Gå til innhold

Rugbrød

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Alle som har smakt rugbrød vet at det har en litt spesiell smak i forhold til vanlig brød.Pga dette synes jeg det er litt vanskelig å finne sunt pålegg som smaker godt sammen med rugbrødsmaken :sjenert: For å gjøre det enda vanskeligere så må pålegget være vegetarisk :gjeiper:

Jeg spiser det med avocado på,men det blir litt ensformig i lengden..Noen gode påleggsideer? Hva spiser dere på rugbrød?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kommer jo an på hva du mener med vegetarisk og sunt. Men her er et utvalg, så får du plukke det som stemmer med dine preferanser:

Økologisk peanøttsmør fra Green Choice

Makrell i tomat

Røkelaks

God olivenolje, hvitløk, tomater, pepper og litt parmesan (smaker best hvis du rister brødet - da får du bruschetta).

Stekt eller kokt egg med pepper, gjerne sammen med tomater

Gjest Nanne70
Skrevet

Tullepia - fisk er ikke vegetarmat. Hvis man spiser fisk, men ikke kjøtt, er man pescetarianer.

Iza'Bella, du sier ikke noe om du spiser melkeprodukter og egg. Hummus, hvis du liker det, vet jeg mange veggiser synes er godt på brødet, så kan du jo bruke tomat og annet på toppen. Honning er nydelig på ristet rugbrød, det samme er blåbærsyltetøy. Ellers finnes det f.eks. ulike bønneposteier og urteposteier (Tartex)som jeg tror kan smake godt på rugbrød. Må det forresten være rugbrød? På min dagligvarebutikk får jeg kjøpt et økologisk solsikke- og speltbrød, som smaker helt nydelig og er mindre markant i smaken enn rugbrød.

Skrevet

Tullepia - fisk er ikke vegetarmat. Hvis man spiser fisk, men ikke kjøtt, er man pescetarianer.

Vel, de fleste har ikke hørt om ordet pescetarianer, så de pescetarianerne jeg kjenner kaller seg bare vegetarianere. Jeg er ikke sikker på om alle pescetarianere kjenner til denne benevnelsen selv engang, og ikke alle har en bevissthet om at de ikke faktisk er vegetarianere.

Så, for enkelthets skyld kommer jeg med forslag som kan passe for ulike typer vegetarianere, ettersom det ikke alltid er gitt hva "vegetarianer" betyr (noe du selv avslører, ettersom du må spørre om ts spiser melkeprodukter og egg. En vegetarianer som ikke spiser melk og egg er veganer).

Skrevet

Cottage cheese med litt syltetøy på toppen er godt :)

Gjest Nanne70
Skrevet

Vel, de fleste har ikke hørt om ordet pescetarianer, så de pescetarianerne jeg kjenner kaller seg bare vegetarianere. Jeg er ikke sikker på om alle pescetarianere kjenner til denne benevnelsen selv engang, og ikke alle har en bevissthet om at de ikke faktisk er vegetarianere.

Så, for enkelthets skyld kommer jeg med forslag som kan passe for ulike typer vegetarianere, ettersom det ikke alltid er gitt hva "vegetarianer" betyr (noe du selv avslører, ettersom du må spørre om ts spiser melkeprodukter og egg. En vegetarianer som ikke spiser melk og egg er veganer).

Ok, men definisjonen på en vegetarier er altså en person som ikke spiser kjøtt eller fisk (og noen spiser heller ikke melk, melkeprodukter og egg). Du kan lese mer om vegetarisme her.

Nå finnes det faktisk en retning som heter demivegetarisme, som inkluderer fisk og fugl i tillegg til vegetarisk kost, men det er vel ennå mindre kjent enn pescetarianisme.

En vegetarianer som spiser melk og melkeproduker, er laktovegetarianer. En vegetarianer som spiser egg i tillegg til melk og melkeprodukter, er lakto-ovo-vegetarianer - derav spørsmålet til TS.

En veganer spiser ingen ting som har animalsk opphav eller inneholder noe som har animalsk opprinnelse, dvs. melk og egg og honning. Veganisme kan du lese om her.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

Takk for tips,folkens :klemmer: Har ikke kommet på at det går an å riste det :sjenert:

Nanne70 : Jeg spiser annet brød også,men innimellom synes jeg det er skikkelig godt med rugbrød :)

For ordens skyld så spsier jeg melkeprodukter men ikke fisk og egg.

Gjest *Maja*
Skrevet

Jeg synes det er kjempegodt å lage det selv, men jeg foretrekker mel av rug og hvete; Synes ren rug blir litt for sagmugg i smaken, så de jeg lager blir litt saftigere; Vil tro det hjelper på smaken...

Skrevet

Ok, men definisjonen på en vegetarier er altså en person som ikke spiser kjøtt eller fisk (og noen spiser heller ikke melk, melkeprodukter og egg). Du kan lese mer om vegetarisme her.

Nå finnes det faktisk en retning som heter demivegetarisme, som inkluderer fisk og fugl i tillegg til vegetarisk kost, men det er vel ennå mindre kjent enn pescetarianisme.

En vegetarianer som spiser melk og melkeproduker, er laktovegetarianer. En vegetarianer som spiser egg i tillegg til melk og melkeprodukter, er lakto-ovo-vegetarianer - derav spørsmålet til TS.

En veganer spiser ingen ting som har animalsk opphav eller inneholder noe som har animalsk opprinnelse, dvs. melk og egg og honning. Veganisme kan du lese om her.

Jeg er ikke vegetarianer av noe slag, men spiser likevel ofte vegansk mat fordi jeg mener det er miljøvennlig og sunt - i tillegg til at det smaker nydelig.

De fleste bruker kun vegetarianer i dagligtalen. Så kommer spørsmålene deretter: spiser du melk? spiser du fisk? Spiser du egg? At det finnes benevnelser for hver "art" vegetarianer er morsomt, men benevnelsene er akkurat så lange og innviklede at de neppe vil komme inn i dagligtalen.

Gjest Nanne70
Skrevet

Jeg er ikke vegetarianer av noe slag, men spiser likevel ofte vegansk mat fordi jeg mener det er miljøvennlig og sunt - i tillegg til at det smaker nydelig.

De fleste bruker kun vegetarianer i dagligtalen. Så kommer spørsmålene deretter: spiser du melk? spiser du fisk? Spiser du egg? At det finnes benevnelser for hver "art" vegetarianer er morsomt, men benevnelsene er akkurat så lange og innviklede at de neppe vil komme inn i dagligtalen.

Det har du nok rett i, og det kan jo være ulikt fra miljø til miljø. Blant de jeg kjenner som er vegetarianere, er det f.eks. relativt vanlig med melk og egg, mens fisk ikke blir betraktet som vegetarisk alternativ. For meg personlig er det i grunnen hipp som happ hva folk velger å kalle seg, men jeg vet at mange "ekte" vegetarianere - i mangel av et bedre ord - er ganske opptatt av dette.

AnonymBruker
Skrevet

banan!

Gjest Blondie65
Skrevet

Tomat og rødløk! Med eller uten olivenolje.

Syltetøy.

Gjest Gjest_Michelet
Skrevet

I kveld ble det smeltet ost og stekte tomater på,krydret med litt pepper og det smakte veldig godt :nigo:

skal prøve flere av tipsene deres etterhvert :strix:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...