Gå til innhold

Barnevakt og betaling

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Min niese på 18 skal passe barnet mitt (skolealder) fra kl 17.00-01/02.

Hvor mye er vanlig å betale for det?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her hvor jeg bor får så "gamle" 50 kr timen. Er det snakk om over natta, så får de ofte 500 kr som takk for jobben.

Skrevet

Takk for svar- det var den summen jeg også tenkte på!

Skrevet

jeg pleier å bare gi dem en pakke sigg eller en flaske vin.. det holder ofte..

spør henne hva hun forventer å få betalt da :kgbaby:

Skrevet

3-400 siden det er niesen din. Pluss noe å bite i og kanskje en film eller to.

Ville betalt litt mer til en utenfor familien, 4-500 kanskje. Hvis hun passer barna ofte ville jeg avtalt og betalt mindre (tre hundre kanskje?). Men jeg vet ikke hva 18-åringer forventer i dag.

Husker at jeg betalte 200 for tre fire timer for 20 år siden. Det var datteren til naboen. Hun var 15 og satt sammen med en venninne, men hun valgte selv at hun ville ta med venninnen. Men ville ikke betalt så mye mer hvis det var flere timer. Grunnen er at barnevakten har satt av kvelden til å passe barn og om det er fire timer eller åtte, synes jeg ikke er avgjørende.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg fikk 500 for en helg (en helg der begge foreldrene jobet to fulle arbeidsdager) , var da 15-16 år. Ville nokbetalt 400 for en kveld, med at du har kjøpt inn en grandig og brus.

AnonymBruker
Skrevet

grandis mente jeg så klart :)

Gjest hilde
Skrevet

For noen summer! Mener det må holde med tre hundre og snopet.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har hatt en liten karriere som barnevakt, og mener at det mest irriterende som finnes er

a) Å komme til møkkete hus, skitne barn, uoppredde senger til barna og generelt kaos.

b) Foreldre som ikke skjønner at for dem så er det helt gull å tilbringe tid med barna sine. For deg er det en jobb - og noe du forventer å få betalt for.

c) Foreldre som ikke skjønner at det faktisk er ganske mye mer jobb for barnevakten å legge barna (osv) enn det er for foreldrene.

d) Bortskjemte unger som ringer mamma hvis barnevakten sier nei.

Altså... det finnes verre ting enn dårlig betalte barnevaktjobber, men det er liten sannsynlighet for at barnevakten sier ja neste gang hvis du underbetaler han/henne. Litt avhengig av alder syns jeg rundt 50-70 kr i timen burde være greit. Hvis du/dere er tilbake såpass sent at det er nødvendig for barnevakten å overnatte og barnevakten risikerer å bli vekket av fireåring med mareritt og monster under senga ville jeg nok ikke gitt 70 kr timen for "sovetiden", men kanskje lagt til et par hundre for bryet. :)

Regnestykket hvis dere f.eks er borte fra 18-04, og barnevakten er skikkelig flink og får 70 kr timen: Betal pr time frem til klokken 23, dvs 5 timer: 70kr x 5 = 350 kr + 200 (sånn ca) fordi han/hun må overnatte, dvs 550 kr, pluss mat og snop. :) Det høres kanskje mye ut, men husk at barnevakten ofrer hele kvelden og natta for å passe barna dine.

Dessuten; gode og pålitelige barnevakter vokser ikke på trær, og barna deres er tross alt det mest dyrebare dere har. ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er ikke kjent med hva som er normalen for betaling, men jeg tenker at man betaler mer dersom barnevakten har ansvar for lek og legging enn hvis barna allerede er i seng. Og at man betaler mer hvis man kommer så sent hjem at det går ut over normal leggetid for barnevakten.

Men jeg vet ikke hvordan jeg vil omgjøre disse prinsippene i penger. Syntes egentlig regnestykket over her virket fornuftig.

Skrevet

En annen ting man også bør tenke på er at dersom man er hjemme såpass sent at barnevakten i normale tilfeller burde overnattet, men at dere f.eks ikke vil det, eller ikke har plass e.l, og barnevakten ikke kjører bil selv, er det ganske vanlig at foreldrene i denne sammenhengen enten kjører hjem barnevakten, eller betaler taxi.

Skrevet

Jeg har sittet veldig mye barnevakt i tenårene og vil bare støtte et innlegg over her. Like viktig som betalingen er hvor "lett" foreldrene gjør jobben for barnevakten. Et skittent hus med oppvask stablet opp til taket og tomt kjøleskap er ikke noe gøy å sitte i. Jeg har også opplevd å måtte lete hele huset rundt etter rent sengetøy og dyner når jeg skulle overnatte(!), så en oppredd seng til en overnattende barnevakt vil jeg si er et minimun hvertfall. Hvis man tror man kommer sent hjem: avtal dette med barnevakten! Ikke si at du kommer hjem kl 01 og kom rampende inn kl. 04.

Når det gjelder betaling: 50 kr i timen pluss noe å spise på syns jeg høres bra ut. Men ville økt det litt hvis det er flere barn og ville betalt mer om man har barna våkne enn om de sover.

Gjest småhjerte
Skrevet

Jeg ville betalt 50kr timen om det var et barn man skulle passe + snacks og mat. Om man skulle overnatte/passe til langt ut på natt da ville jeg gitt 200kr for det. Men om barnevakten forteller at barnet har vært urolig eller våknet mye, da ville jeg gjerne gitt en 100lapp ekstra. Man kan selvfølgelig ikke forvente stille barn hele natten, men greit å vise litt respekt for barnevakten som kanskje sov dårlig. Dette gjør også at barnevakten gjerne vil passe barnet ved andre anledninger.

Om det var flere barn så ville jeg lagt til 30kr per barn. Altså to barn = 50kr + 30kr.

Barn pleier ofte å teste ut barnevakter, og oppfører seg gjerne ikke slik de gjør med foreldrene til stede. Dette kan være vanskelig for barnevakten å håndtere. Derfor er det viktig at foreldre sier "husreglene" til barnevakten. Får barna være ute alene? Har de lov å høre på musikk/se film litt før de sovner? osv. Da slipper man forvirring:)

Skrevet

Jeg syns 50kr i timen er veldig lite.

Jeg fikk rundt 75kr i timen da jeg var 18. Da skulle jeg leke litt med de, legge de og være der i et par timer etter de hadde lagt seg. Hvis jeg måtte overnatte fikk jeg 500kr i tillegg. Og de betalte taxi / kjørte meg hjem hvis det var altfor sent til å komme seg hjem på egenhånd.

• Liker 1
  • 1 måned senere...
Skrevet

For deg er det en jobb - og noe du forventer å få betalt for.

Dessuten; gode og pålitelige barnevakter vokser ikke på trær, og barna deres er tross alt det mest dyrebare dere har. ;)

Signerer den! Det er viktig å vise at man verdsetter barnevakten!

Gjest Andrine
Skrevet

I Oslo koster det 110 kr pr time om man skal bruke barnevakt gjennom byrå (www.barnepasseren.no) men jeg synes man kan betale litt mindre om det er noen i vennekretsen enn om det er noen utenfra som skal passe barnet. Ellers er jeg enig med de over her, som skriver at gode barnevakter ikke vokser på trær, og at man må passe på så barnevakten også blir fornøyd slik at hun også sier ja neste gang du spør henne.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...