matentusiasten Skrevet 27. juni 2011 #1 Skrevet 27. juni 2011 Hva sier dere, señoritas? Fra bloggen min: Jeg har funnet ut at rådet "ikke handle når du er sulten" er et elendig råd. Hvorfor skal man ikke det? Det åpenbare svaret er jo selvfølgelig at man kjøper mye mat. Men hva er egentlig galt med det? De gangene jeg går i butikken mett, ender jeg alltid opp med å kjøpe for lite god mat. Kanskje en pakke havregryn og noen bananer. Når jeg senere er sulten irriterer jeg meg over at jeg ikke har noe å tilberede. Det er ikke lett å planlegge et godt måltid når man er mett, eller hva? De gangene jeg derimot handler i butikken på tom mage ender jeg opp med et velfylt kjøleskap som gjør det mulig å diske opp det jeg måtte ha lyst på i lang tid fremover. Masse frukt og grønt, bacon, urter av forskjellige slag, ost... Jeg vil at innholdet i kjøleskapet mitt, ihvertfall de tre hyllene jeg disponerer i kollektivet, skal gjenspeile det dyriske instiktet alle mennesker viser når de er sultne. Sult og rasjonalitet henger jo ikke sammen. Og nei, jeg kaster ikke mye mat. Konklusjon: Dra på handletur sulten! 2
Glukk Skrevet 27. juni 2011 #2 Skrevet 27. juni 2011 For lommebokas del er det lurt å gå mett på butikken. For nytelsens del er det best å gå sulten. Ender jo alltid opp med mye mer snadder når jeg har lyst på alt!
Gjest Blondie65 Skrevet 27. juni 2011 #3 Skrevet 27. juni 2011 Når jeg er sulten så klarer jeg ikke tenke klart og alle ideer om et sunt kosthold fyker ut fjorden til fordel for hurtiglaget. Ikke er det sånn at jeg husker alt jeg burde kjøpe heller siden fokuset er å stille den gnagende hungeren. Går jeg på butikken passe mett og med en plan får jeg en langt mer fornuftig handletur - og det blir et velfylt kjøleskap for flere dager med en plan i. Dvs. at jeg kjøper f.eks. en pakke med kjøtt som varer til to måltider og så må jeg da variere tilbehøret til neste dag. Jeg ender ALDRI opp med havegryn og banan bare fordi jeg er mett.
Gjest Raindrops Skrevet 27. juni 2011 #4 Skrevet 27. juni 2011 Jeg handler alltid når jeg er sulten, for det er bare da jeg har lyst å kjøpe noe, så jeg er helt enig med deg. Ikke bruker jeg mye penger på mat heller, det er mulig å ha et lavt matbudsjett selv om man handler på tom mage, man må bare planlegge
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #5 Skrevet 27. juni 2011 Jeg prøver å unngå å gå i butikken når jeg er sulten. Da blir det for mange impulskjøp. Hverken helsa eller lommeboka har godt av det. 3
Gjest Michelle82 Skrevet 27. juni 2011 #6 Skrevet 27. juni 2011 Når jeg handler sulten kjøper jeg alltid usunne ting som jeg ellers ikke ville kjøpt. 3
Rainbow Skrevet 27. juni 2011 #7 Skrevet 27. juni 2011 Når jeg handler sulten går jeg nærmest bananas i godteriavdelingen og kjøper mye mer. Ender med mange hundre kroner mer på kvitteringen enn jeg gjør om jeg er mett. Klart det er surt når jeg blir godtesjuk på kveldstid og ikke har kjøpt noe, men det er jo lurere!
avenue Skrevet 27. juni 2011 #8 Skrevet 27. juni 2011 Enig med Blondie her. Når jeg går på butikken sulten, kan jeg ha med handlelapp og gode intensjoner, jeg ender like fullt opp med tomme kalorier og rask energi/karbohydrater. Les lyst brød, sukkerbrus og sjokolade. MEN hvis jeg går altfor mett kjøper jeg også "havregrøt og bananer". Så cluet (for meg) er å gå når man er passe mett og har det litt travelt, sånn at jeg må holde meg til handlelista, både for økonomien og kostholdets del:)
Gjest Consensio Skrevet 27. juni 2011 #9 Skrevet 27. juni 2011 Dårlig idè Når jeg går på butikken samtidig som at jeg er veldig sulten, så ender jeg opp med å kjøpe masse mat jeg får lyst på i tillegg til å kjøpe noe ferdigmat som jeg kan spise med en gang... og når jeg har spist det så blir alt det andre jeg har kjøpt liggende i kjøleskapet og bare halvparten blir brukt før det blir dårlig.
kawaii Skrevet 27. juni 2011 #10 Skrevet 27. juni 2011 Oj.. Jeg har faktisk ikke lagt merke til noe forskjell om jeg handler mett eller sulten.. Jeg handler når jeg har behov for å handle, og da har jeg vel egentlig en handleliste (uten handleliste ender det opp med at jeg glemmer et par ting, og da må jeg kjøre ut igjen..)
Gjest Jamme Skrevet 27. juni 2011 #11 Skrevet 27. juni 2011 Uavhengig om man er sulten eller mett: Handleliste - og stick to it! Men som mange andre her blir det fort med noe ekstra snacks når jeg handler på tom mage.
Alvina Skrevet 27. juni 2011 #12 Skrevet 27. juni 2011 Er enig med ts, selv om jeg sjelden kommer ut med bare bananer og havregryn. Men kjøper nesten aldri sjokolade, brus og snacks, unntaket er marsipan til jul og påske... Ender som regel opp med masse sunn mat som jeg legger i fryseren hvis jeg er sulten, er som det farer masse oppskrifter i hodet mitt og får lyst på alt... Men det er sjelden kjøleskapet og skapene er sørgelig tomme selv om jeg bor alene. Prøver å handle slik at jeg ikke trenger å bære med meg et lass når jeg bare egentlig hadde trengt å kjøpe løk og gulrøtter. Men har fryser da og det er jo en fordel. Har også lært meg å enten være litt sulten eller bare ta meg en banan på veien hjem.
Nuttery Skrevet 27. juni 2011 #13 Skrevet 27. juni 2011 Handler jeg på tom mage kommer jeg hjem med alt det jeg skal +brus+is+sjokolade+boller++++ Handler jeg på full mage kommer jeg hje med det jeg trenger for å spise godt i et par dager samt det er sunt. Konklusjon? Handl på full mage. 1
Gjest Kevlarsjäl Skrevet 27. juni 2011 #14 Skrevet 27. juni 2011 For meg er det tre handlestadier: -Handle sulten (og handle godteri) -Handle mett (og handle havregryn) -Handle mett, men inspirert (og handle masse digge råvarer jeg kan lage masse digg mat og snacks med)
Kosemose Skrevet 27. juni 2011 #15 Skrevet 27. juni 2011 Når jeg handler skikkelig sulten handler jeg masse dyr og deilig kosemat som ender i søpla fordi jeg ikke rekker å spise opp alt. All snaddermat virker som en supergod ide når jeg er skikkelig sulten. Ergo dårlig ide. 1
Glynis Skrevet 27. juni 2011 #16 Skrevet 27. juni 2011 Jeg handler alltid sulten for da får jeg så iiinnmari mange gode ideer. Rutinehandlingen forsvinner og jeg tenker som oftest litt utenfor boksen. 1
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #17 Skrevet 29. juni 2011 God idé!! Jeg handler alltid sulten, og får fylt opp skapene masse mat og godis! :D Er jeg mett, frister ingenting, så jeg kjøper melk, og bare det (og ender så med å måtte gå på butikken igjen når jeg blir sulten). 2
Tulling Skrevet 29. juni 2011 #18 Skrevet 29. juni 2011 Hvis jeg er skrubbsulten når jeg handler gidder jeg ikke gå i butikken og spekulere hva man kan finne på med det de har inne i dag. ikke gidder jeg lete etter ting heller. Da blir det is, sjokolade og brus. Og kansje en kjøttdeig til å lage spagetti eller noe annet kjapt som egentlig ikke er så sunt. Men det værste er all søppelmaten, som egentlig ikke er så billig heller. Har jeg handleliste tar jeg med det som er på den.... + is og brus og cocosbller og og og... Er mer økonomisk å la være, og heller gå når man egentlig ikke har så veldig lyst på noe spesielt. Da kan jeg heller bruke litt ekstra tid for å finne noe jeg EGENTLIG har lyst på. Sunt og bra for meg osv. Ordentlig middag! Hadde jeg handlet på tom mage hver gang jeg hadde handlet hadde jeg vært smellfeit.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #19 Skrevet 29. juni 2011 God idé, siden man da raskt får stoppet sulten.
Alvina Skrevet 29. juni 2011 #20 Skrevet 29. juni 2011 Kjøp en banan og spis den før handlerunden hvis det er sultkatastrofefølelser i lufta. For tyve år siden ble jeg veldig bevisst på å ikke kjøpe pølse i brød på veien hjem, men heller en banan. Ikke pga at jeg var overvektig, men mest på grunn av lommeboka.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå