AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 Kan man ha en kontrakt med en kvinne som sier at hvis hun blir gravid så er mannen ikke ansvarlig for samvær eller barnebidrag? 2
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #2 Skrevet 28. juni 2011 Ja, dersom den IKKE står i konflikt med norsk lov. Du er ikke pliktig til samvær i følge en slik kontrakt da, men du er pliktig til å betale barnebidrag da det står i norsk lov som går over private kontrakter som det der.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #3 Skrevet 28. juni 2011 Ja, dersom den IKKE står i konflikt med norsk lov. Du er ikke pliktig til samvær i følge en slik kontrakt da, men du er pliktig til å betale barnebidrag da det står i norsk lov som går over private kontrakter som det der. Ok, synd. Alle kan jo egentlig slippe samvær bare de oppfører seg som en dritt. Men er vanskeligere å vri seg unna barnebidrag.
AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #4 Skrevet 28. juni 2011 Du kan vri deg unna barnebidraget om du driter i å jobbe og henger på sossen i 18 år. 1
Gjest Tirkes Skrevet 28. juni 2011 #5 Skrevet 28. juni 2011 Der er to måter å bli pappa på HELT uten å betale bidrag eller tenke på krav om det. 1) - Ikke forlat barn og mor. Trolig vel så dyrt som bidrag, dog. 2) - Donér sperm til en sædbank. 2
Møffi Skrevet 29. juni 2011 #6 Skrevet 29. juni 2011 Nå er jeg ikke helt inni dette her altså, men hva om man ikke skriver noe under "far"? Da vil jo ikke han være forbundet med barnet i systemet og man kan heller ikke kreve han for barnebidrag?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #8 Skrevet 29. juni 2011 Nå er jeg ikke helt inni dette her altså, men hva om man ikke skriver noe under "far"? Da vil jo ikke han være forbundet med barnet i systemet og man kan heller ikke kreve han for barnebidrag? visst damen skrivet ukjent på far,så vil han selvsagt slippe å betale noe. Men det er ULOVLIG å ikke oppgi dette! 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #9 Skrevet 29. juni 2011 visst damen skrivet ukjent på far,så vil han selvsagt slippe å betale noe. Men det er ULOVLIG å ikke oppgi dette! Det er ikke ulovlig, men de vil gjøre mye for å få kvinnen til å oppgi far. De betaler heller for DNA testing enn å la deg oppgi ukjent far. Om det er ukjent far så er det staten som må punge ut barnebidrag og da bare minstesats.
Gjest Gjest_Michelet Skrevet 29. juni 2011 #10 Skrevet 29. juni 2011 Nå er jeg ikke helt inni dette her altså, men hva om man ikke skriver noe under "far"? Da vil jo ikke han være forbundet med barnet i systemet og man kan heller ikke kreve han for barnebidrag? dette kan slå veldig hardt tilbake på moren senere om far melder seg selv og det er ulovlig å ikke oppgi dette om du faktisk vet det. For ikke å snakke om hvor urettferdig dette er mot barnet! 1
Møffi Skrevet 29. juni 2011 #11 Skrevet 29. juni 2011 dette kan slå veldig hardt tilbake på moren senere om far melder seg selv og det er ulovlig å ikke oppgi dette om du faktisk vet det. For ikke å snakke om hvor urettferdig dette er mot barnet! Som sagt - så har jeg ikke peiling! Men tenkte at det er jo noen som faktisk ikke vet hvem far er (ons, sæddonor osv) så det må vel være en mulighet til å la "far" stå blank...
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #12 Skrevet 29. juni 2011 Det er ikke ulovlig, men de vil gjøre mye for å få kvinnen til å oppgi far. De betaler heller for DNA testing enn å la deg oppgi ukjent far. Om det er ukjent far så er det staten som må punge ut barnebidrag og da bare minstesats. minstetaksten er jo uansett ikke så langt ifra samme beløp som far må betale uansett..
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #13 Skrevet 29. juni 2011 Som sagt - så har jeg ikke peiling! Men tenkte at det er jo noen som faktisk ikke vet hvem far er (ons, sæddonor osv) så det må vel være en mulighet til å la "far" stå blank... Ja det er mulighet..Men forsatt ikke lovlig visst du vet hvem faren er.
Møffi Skrevet 29. juni 2011 #14 Skrevet 29. juni 2011 Ja det er mulighet..Men forsatt ikke lovlig visst du vet hvem faren er. Det er sant! Og da er det jo veldig dumt å ha en skriftlig kontrakt som stadfester hvem far er og at han skal skal holdes anonym :gjeiper: 2
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #15 Skrevet 29. juni 2011 Det er sant! Og da er det jo veldig dumt å ha en skriftlig kontrakt som stadfester hvem far er og at han skal skal holdes anonym :gjeiper: Ja du er inne på ett godt poeng der altså hehe!
SmallTalk Skrevet 29. juni 2011 #16 Skrevet 29. juni 2011 Som foreldre så står man jo fritt til å lage en privat samværs- og bidragsavtale seg i mellom, som går uten om det NAV. Da burde man også kunne bestemme at far ikke skal betale bidrag eller ha samvær. Far bør da være obs på at mor kan ta kontakt med NAV for å få det med bidratt omgjort dersom hun plutselig vil ha bidrag alikevel.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #17 Skrevet 29. juni 2011 Som sagt - så har jeg ikke peiling! Men tenkte at det er jo noen som faktisk ikke vet hvem far er (ons, sæddonor osv) så det må vel være en mulighet til å la "far" stå blank... Nå ble jeg også litt nysgjerrig på hvordan lovverket fungerer her mht spermdonor. Har man fått sperm på en dansk spermbank, har man da rett på å få staten til å betale barnebidrag f.eks? Ikke det at jeg vurderer det, men jeg ble nysgjerrig av å lese tråden. Kanskje noen her vet med sikkerhet?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #18 Skrevet 29. juni 2011 Du kan vri deg unna barnebidraget om du driter i å jobbe og henger på sossen i 18 år. Som min eks gjorde. Gjett hvem som fikk seg jobb da barnet ble så gammelt at barnebidrag ikke var et tema?
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå