Gå til innhold

Hund med stadig diare


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, en kollega har en hund som stadig sliter med diare. Kollegaen min sier han vurderer å kjøpe munnkurv til hunden slik at den ikke spiser så mye rart ute. De tror altså at det er derfor hunden får diare. Dette er en hund som tilbringer mye tid i bur og jeg misstenker at det er fordi den ikke får rørt seg nok at den får disse problemene. Noen som har kunnskap om dette her?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Consensio

Det kan være sykdom, urinveisinfeksjoner, osv, det kan være fulle analkjertler, det kan være (mest sannsynlig) at hunden ikke tåler fôret den får, det kan være mentale problemer, det kan være at den får i seg ting den ikke tåler osv osv osv

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både du og eier kan ha rett, eller feil...

Noen hunder tåler mindre enn andre. Hunden kan ha fått en kronisk tarminfeksjon (salmonella e.l.). Dårlig/feil for kan gi dårlig mage, og det samme kan svikt i indre organer som bukspyttkjertelen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

et lite tips: kok opp ris og seifisk-blokker, bland det sammen og gi det til hunden.

Det skal binde og roe magen, fungerer ikke det burde hunden taes med til dyrlege

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris med cottage cheese er også bra for hundemagen. Bare husk at det skal være helt hvit ris siden hundemagen ikke skal ha fiber.

Og har denne kollegaen vært med hunden hos veterinær? Veten ville garantert kunne nevne alle de sykdommene eller plagene som hunden kanskje har og hjulpet eieren derfra. At hunden tilbringer mye tid i bur er ikke en fordel, det er ikke godt for noen hund og det kan helt klart være èn av årsakene til diarèen. Det kan også være at hunden spiser mye rart ute hvis den har litt sårbare tarmer eller sånt. Det kan også være at hunden spiser mye rart ute (gress f.eks.) fordi at den har vondt i magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har en tispe på 13mnd som har siden 3mnd hatt diare. Dvs fra 3 til 6 mnd med diare og MANGE antibiotika kurer.. Siden vi fikk riktig for, Z/D fra Hills, har hun nå flere dager med frisk og fin mage. (Dette er kort versonen...)

Nå er jo hun et ekstremt tillfelle.. Men, det er viktig å få en diagnose FORT! Så det ikke utvikler seg til å bli kronisk, som det antagelig har blitt i vårt tillfelle.. Vår hund fikk menneskemat blandet med hundemat som liten (hos oppdretter). Antagelig er det dette som har forårsaket en veldig sart mage/tykk.tarm

Det første som bør prøves, er skånefor, vetrinær og ev medisinering.. Vår hund finner også matrester langs veien, men det er maten hjemme som er viktigst at er bra! En pølsebit eller brødskalk er selvfølgelig med på å skape krøll, men det er ikke det som velter lasset..

Tvitvi og lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

det kan være feil type mat. Min hund slet med diare fordi den før gikk på et dårlig for.

Det kan være manglende morsjon, tarmproblemer. men trokke munnkurv er løsningen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er veterinærstudent og har mange års erfaring med hunder.

Først og fremst ville jeg prøvd å bytte fôr. Let etter fôr for sensitive mager i dyrebutikk eller veterinær. Jeg har en veldig følsom hund som har slitt med mageproblemer, da jeg byttet til Pro Plan med LAM ble han helt fin. Vi har brukt dette siden, det er beregnet spesielt for magefølsomme hunder, men kan fint brukes til alle hunder. En ting hundeeier bør kjøpe er ZooLac, det er en pasta du gir i hundens munn når den har diarè. Den gis med en gang man oppdager diarèen og hver 7-8 time til hunden er bra. dette hjelper enormt og er en pasta alle hundeeiere bør ha i skapet. ZooLac er et probiotikum. Probiotika består av levende bakterier som tilføres fordøyelsessystemet for å normalisere tarmfloraen, denne må ikke oppbevares i kjøleskap, men i romtemeratur.

I tillegg bør du be hundeeier om å kutte ut alle ekstra godbiter o.l en periode for å se om det bedrer seg. Noen hunder får rennemage av griseører f.eks. Menneskemat bør man ikke gi, med mindre det er helt ukrydret og man er sikker på at hunden tåler maten. F.eks kan mat for oss være gift for hunder, som sjokolade, druer o.l. Derfor kan en god regel være å ikke gi menneskmat overhode og heller kjøpe snacks til hunden i dyrebutikk, men som sagt i en periode nå bør hunden kun få tilpasset fôr for å se om magen bedrer seg.

Hvis hunden ikke blir bedre bør den gå til veterinær for undersøkelse, diarè over tid vil føre til dehydrering og det kan være ekstra allvorlig nå på sommeren hvor det er varmt.

Du bør også si til hundeeier at hunden IKKE har noe å gjøre i et bur store deler av dagen. Som dyreeier plikter man å sette seg inn i og overholde dyrevelferdsloven. Hunder skal ikke holdes i bur, utenom kortere perioder som bilturer o.l. Å stenge hunden inn i et bur store deler av dagen er dyreplageri. Hunden får ikke bevegd seg i et bur. En hund har behov for å strekke på beina, stå oppreist, riste seg, ligge i forskjellige stillinger også videre, dette er ikke minst viktig for blodsirkulasjonen. Dessuten skal hunder så langt det er mulig alltid ha tilgang på ferskt vann. Mange glemmer/har ikke plass til vannskål i bur, dette er ikke forsvarlig, spesielt nå i varmen. En hund har behov for opptil dobbelt så mye vann i varme. Dessuten vil hunden ofte ende opp med å stå uten vann i bur selv om man setter inn en skål, fordi den dårlige plassen ofte fører til at skålen veltes.. Hunder skal ligge minst mulig i bur, og har ingenting å gjøre i et bur f.eks en hel arbeidsdag. Dette blir også forferdelig varmt for hunden på varme dager, hvor den kanskje har behov for å legge seg flat langs gulvet for å kjøle seg ned.

En siste ting er selvfølgelig å passe på at den ikke får i seg så mye rart ute. I stedet for munnkurv bør de gå med hunden i bånd en periode og følge med på om den prøver å spise noe, gjør den det må man gi hunden klar beskjed om å ikke spise det. Til sist vil jeg legge til at hunden bør bli fulgt opp med ormekur/markekur, spesielt viktig er dette om den får i seg mye ute.

Lykke til, og håper du kan gi disse rådene til hundeeier :)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Zoolac er en fin ting om den har diaré :-) Ellers kan det være lurt å sjekke om hunden faktisk tåler det foret den får, jeg prøvde et fór til min hund for lenge siden, og den tålte det ikke og hadde konstant diare..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ris med cottage cheese er også bra for hundemagen. Bare husk at det skal være helt hvit ris siden hundemagen ikke skal ha fiber.

Og har denne kollegaen vært med hunden hos veterinær? Veten ville garantert kunne nevne alle de sykdommene eller plagene som hunden kanskje har og hjulpet eieren derfra. At hunden tilbringer mye tid i bur er ikke en fordel, det er ikke godt for noen hund og det kan helt klart være èn av årsakene til diarèen. Det kan også være at hunden spiser mye rart ute hvis den har litt sårbare tarmer eller sånt. Det kan også være at hunden spiser mye rart ute (gress f.eks.) fordi at den har vondt i magen.

Det at hunden spiser gress hvis den har vondt i magen er en utbredt myte. Hunder er faktisk bare 80% kjøttetere og ulven spise og nyttegjør seg av litt plantekost som røtter, bær, gress o.l. De fleste hunder er glade i ferskt gress og spiser det fordi e syns det er godt, men det er ikke fordi de har vondt i magen. mulig dette henger i fra katten. Katter er 100% kjøttetere og nyttegjør seg ikke av planter, de spiser gress hvis de må kaste opp, f.eks hårballer.. Derfor bør katter ha tilgang på gress om vinteren, og innekatter bør ha tilgang på gress året rundt. Man får tak i kattegress på dyrebutikker. Katter kan begynne å spise planter (som kan være giftige) hvis den ikke får tilgang på gress.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...