Gå til innhold

Drektig marsvin?


Gjest Thessie!

Anbefalte innlegg

Gjest Thessie!

Jeg lurer på noe. Jeg tror marsvinet mitt er gravid (har 2 jenter, så hun må ha vært det da vi kjøpte henne for 4 uker siden) og jeg har ikke peiling på hva jeg skal gjøre. Jeg er ikke engang 100% sikker på om hun er gravid, men hun har kuler på magen og er mye større enn den andre. Tror også jeg har sett noe bevege seg inni der. Så jeg lurer på om det er non som vet hvordan jeg ser om hun er gravid, hvordan vi skal stelle gravide marsvin og hva vi gjør etter at barna er født? Finner ingenting på nettet, hadde satt stor pris på det!!

Lurer og på om det er noen som vet om noen dyrleger i Bergens område, de kan anbefale og som kan mye om marsvin : )

Endret av Thessie!
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Hvor gammelt er Marsvinet ditt? Marsvin går drektig rundt 60 dager, og ungene kommer ut helt ferdige med åpne øyne og det hele. Husk å gi Marsvinet godt med C vitamin og masse høy. Er hun drektig bør de ikke løfte henne for mye/klemme for mye på magen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Hei! Hvor gammelt er Marsvinet ditt? Marsvin går drektig rundt 60 dager, og ungene kommer ut helt ferdige med åpne øyne og det hele. Husk å gi Marsvinet godt med C vitamin og masse høy. Er hun drektig bør de ikke løfte henne for mye/klemme for mye på magen.

Jeg er egentlig ikke sikker på hvor gammel hun er, da de ikke visste det i dyrebutikken, men jeg vil tippe 4 måneder, så er jo egentlig tidlig..

Men vet du om man må til dyrelegen før eller etter fødselen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det må du ikke. Men veldig dumt om hun er drektig med en bror eller far, som de gjerne er når det ikke er planlagt og unge. Jeg ville ringt dyrebutikken og hørt om dette. Marsvinet alt selv, trenger ikke gå til dyrlegen. Du ser at klumpene på magen etterhvert blir større og større og jurene utvikler seg, da nærmer det seg føding. Da bør hun få gå i et eget bur og føde i fred og ro. Min fødet på natten og når jeg oppdaget det morgnen etter var det fire små nøster i buret. Fire små mini marsvin. Ikke noe blod eller noe gris.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thessie!

Nei, det må du ikke. Men veldig dumt om hun er drektig med en bror eller far, som de gjerne er når det ikke er planlagt og unge. Jeg ville ringt dyrebutikken og hørt om dette. Marsvinet alt selv, trenger ikke gå til dyrlegen. Du ser at klumpene på magen etterhvert blir større og større og jurene utvikler seg, da nærmer det seg føding. Da bør hun få gå i et eget bur og føde i fred og ro. Min fødet på natten og når jeg oppdaget det morgnen etter var det fire små nøster i buret. Fire små mini marsvin. Ikke noe blod eller noe gris.

Okei, tror nok det desverre er innavl.. Skal sette det andre marsvinet inn i eget bur om noen dager, da det sikkert nærmer seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...