Gå til innhold

Allergisk reaksjon hos katt


Aurora M.

Anbefalte innlegg

Hei!

Pusina mi har fått røde flekker og stedvis små sår i ørene og nedover (der det er lite pels) mot øynene. Det startet med en liten rød hevelse i ene øret som hun klødde litt på. Etter noen dager spredte det seg røde flekker.. Det klør veldig lite og plager henne ikke nevneverdig, bortsett fra at det tydelig er sårt å komme borti. Ingen væskedannelse, og det er heller ikke øremidd. Jeg mistenkte ringorm med det samme, for jeg har erfaring med at det kan ligne på dette i startfasen.

Så det bar avsted til veterinæren, som mente hun hadde en allergisk reaksjon med sekundær betennelse i huden. Det ble kortisonsprøyte, og hun skal følges opp med kortison og antibiotika. Dette har hun nå fått et par dager, men det er ingen bedring å spore enda. Hun tok ikke skrapeprøve for ringorm fordi hun ikke mistenkte det.

Jeg har vanligvis tillit til denne veterinæren. Hun er spesialist på smådyr og har lang erfaring. Men jeg synes nok kanskje hun var litt hastig her etter min smak... Jeg har ikke sans for å proppe i dyr antibiotika og kortison før en 100% har utelukket parasitter og sopp.. Og videre kan jeg ikke fatte hva Pusina mi skal ha fått en allergisk reaksjon av. Det har ikke vært noe nytt på gang her, hverken på forskiftefronten eller annet.. Så, hiv dere frampå om dere har hatt lignende på deres pus! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Siden du ikke har gitt henne noe så må reaksjonen komme fra noe du ikke har sett hun har fått på seg. Kanskje det er noe ute? I garasjen?

Min ble akkurat slik da jeg drypte han med Frontline.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Hun fikk Frontline for ikke lenge siden, men jeg mener jeg så den røde hevelsen før hun ble dryppet.. (ikke lett å huske når man har så mange å holde styr på :fnise:) Og hun har jo fått Frontline før, uten reaksjon. Hmm... tenke, tenke..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar. :) Hun fikk Frontline for ikke lenge siden, men jeg mener jeg så den røde hevelsen før hun ble dryppet.. (ikke lett å huske når man har så mange å holde styr på :fnise:) Og hun har jo fått Frontline før, uten reaksjon. Hmm... tenke, tenke..

Katten min fikk også Frontline en stund før reaksjonene kom. Han får små sår og pelsen forsvinner/blir tynnere akkurat der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du huske om han klødde mye?

Ja, han klødde seg litt mer der pelsen forsvant.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...