til å dra på hytten lenger med mine barn, for jeg får bare høre negative ting om meg og familien etter hver gang. Nå vet jeg at barn kan overdrive, så jeg tar ting de sier med en klype salt, men det er masse annet hun har sagt og gjort som har såret meg. Aller bekker små har nå blitt til en stor bekk og det renner over for meg. Jeg føler meg verken velkommen eller komfortabel på hytten lenger... Jeg er ikke typet til å ta opp ting heller, for jeg hater konfrontansjoner. Jeg er heller ikke noe flink til å argumentere for meg selv, som betyr at jeg taper i alle diskusjoner... Jeg vet ikke hva jeg vil med dette innlegget. Kanskje jeg bare følte et behov for en utblåsning....
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #2 Skrevet 29. juni 2011 Svigermødre kan være en plage. Om jeg var deg ville jeg ikke sette meg i en situasjon hvor jeg føler jeg har takknemlighetsgjeld til henne fordi vi har fått låne hytta. Det finnes vel andre steder dere kan dra, som ikke koster stort? Kan husbytte være noe, om du har hørt om det? 2
SmallTalk Skrevet 29. juni 2011 #3 Skrevet 29. juni 2011 Blande inn barnevernet fordi barna dine spiser i sengene??? Herregud! Jeg tror du bare må slutte å ta deg nær av hva svigermoren din sier. Det virker ikke som om hun er helt riktig, og hun har tydeligvis både støv og annet på hjernen. 3
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #4 Skrevet 29. juni 2011 Høres ut som om hun har en vaske-mani, hva sier mannen din til dette? jeg mener,om hun sier at hun vil blande inn barnevernet bør jo han også bli sint.. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #5 Skrevet 29. juni 2011 Høres ut som om hun har en vaske-mani, hva sier mannen din til dette? jeg mener,om hun sier at hun vil blande inn barnevernet bør jo han også bli sint.. Han tar seg ikke så nær av tingene som jeg gjør. Han tar det hele med stor ro og sier at hun sa det med barnevernet som en løs trussel. Det var sikkert bare for å få ungene til å slutte å dra med seg skiver inn på soverommet. Det er greit at svigermor har sine regler på hytten og så har vi våre regler hjemme, men jeg hater det når folk blir for pirkete på ting. Da blir jeg irritert og sur, særlig når folk kommenterer meg som mor til barna mine. Da skulle man tro at de ikke hadde noe bedre å gjøre på. Jeg er ikke den perfekte mor, men jeg gjør mitt aller beste og det burde f**n være nok ( beklager ordbruken ). Svigermor har kommet med små stikk i alle år, som f eks at jeg må gå ned i vekt. Hun har sagt at hun ikke liker overvektige personer. Hun sa noe i den duren iallefall. Og jeg er overvektig. Jeg er ikke ryddig nok av meg, jeg er ikke streng nok med barna, jeg er ikke ditt, jeg er ikke datt...... Det er alltid jeg, jeg, jeg som sagt. Aldri "vi/oss"....
Malum Skrevet 29. juni 2011 #6 Skrevet 29. juni 2011 Hun er flink til å tråkke på deg, og dessverre lar du det skje. Jeg synes godt sønnen hennes kan stå litt opp for deg overfor henne, jeg. Det med å blande inn barnevernet pga spising i senga var sikkert noe hun slang ut av seg i frustrasjon over smuler, men det er jo ikke noe hyggelig om det stadig kommer negative kommentarer og kritikk. Jeg synes heller ikke det er noe ålreit at hun kommer med sånne utbrudd mens barnebarna hører på. Hun er kanskje en type som snakker rett fra levra? Det betyr ikke at du skal godta alt hun lirer ut av seg. Svigermoren min har vært fæl til å komme med halvveis innpakket kritikk, og jeg har etter hvert greid å drite i det. Eller jeg svarer noe sånt som at ”sånn gjør vi det, og det passer for oss” og bagatelliserer det hele. Hun og jeg er veldig ulike, og vi har totalt forskjellige verdier. Sånn er det bare, og jeg har bestemt meg for å ikke dvele ved det, men heller flire litt av henne og ”greiene” hennes. Hvis dere stadig får kritikk for alt dere har gjort eller ikke gjort etter hyttelån ville jeg nesten vurdert å feriere et annet sted. Det er hennes hytte, og da må man jo nesten svelge at hun krever en viss standard på rydding og vask. Føler man at man ikke greier å følge det opp slik at man unngår sure miner får man bare kutte det ut, tenker jeg – for å holde konfliktnivået på et minimum. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #7 Skrevet 29. juni 2011 Hun er flink til å tråkke på deg, og dessverre lar du det skje. Jeg synes godt sønnen hennes kan stå litt opp for deg overfor henne, jeg. Det med å blande inn barnevernet pga spising i senga var sikkert noe hun slang ut av seg i frustrasjon over smuler, men det er jo ikke noe hyggelig om det stadig kommer negative kommentarer og kritikk. Jeg synes heller ikke det er noe ålreit at hun kommer med sånne utbrudd mens barnebarna hører på. Hun er kanskje en type som snakker rett fra levra? Det betyr ikke at du skal godta alt hun lirer ut av seg. Svigermoren min har vært fæl til å komme med halvveis innpakket kritikk, og jeg har etter hvert greid å drite i det. Eller jeg svarer noe sånt som at ”sånn gjør vi det, og det passer for oss” og bagatelliserer det hele. Hun og jeg er veldig ulike, og vi har totalt forskjellige verdier. Sånn er det bare, og jeg har bestemt meg for å ikke dvele ved det, men heller flire litt av henne og ”greiene” hennes. Hvis dere stadig får kritikk for alt dere har gjort eller ikke gjort etter hyttelån ville jeg nesten vurdert å feriere et annet sted. Det er hennes hytte, og da må man jo nesten svelge at hun krever en viss standard på rydding og vask. Føler man at man ikke greier å følge det opp slik at man unngår sure miner får man bare kutte det ut, tenker jeg – for å holde konfliktnivået på et minimum. Hun er en type som snakker rett fra levra. og det er der problemet ligger. Jeg er som sagt veldig følsom og blir veldig lei meg når andre påpeker feil som de mener jeg har. Det med at vi ikke har ryddet skikkelig etter hennes standard når vi har vært på hytten, har skjedd kun en eneste gang i løpet av alle årene og det var forrige gang vi var der. Jeg ble lei meg og irritert når hun ringte senere samme dag vi dro hjem og etterhvert klaget til samboeren når det gjaldt dette. Jeg trodde hun var kommet over dette fram til hun skulle ha barna, men der tok jeg visst feil. Jeg er bekymret for at det skal bli en familiefeide hvis jeg tar dette opp med svigermor eller til slutt sprekker. Når samboeren er uenig med henne, så sier han i fra. Men så er han også den eneste av oss to som klarer å argumentere mot henne. Jeg har ikke noe i mot svigermoren min ellers, men jeg skulle ønske hun kunne tenke seg om litt før hun sier ting som gjelder oss. I tillegg så har hun også kommet med hint om at det er min feil at datteren min sliter med psykisk kvalme om kvelden ( har vært til legen for det mange ganger ), for jeg selv sliter psykisk med det samme problemet og dermed så har datteren vår plukket det opp. Og det er nesten som et slag i ansiktet.... Jeg har prøvd å skjule akkurat dette for barna våre, men de har klart og plukke opp noe av det... Og svigermoren min har selv hatt psykiske problemer, så hun av alle burde forstå meg på akkurat det punktet, men jeg tok visst feil igjen... Men hun er "hardhudet/tøff" og dermed så burde alle andre være det og.... Det er så mye som ligger under overflaten og, som bare har ballet på seg igjennom årenes løp og jeg har vel bare blitt mer og mer sårbar. Er det en uskrevet regel som sier at svigermødre og svigerdøtre ikke skal komme overens? :gjeiper:
Malum Skrevet 29. juni 2011 #8 Skrevet 29. juni 2011 Neida, jeg kjenner flere som kommer godt overens med svigermor. Men småting er det jo alltids. Man velger jo ikke svigermor/datter. Det at hun er så tøff av seg kommer kanskje fra hennes egne psykiske problemer? Man har ulike måte å takle sånt på. Hun har kanskje blitt hardere av det (i hvert fall på overflaten), mens du er mer sårbar. Hun har tydeligvis ikke mye empati, og det blir forståelig nok tøft for deg. Nok en grunn til at jeg synes sønnen hennes burde stå opp for deg. Han bør være den som møter kritikk og konfrontasjoner, ikke du. Jeg vet det er lett å si at du bør forsøke å overhøre det hun lirer ut av seg. Det krever øvelse, men du får det mye bedre om du greier det. En løsning kan være å ikke utsette seg for henne mer enn absolutt nødvendig. 1
sme1234 Skrevet 29. juni 2011 #9 Skrevet 29. juni 2011 Stakkars deg! Hadde det vært meg så hadde jeg blitt både såret og sint. Ville ikke satt mine ben innenfor den hytta igjen, og jeg ville sagt hva jeg syns om kommentarene hennes. Veldig unødvendig, og fryktelig sårende når det er svigermor det gjelder. Jeg kjenner til et likt tilfelle i familien min, og hun gjorde aldri noe med det. Hun svarte aldri og sa ingenting på det som ble sagt og gjort. Hun fortalte meg at det var et stort feilgrep, nå er hennes svigermor blitt så gammel at hun føler ikke at hun kan ta ting opp nå. Og hun angrer veldig på at hun ikke satte seg ned og tok en prat med sin svigermor fra starten av. Men det må jo være fryktelig ekkelt, glad jeg har et godt forhold til min svigermor, tror personlig at jeg ville hatt det veldig leit hvis jeg var i din situasjon.
Redbull Skrevet 30. juni 2011 #10 Skrevet 30. juni 2011 Hadde aldri reist på den nytta mer jeg! Ikke barna mine heller. Så kan hun sitte der alene 1
hulaboer Skrevet 30. juni 2011 #11 Skrevet 30. juni 2011 Det er ingen "big deal" hvis ungene ikke spiser opp skorpene sine. Tvert imot er jo skorper den delen som er direkte stekt, noe som gjør at det vel dannes akrylamid, som er kreftfremkallende. Så det er sannsynligvis lurt å ikke spise så mye skorper.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #12 Skrevet 30. juni 2011 Siden to stykker brukte så mye som tre timer på å rydde etter dere så kan dere umulig ha vært så nøye. Det er jo mulig du syns det var ryddig der, men det hjelper ikke hvis det faktisk ikke var så ryddig som det pleier å være. Skjønner godt at hun vil at folk som låner hytta skal forlate den i samme tilstand de fikk den.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #13 Skrevet 30. juni 2011 Jeg syns tre timer høres veldig mye ut! Min mor og far er veldig ryddige av seg, og jeg og kjæresten min lånte hytta deres i sommer. Da vi ryddet og shinet hytta (inkludert dovask ol., pluss å følge en sjekkliste) brukte vi kanskje 40 min når vi jobbet sammen. Da var det helt ryddig der.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #14 Skrevet 30. juni 2011 Jeg tror hun overdriver veldig jeg - tre timer etter noen har ryddet, høres rett og slett ut som noen som har litt oppheng i at alt må være perfekt.. 3
Gjest Emo Fisk Skrevet 30. juni 2011 #15 Skrevet 30. juni 2011 Uansett så syns jeg det går langt over streken med trusler om barnevernet for filleting. Så vidt jeg forstår det, så er dette sagt forran barna, og barn blir ofte livredde når barnevernet nevnes. Du må faktisk kreve at mannen din skal ta en runde med sin mor. Det er ikke din jobb å stramme opp hans familie. Dersom han ikke gidder det, så gir du ham beskjed om at du melder deg ut i forhold til hans mor. Han får reise på besøk etc. alene. Du skal ikke være hennes hakkekylling. 1
MalloryK Skrevet 30. juni 2011 #16 Skrevet 30. juni 2011 Kan ikke du bare true tilbake med gamlehjem? 1
Jens Skrevet 30. juni 2011 #17 Skrevet 30. juni 2011 Jeg tror hun overdriver veldig jeg - tre timer etter noen har ryddet, høres rett og slett ut som noen som har litt oppheng i at alt må være perfekt.. Men, hvis svigermor vil ha det perfekt, må hun da kunne kreve at man følger hennes regler på hennes hytte??Hvis ikke mener jeg ts burde feriere andre steder.Syns ts syter og klager ekstremt mye. det er ikke din svigermor sin plikt å huse dere i ferier. Dere er voksne mennesker som må innordne dere. Når det gjelder å ville ha det perfekt rundt seg er jeg helt lik. Skulle noen ha lånt min hytte hadde jeg forventet at det så helt likt ut som når jeg dro. Nei, ts, slutt å klag. Hennes hytte hennes regler, eller ferier ett annet sted.
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #18 Skrevet 30. juni 2011 Men, hvis svigermor vil ha det perfekt, må hun da kunne kreve at man følger hennes regler på hennes hytte??Hvis ikke mener jeg ts burde feriere andre steder.Syns ts syter og klager ekstremt mye. det er ikke din svigermor sin plikt å huse dere i ferier. Dere er voksne mennesker som må innordne dere. Når det gjelder å ville ha det perfekt rundt seg er jeg helt lik. Skulle noen ha lånt min hytte hadde jeg forventet at det så helt likt ut som når jeg dro. Nei, ts, slutt å klag. Hennes hytte hennes regler, eller ferier ett annet sted. Jeg klager ikke, jeg er bare veldig veldig frustrert. Hun er en person som rett og slett må ha det helt perfekt rundt seg når det gjelder ryddighet. Ikke at det er noe galt med det, men denne gangen så glippet vi litt. Og det har kun skjedd 1 gang. Og jeg synes hun overdriver litt når hun reagerte som hun gjorde. Det virket rett og slett som om at hele verden gikk under for henne. Og da begynner jeg og lure litt selvfølgelig. Men nå var det nå ikke det som var saken. Det var heller det at hun kommenterte meg til barna våre som jeg reagerer på. Og hun har kommentert meg og mitt i alle år. Kommet med små stikk her og der. Og det går rett inn hos meg og gjør at jeg ikke har det noe særlig bra med meg selv når jeg er rundt henne. Og det skal vel ikke være sånn, vel?
Havbris Skrevet 30. juni 2011 #19 Skrevet 30. juni 2011 (endret) Nå har jeg kopiert inn noe som jeg har skrevet i en annen svigermor tråd (det fine med å lese slike tråder er at jeg lærer en del før jeg selv står i rollen som svigermor): Den problematikken du antyder - den finnes i mange familier og særlig i de første årene etter at man har fått barn og når man som kvinne er ny i rollen som mor. Jeg kjente på dette selv i noen år etter at vi hadde fått barn og jeg hadde et anstrengt forhold til min svigermor. Jeg oppfattet mye av det hun gjorde og sa som kritikk og jeg hadde behov for å markere meg som en god mor. Nå er barna bortimot voksne og jeg skjønner litt mer av dynamikken mellom svigermor og meg. Jeg var nok oversensitiv når det gjelder min nye rolle som mor, og jeg tror hun sa og gjorde det meste i beste mening - om enn noe ubetenksomt noen ganger. Og jeg tolket veldig mye inn i det hun sa selv om det overhodet ikke handlet om meg. Jeg var kanskje redd for å ikke være bra nok i hennes øyne? Når man leter etter kritikk så finner man det gjerne også. Ubetenksomme kommentarer kan vi alle slenge ut av oss - og noen ganger omgir vi oss med folk som tar seg nær av det. Ikke bry deg om de kommentarene som du refererer. Du er helt sikkert bra nok - men trenger kanskje mer tid til å bli så trygg på deg selv som mor til hennes barnebarn,- og kone til hennes sønn - at du klarer å la slikt prelle av på deg. Forsøk å ikke legge så mye i det hun sier - det tar for mye energi og det er ikke verdt det. Endret 30. juni 2011 av Havbris
Mille_ Skrevet 30. juni 2011 #20 Skrevet 30. juni 2011 Kommentaren om barnevernet var direkte stygg, og hvis jeg forstår deg riktig kommer hun altså med slike ting foran barna - helt uakseptabelt. Ta en prat med henne og fortell henne hvordan det får deg til å føle deg når hun sier de tingene hun gjør, og at det ikke er i orden å si slikt spesielt foran ungene. Det er greit at man skal være "rund" i forhold til andre mennesker, men hvis man skal finne seg i alt , alltid - så vil det gradvis ødelegge forholdet man har til personen (og føre til mange sårede følelser i samme slengen). Dette med hytta - jeg synes 3 timer høres vanvittig mye ut om de ikke har vasket rundt, men dog. Svigermor ønsker tydeligvis å ha det på en bestemt måte på hytta, og da får du og mannen din bli enige om dere skal benytte hytta (og gjøre som svigermor ønsker), eller la det være.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå