vonka Skrevet 16. mars 2002 #21 Del Skrevet 16. mars 2002 For meg er det ingenting som heter JA mat og Nei mat. Jeg tenker på sammensettingen av mat, og passer på å ikke overstige 1600 kalorier i døgnet. Men klart, spiser jeg Ja mat, så kan jeg selvsagt da ikke spise så mye, som hvis jeg hadde valgt et sunnere alternativ. Jeg spiser mye god mat hele tiden. Savnet består i godteri, chips o.l. Det holder jeg meg unna, men har VELDIG lyst på.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 19. mars 2002 #22 Del Skrevet 19. mars 2002 Hva er Xenical? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussi* Skrevet 19. mars 2002 #23 Del Skrevet 19. mars 2002 Har gått både på Grete Rhode og Libra, men tok ikke noe særlig av. Man kan kombinere f.eks. Cambridge og mat i en overgangsperiode. Kjenner folk som kun har byttet ut et måltid om dagen med Cambridge og tatt av. GI-index erdet siste nye i slanking.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 20. mars 2002 #24 Del Skrevet 20. mars 2002 På jobben er det flere som går på en proteinkur. De spiser bare roastbiff til lunsj!!! Og kiloene renner av! Nesten litt skummelt! Han ene gikk ned 12 kilo siden slutten av januar. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 20. mars 2002 #25 Del Skrevet 20. mars 2002 velger å skrive anonymt akkurat nå, har et antall kg for mye på kroppen min.. lurer da på om jeg skal prøve slik protein kur.. men.. hva slags protein mat er det man skal spise? hvordan lage de? (er det bare kjøtt?) takker for svar Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sussi* Skrevet 22. mars 2002 #26 Del Skrevet 22. mars 2002 Proteinkur....husker en utrolig effektiv og populær proteinkur fra min ungdom, men sikkert ikke bare sunn. Den besto vesentlig av hvitost og biff til alle måltid. Den viljeg ikke legge ut. Men jeg har en effektiv dietliste utarbeidet av Dr.H.H.Bassø ved Haukeland sykehus i Bergen. Jeg har selv fått den av han for noen år siden. I orginalen var det vesentlig halve brødskiver, men han mente at jeg kunne ta hele brødskiver (tallene i parantes). Bassø er spesialist på fedme o.l. Slik så diettlisten ut: "Minimum 4 måltider om dagen: FROKOST: 1/2 (1) skive med SMØR og pålegg, et egg, gjerne et speilegg, evt. 1 skive bacon, et glass skummet meldk, evt. sur. FORMIDDAGSMAT: 1/2 (1) skive med SMØR og pålegg, en APPELSIN, helst et glass skummet meld, evt. kaffe. MIDDAG: Rikelig medfisk, fiskemat, kjøtt, kjøttmat, stekt eller kokt. En vanlig eller moderat porsjon med grønnsaker. INGEN poteter, ingen dessert. KAFFE: evt. 1 eple AFTENS: Litt MIDDAGSRESTER i form av fisk eller kjøtt, evt. 1 omelett. 1/2 skive brød. Et glass skummet melk. 1 multivitamin Sukker er forbudt i enhver form. I perioden hvor vekten skal under kontroll unngås alkohol. (Tillatt en liten lørdagskos). Tendensen er med andre ord å sette ned kullhydratinntaket og øke inntaket av fett og protein. Denne blandingen gir større metthetsfølelse, og gjør aat pasientene ikke blir slappe, trette eller mister arbeidskapasiteten. Pasienten veier seg hver onsdag og søndag morgen. Noter dato og vekt." Dette er mye i samme gate som det tidligere omtalte opplegget av Dr. Lindberg på http://www.ibalanse.no men mer "norskt" for her er tross alt litt brød, men det må være grovt. _________________ Sussi med stjerne1212[ Dette Innlegg er endret av: Sussi* den 2002-03-22 21:53 ] Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Silfen Skrevet 24. mars 2002 #27 Del Skrevet 24. mars 2002 I et annet innlegg på siden her skrev jeg at jeg nå skal begynne å trene. Sist gang jeg gikk inn for trening, var det med slanking som utgangspunkt. Jeg var bare 17 og full av pågangsmot. Denne gangen blir det omvendt. Jeg skal trene for å finne formen. det som er det fine med trening, er at vekten passer seg selv. Hvertfall for meg. Jeg er en type som er nødt til å være i masse aktivitet for å holde vekta nede. Tror ikke at pulver er løsningen for noen ting!! Et sunt kodthold, med litt godis av og til er tingen, kombinert med aktivitet. Trenger ikke være trening heller for den saks skyld. Går fint an å begynne med raske turer en gang eller to om dagen. I en periode i livet mitt da jeg var ca 21 var det junk food og øl som var konge. Men samtidig var den maten jeg spiste hjemme sunn og jeg var ute og gikk ca 2 timer hver dag. Og gikk ned 20 kilo, uten å prøve engang, i løpet av 6 mnd. Det hører med til historien at da aktiviteten gikk ned, gikk kiloene på igjen. Antar jeg er av den typen som trenger regelmessig trening for å holde på formen....sukk...... Poenget er; trening og kosthold FØR pulver. Uansett hvor feit jeg blir så kommer jeg ikke ty til annet enn trening om jeg har et ønske om å redusere vekten.12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 27. mars 2002 #28 Del Skrevet 27. mars 2002 Vi er forskjellige. Noen sliter med for mange kilo, andre har for lite. Noen med bare noen få kilo for mye, har en oppfatning av at sterkt overvektige spiser enorme mengder mat og er late. De tror at alle vil ta av ved f.eks. et daglig kaloriinntak på 1200, men der tar de feil. Siden jeg har fått beskjed av legen at jeg må slanke meg, er jeg nok mer motivert enn jeg ellers ville vært. Jeg har hatt gallesten og må slanke meg for å kunne opereres. Siden min BMI har vært helt oppe i 50 er jeg skikkelig overvektig. For oss skikkelig store, med BMI over 30, anbefales ketogen kost i starten. Ikke så rent få med høy vekt har, for mye insulin i blodet og tar ikke nevneverdig av ved bare å redusere på kaloriene. Se nedenfor klipp fra Dr. Lindberg sin internettside: "En ketogen kost går ut på å spise svært lite karbohydrater. I praksis er det å utelate ris, poteter, pasta, frukt, rotgrønnsaker, belgfrukter, melk, brød, gryn, mel og sukker fullstendig. Om man ikke tilfører kroppen karbohydrater, vil ikke lenger glukose være tilgjengelig brennstoff. Isteden vil det lagrede fettet bli omdannet til noe som heter ketonlegemer – man er i ketose. Ketonlegemer er de sterkeste naturlige appetitthemmere vi kjenner. De tilfører også energi til hjernen, har en antidepressiv effekt og gir økt våkenhet. I kortere perioder er ikke dette farlig, om man ellers er frisk. Ved graviditet skal man ikke bruke streng ketogen kost. Ved type 1 diabetes må lege med spesialkompetanse stå for oppfølgingen. Å ikke tilføre kroppen karbohydrater fører også til at insulinverdiene i blodet synker. Hyperinsulinemi (forhøyet insulin i blod) er kjent å forårsake en høy fettlagring og gi hunger etter søtt og annen mat. Ved å senke insulinverdiene er dette problemet så godt som eliminert. Man mister lysten på søtt, og føler seg mett og tilfreds, selv om kosten utvilsomt er spesiell. Det første som skjer etter oppstart, er at kroppens glykogenlagre (sukkerlagre) fra leveren tømmes. Dette drar med seg en del vann. Slik at vekttapet som kommer de første dagene er ikke fett. Men etter denne innledningen starter den effektive fettforbrenningen. Og ved mosjon forbrenner man nesten bare kroppsfett – man har jo ikke annet å ta av! Under den ketogene fasen vil ikke muskler brukes som brennstoff, fordi man passer på å dekke proteinbehovet, og fordi ketonlegemene hemmer muskelnedbryting. Behovet for proteiner er forskjellig ut i fra kjønn, vekt og aktivitetsnivå, og må beregnes. Men grovt sett sier man at det i kosten skal være opptil 30 gram proteiner per måltid, mindre enn 40 gram karbohydrater per dag, samt moderat med fett. Det sier seg selv at dette er det få som kan finne ut av på egenhånd, derfor bør man følges opp av lege eller ernæringsfysiolog. Det er utviklet oppskrifter som oppfyller kravene til sammensetning som nevnt over. Av praktiske grunner kan noen måltider basert på spesiell pulverblanding (supper, shakes, omeletter) inkluderes. Ketogen kost er på mange måte en ekstrem kost som bør forbeholdes dem med betydelig problem." Siste del er kopiert fra http://www.ibalanse.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
diddi Skrevet 10. april 2002 #29 Del Skrevet 10. april 2002 Hvordan går det med dere? Jeg tar opp denne tråden. Er selv altfor lite flink til å spise regelmessig. Og spiser for få måltider om dagen. Veier vel nærmere 100, og vil ned en del før bryllup i oktober. Må få opp aktivitetsnivået, og satser på å unngå brød, pasta og ris, samt melkeprodukter. Vi får se hvordan dette skal gå!!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2002 #30 Del Skrevet 10. april 2002 Hei, jeg vil gjerne slenge meg sammen med dere andre som vil ned i vekt. Jeg er selv i BMi-kategori-FEDME, forferdelig ord.. Jeg begynner i morgen tidlig på Cambridge. Dette vil jeg kombinere med sunn mat. Jeg er nødt til å gjøre noe med vekta nå.. Veier 93 kilo, har aldri veid så mye før og det var en skikkelig tankevekker når jeg sto på vekta i går. Nå blir det turer og masse vann. Håper jeg får gått ned en god del frem til sommeren.. Hilsen Leena Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 10. april 2002 #31 Del Skrevet 10. april 2002 Slenger meg på jeg også,skal ned 2o kg til sommeren/høsten.Er altfor feit nå,finner ikke klær som passer lenger,pluss at jeg har fulle skapet av klær som ikke passer. Gikk på en smell da jeg begynte på noka dietten i fjor vår,tok av 10 kg,la på meg nesten 20 kg etterpå. Marita Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå