AnonymBruker Skrevet 28. juni 2011 #1 Skrevet 28. juni 2011 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/artikkel.php?artid=10088046 "Vaktselskapet Trivselsvakt opplyste til VG Nett tirsdag at gjesten slo til og dyttet en av vaktene i forkant. De mener de ikke gjorde noe galt under den over seks minutter lange seansen hvor de forsøker å påsette vedkommende håndjern." Er ikke håndjern forbeholdt politiet, gjennom deres monopol på makt?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #3 Skrevet 29. juni 2011 Nei. Vektere på utesteder er veldig utsatt for vold og skader, de bruker ikke knivsikker vest uten grunn. Å kunne sette håndjern på folk til politiet kommer er rett og slett det tryggeste for alle rundt. Jeg fatter ikke hvorfor dette har blitt så blåst opp i det hele tatt.
Glukk Skrevet 29. juni 2011 #4 Skrevet 29. juni 2011 Jeg synes det er greit at dørvakter er der for å passe på, men når de misbruker makten de har, og de får et KICK av makta de har.. da er det ikke greit. Samme gjelder politiet.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #5 Skrevet 29. juni 2011 Nei, jeg synes håndjern hører hjemme hos vektere. Men det fordrer så klart at de vet å kun bruke de når det virkelig behøves.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #6 Skrevet 29. juni 2011 Vil du ikke ha jernsmykker rundt armleddene så ikke bråk med dørvakter?
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #7 Skrevet 29. juni 2011 Har selv jobbet som dørvakt nå i snart 5 år (jobber som vaktleder), så vet veldig godt hvordan en slik situasjon er desverre. for å avklare det med en gang: Ja, dørvakter har lov til å bruke håndjern når personen som blir lagt i håndjern er en fare for seg selv, eller andre, har begått et lovbrudd osv. Mer spesifikt finner en sikkert på lovdata. Jeg aner ikke hva som har skjedd på dette utestedet, og jeg kjenner heller ingen av de som jobber der. Desverre er det enkelte "tøffe typer" som ødelegger for oss andre som tar denne jobben seriøst (er selv jente) Men det har også vært en del forandringer, og det vil komme fler, som gjør at det vil bli mer "vrient" å bli godkjent ordensvakt, og det vil koste både mer penger og tid. Og det er bra, for da får en luke ut de som kun står der fordi det er tøft! Men om dette var et tilfelle av "tøffe typer" eller ei, er vrient å si uten å ha sett hele situasjonen. Jeg har selv blitt rimelig utskjelt av kamerater fordi jeg har lagt kompisen deres i håndjern.. At han da feks først har slått meg så tennene har klapret, er ikke så farlig.. Det så jo ikke de før de kom springende ut. (nå skal det sies at jeg kan telle på en hånd hvor mange ganger jeg har lagt folk i jern, og situasjonen skal dras riiimelig langt før jeg når det punktet!) Derimot syntes jeg det er urimelig å skal bruke såpass lang tid, mange folk, og grep for å få en person i jern. Det skal evt gjøres kjapt og med minst mulig belastning for alle, og det er SVÆRT sjeldent man trenger tre personer til å ligge oppå/holde en person etter påsatte jern. Jeg jobber på et utested med 18års grense, og vi har desverre slitt en del med gjengslagsmål og diverse, både med og uten våpen. I de mest ekstreme tilfellene er vi bare nødt til å gjøre det, for å kunne opprettholde sikkerheten på stedet. Mitt verste mareritt, er om jeg, en av mine kolleger, eller en av gjestene våre blir skambanket, eller drept, og jeg hadde visst inners inne at jeg kunne ha gjort noe.. Og i enkelte tilfeller, hjelper det desverre ikke å forvise personen fra stedet. Men det er dialog og kommunikasjon med gjesten en skal prøve å strekke seg etter i alle tilfeller! Ingen vinner på å legge personer i jern. Og dette er noe i alle fall jeg er veldig nøye på å formidle til vaktene hos oss. Men igjen, hva som har skjedd her, er det egentlig kun de involverte som vet, og om at gjesten ble lagt i jern var riktig eller ei, skal ikke jeg sitte her å bedømme. Derimot kunne situasjonen vært håndtert på en kjappere og anderledes måte når den først oppsto. Og jeg syntes det er svært trist at hver gang noen hører om dørvakter, er når en eller annnen fjott ødelegger for oss på denne måten..
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå