Gå til innhold

oppussing av bad


Namine

Anbefalte innlegg

heisann folkens! :)

Aller først vil jeg si at jeg er ganske klar over at det er svært vrient for dere å svare nøyaktig på dette, og jeg vil vel egentlig ha tips og råd, da jeg har svært liten peiling på dette.

Jeg har folk i familien som er i forskjellige typer handyyrker som kan hjelpe meg når selve oppussingen begynner, men for å komme dit, må jeg ha materialer! Og det er der mine spørsmål/tanker kommer inn..

Vi har i dag tre små "bad". Et vaskerom, et toalettrom, og et dusjrom. Slik vil ikke jeg ha det, så vi skal med tiden slå sammen vaskerom og dusjrom, slik at disse utgjør et bad (på ca 9 kvm +/-). I tillegg skal vi fjerne toalettet fra det som i dag er toalettrom, å ha vaskerom der. Er det veldig mye greier å få flyttet rørene fra doen ca en/to meter bortover, slik at vi kan ha toalettet inni det som i dag er vaskerom?

I mellom vaskerommet og dusjrommet ligger det en avlang liten gang som jeg tenkte kunne "bygges" inn i badrommet. Gangen ligger på et høyere plan enn vaskerom og dusjrom. Disse to rommene ligger ca 20 cm lavere enn gulvet i gangen. Er det veldig kostbart å få heiset gulvnivået på disse to rommene opp til ganggulvnivå? Hva må jeg evt bruke? (jeg skal ha fliser på gulvet på badet).

I tillegg lurer jeg på hva jeg ikke har tenkt på til nå. Jeg har måtte kjøpe inn ting i runder, da jeg desverre ikke har mulighet til å kjøpe inn alt på en gang. Jeg har i dag fliser til gulv og vegger, nytt toalett, dusjkabinett, badromsinnredning med vask og blandebatteri. Og slike småting. I tillegg vet jeg at jeg må ha ny isolering, nye takplater, og nye veggplater. Er det noen spesielle veggplater jeg må ha? (våtromsplater? skal jo ha dusjkabinett?) Også må en vel kanskje ha varmekabler?

Oppsummering spørsmål:

* Er det veldig mye greier å få flyttet rørene fra doen ca en meter bortover, slik at vi kan

ha toalettet inni det som i dag er vaskerom?

* Er det veldig kostbart å få heiset gulvnivået på vaskerom/dusjrom opp til ganggulvnivå? Hva

må jeg evt bruke? (jeg skal ha fliser på gulvet på badet).

* jeg må ha ny isolering, nye takplater, og nye veggplater. Er det noen spesielle veggplater

jeg må ha? (våtromsplater? skal jo ha dusjkabinett?) Også må en vel kanskje ha varmekabler?

* Er det noe annet enn det jeg har ramset opp nå du kan se jeg mangler? Og er jeg fremdeles

pengemessig laaangt unna målet om nytt bad? (blir til sammen ca 9 kvm) Vet det blir litt

vrient å svare på denne.. (har rørlegger, "flislegger/en som har gjort det mange ganger

før" og elektriker i familien, så den kostnaden er heldigvis ikke en bekymring)

Kanskje bare teit å poste her, men jeg tenkte som så at jeg blir vel i alle fall ikke mindre klok av å spørre her? :) Skal forøvrig ha inn disse handygutta i familien etterhvert for å sjekke over, hadde bare vært litt moro for min del å ha så mye som mulig klart, og ikke minst sett hva jeg mangler, før jeg "maser" på de. :)

ikke "skyt" meg om dette bare var vas i dine øyne da. :P

Om du så bare har tips/innspill på et av punktene, setter jeg veldig pris på svar. :)

Endret av Namine
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om det går greit å flytte do og røropplegg avhenger av gulvet. Er det allerede betong så må det hakkes opp og det koster og tar tid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om gulvet må hakkes opp, så er ikke det noe en kan "gjøre selv" om en har mulighet til det? Rørdelen tar rørleggeren i familien seg av, men det å hakke det opp tenker jeg på.

Takk for svar! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...