Gå til innhold

Hvorfor har så mange 2 spisebord?

Anbefalte innlegg

Gjest Aria.
Skrevet

Driver å titter en del på leiligheter for tiden, og det overrasker meg at mange har 2 spisebord.

Jeg ser stort sett på 2 roms og 3 roms i Oslo og omegn, altså er ikke plassen all verden. Men likevel; et stort og fint spisebord i stua med 4 eller 6 stoler (itillegg til sofa osv. ) og så et mindre spisebord med 2, 3 eller 4 stoler på et lite kjøkken.

Skjønner bare ikke vitsen med dette. Selv har jeg et stort et i stua, men sitter jo knapt der. Det står som regel bare der, pent og pyntelig for seg selv og venter på middagsgjester.

Undres over når og OM disse bordene blir brukt? Dette er leiligheter som i utgangspunktet er små, og det ser ut som familiene som bor der har liten plass, med mye møbler, barneleker etc.

Har du to spisebord? Bruker du virkelig begge? Er det bare jeg som syntes det er unødvendig?

Kan legge til at dette ikke er noe som plager meg, bare stusser litt over det, siden det er så mange :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Spinell
Skrevet

Vi har to spisebord, men boligen vår er mye større enn de du ser på.

Synes det er lettvint å ha hverdagsspisebord på kjøkkenet, i nærheten av der maten blir tilberedet. Samtidig er det koselig å dekke til gjester et annet sted enn på kjøkkenet, der det dessuten ikke er plass til langbord.

Vi har ikke middagsgjester hver uke, akkurat, men bordet blir nok dekket 10-20 ganger per år.

Gjest Aria.
Skrevet

Skjønner at det blir annerledes når man bor i et hus. Eller for større familier.

Men dette er snakk om unge mennesker, unge par, som kanskje har fått sitt første barn (under året). Nå snakker jeg også om venner som også har det slik hjemme. Har til og med en venninne, skal sies at hun har litt stor leil, men hun har altså 2 spisebord, og bor alene.

Har spurt noen vennerpar, og de sier de spiser frokost noen ganger ved spisebordet på kjøkkenet, og søndagsmiddag etc. på det i stua.

Det er vel bare jeg som er rar, for det virker som dette er normen :klo:

Gjest Badabing
Skrevet

Har aldri lagt merke til dette, men det ligger vel litt tradisjon i å ha to spisebord. Mine foreldre hadde i alle fall spisebord på kjøkkenet hvor vi pleide å spise til vanlig, spisebord på spisestuen hvor vi pleide å spise når vi hadde gjester, og spisebord i finstua hvor vi tok kaffen eller hadde finere besøk.

Merkelig og upraktisk etter mitt syn.

Selv har vi et spisebord i stuen som vi bruker når vi har gjester eller skal kose oss med god middag, og så spiser vi i sofaen eller på to barkrakker ved en barløsning på kjøkkenet ellers.

Skrevet

Det er bare du som er rar:P Det aller vanligste når man er, i en eller annen grad, etablert er å ha to. Av folkene jeg sosialiserer med. Et mindre på kjøkkenet og et større i stua. Det ene heter kjøkkenbord og det andre spisebord:) Blant eldre generasjoner er det vanligere å ha et knøttlite bord på kjøkkenet, og et stort og andektig et i stua.

Vi har kjøkkenbord til frokost og hverdagsmiddager, spisebord i stua til helg og fest, og store prosjekter som puslespill og sying o.l. Nære venner i grupper på 1-3 kan dog serveres ved kjøkkenbordet.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har også lurt på dette når det gjelder små leiligheter. Det kan bli veldig trangt. I noen av tilfellene har jeg mistanke om at det er meglerens ide å sette inn et spisebord på stua, for "alle" ønsker seg et spisebord (jeg ønsker meg det også, men ikke på den knøttlille stua jeg har i dag...)

Skrevet

Vi bor i hus, men har kun et spisebord, i stuen. Kjøkkenet er lite, og vi har hatt bord der, men vi brukte det ikke til å spise på, var ikke plass til oss alle der likevel. Når vi fikk nytt kjøkken ifjor lagde vi heller en barløsning under vinduet (der bordet stod før) Fikk betydelig mer benkplass, i tillegg har vi to barkrakker, så vi kan sitte der og ta en rask frokost og lign.

Skrevet

Jeg er vokst opp i hus med kjøkkenbord (på kjøkkenet) og spisebord (i spisestua). Kjøkkenbordet ble mest brukt til frokost og kveldsmat, mens spisebordet ble brukt til middag og selskap.

Nå bor jeg og samboeren i en liten leilighet og vi har ikke kjøkken-/spisebord det hele tatt - for liten plass/planløsning.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Vi hadde to, men syntes også det var tåpelig. Vi kastet ut kjøkkenbordet så nå bruker vi spisebordet til både hverdag og fest. Mye hyggeligere og det frigjorde masse plass :)

Gjest ticket
Skrevet

Vi hadde to, men syntes også det var tåpelig. Vi kastet ut kjøkkenbordet så nå bruker vi spisebordet til både hverdag og fest. Mye hyggeligere og det frigjorde masse plass :)

Og det var overhodet ikke meningen å være anonym :)

AnonymBruker
Skrevet

Vi har to spisebord, og synes det er helt nødvendig. 3-roms leilighet. Men vi har eget kjøkken, da. Kanskje det er annerledes der det er åpen løsning mellom kjøkken og stue?

Vi har et lite kjøkkenbord der vi tre spiser frokost og leser avisen.

Så har vi et stort spisebord med plass til 12, der vi har venner og familie til middag, og dette blir også brukt som arbeidsbord.

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde både kjøkkenbord og spisebord. Så flyttet romkameraten med spisebordet, og kjøkkenbordet ble flyttet inn i stuen. På kjøkkenet står nå et såkalt trancherbord, som er mye mer praktisk på liten plass enn det kjøkkenbordet som bare kunne brukes en kant av pga. for liten plass.

Mine foreldre og besteforeldre har begge deler, og det er kjempegreit å ha et bord til hverdags og et til når man er en litt større forsamling/festlig lag. (Og ellers brukes det ikke bare til spising, men spillekvelder, legobord, o.l.)

Hadde jeg hatt et kjempestort kjøkken kunne jeg godt tenkt meg en spisekrok der, men sånn som situasjonen er nå er det lite praktisk. Har en 50kvadrat leilighet, men kjøkkenet er virkelig knøttlite.

• Liker 1
  • 2 uker senere...
Skrevet

Det er bare du som er rar:P Det aller vanligste når man er, i en eller annen grad, etablert er å ha to. Av folkene jeg sosialiserer med. Et mindre på kjøkkenet og et større i stua. Det ene heter kjøkkenbord og det andre spisebord:) Blant eldre generasjoner er det vanligere å ha et knøttlite bord på kjøkkenet, og et stort og andektig et i stua.

Vi har kjøkkenbord til frokost og hverdagsmiddager, spisebord i stua til helg og fest, og store prosjekter som puslespill og sying o.l. Nære venner i grupper på 1-3 kan dog serveres ved kjøkkenbordet.

det er litt feil å si at man har to bord når man man i en eller annen grad er etablert. jeg er etablert og har et bord. i stuen. fordi jeg ikke har plass til bord på kjøkkenet. så man må også ha plass til det ;)

• Liker 2
AnonymBruker
Skrevet

Jeg er vokst opp med at aller rundt meg har hatt ett kjøkkenbord på kjøkkenet og et spisebord i spisestuen. Vi har kun spisestue siden det ikke er plass til et kjøkkenbord på kjøkkenet. Jeg savner det heller ikke.

Gjest Consensio
Skrevet

Har ikke verken spisebord eller kjøkkenbord pga plass, men er oppvokst med at det er normalt å ha en egen spisestue.

Der spiste vi hver søndag og når vi hadde gjester og under høytider.

Kjøkkenbordet ble brukt om det bare var oss til vanlige middager.

Skrevet

Vi har to spisebord, og synes det er helt nødvendig. 3-roms leilighet. Men vi har eget kjøkken, da. Kanskje det er annerledes der det er åpen løsning mellom kjøkken og stue?

Vi har et lite kjøkkenbord der vi tre spiser frokost og leser avisen.

Så har vi et stort spisebord med plass til 12, der vi har venner og familie til middag, og dette blir også brukt som arbeidsbord.

Det er jeg også vokst opp med og spisebordet i stua ble brukt til alt fra et sted til symaskinen, legge puslespill på, bursdager, tegnebord, spill og ved mer høytidlige anledninger.

Jeg ville også valgt dette hvis leiligheten hadde hatt plass til begge deler. Det er praktisk.

Men går man på visninger eller ser på noen bilder på f.eks Finn, ser de fleste spisebord ut som det er klart til å dekkes på til middagsgjester. Det er ikke uten grunn at man ikke får se boden(e) når man går på visning. Megler har ikke nøkler er den evige frasen, mens grunnen er at bodene virker som et skap og ser ufremkommelige ut.

Spisebord i stua gir et ekstra rom, og har man lite behov for det en stund kan man ha det fine sjakkspillet :) stående der, også en måte å utnytte plassen på og skape rom.

Jeg bruker (brukte) spisebordet også i stedet for sofaen når venner kom innom. Om det virket litt rotete, vel, det var bare sjarmerende. Nå har jeg en mindre leilighet, men hvis jeg skulle selge den en dag, ville jeg ikke ryddet bort alt som særpreger at det bor et menneske der. For jeg regner med at alle innreder som de liker, men jeg har ikke behov for et stort dansegulv hjemme.

Hva skal man bruke plassen som blir frigjort hvis man ikke har spisebord der til? det lurer jeg på, fint hvis noen har forslag, en strippestang vil jeg helst ikke ha. :rodmer:

Skrevet

Jeg er vokst opp med at aller rundt meg har hatt ett kjøkkenbord på kjøkkenet og et spisebord i spisestuen. Vi har kun spisestue siden det ikke er plass til et kjøkkenbord på kjøkkenet. Jeg savner det heller ikke.

Men hva bruker du plassen på kjøkkenet til? Vet ikke om det gjelder deg, men har sett for mange kjøkken som har skap og benker rundt hele kjøkkenet og som ikke åpner for å ha et kjøkkenbord ved vinduet. Forstår det hvis det bor en familie der, og at må ha alt, to brødristere, toastjern, espressomaskin, eggkoker, u name it.

Selv har jeg ikke så mye teknisk, men har foodprosessor (den er gammel, runder snart et kvart århundre, men like god som alltid), vannkoker, blender, vaffeljern (urgammelt), og en kaffetrakter som er gjemt i et skap til evt bruk. Men jeg har masse gryter og diverse nødvendige ting. Det som er mer til middagsbruk, kan fint oppbevares hvis man har praktiske hyller og skap i stua.

Med et lite kjøkken vil de fleste prioritere skap, men glemmer at å ha et kjøkkenbord fungerer fint som avlastningsbord, arbeidsbord, et sted man kan trekke seg tilbake, eller hvis man får besøk av en venninne og mannen får besøk av kamerater, da kan man sladre på kjøkkenet.

Praktic. :)

Gjest Consensio
Skrevet

Ikke alle som har plass til kjøkkenbord likevel ;)

Jeg har ikke plass til det selv om jeg knapt har en eneste duppeditt på kjøkkenet, og alt for lite skapplass.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg tror det varierer veldig.

Jeg har et STORT kjøkken, men liten stue, så det blir til at vi har et langbord på kjøkkenet som fungerer som hverdagsbord og finbord.

På stua pleier vi å ta kaffen rundt sofaen som er god og romslig.

Syns det er fint sånn, siden kjøkkenet er stort og har god plass. :)

AnonymBruker
Skrevet

Vet at mangen som ikke har kjøkkenbord blir tipset av megler/boligstylist om å sette ett inn for å vise at det er plass. Samme med spisebord.

Det kan jo være en del av forklaringen :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...