Gå til innhold

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet frem til at jeg interesserer meg mest for markedsføring, innovasjon, entreprenørskap, merkevarebygging osv. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal studere dette? Spesielt BI og Markedshøyskolen tilbyr jo en del slike studier, men jeg liker ikke helt dette med å betale for en skoleplass på middelmådige privatskoler. Har vudert å bli siviløkonom med spesialisering innen markedsføring, men matte er ikke mine sterkeste side, jeg er mer av den kreative typen.

Hører ikke så mye positivt om det å studere markedsføring, mange sier det bare fører til salgsjobber, så er veldig usikker. Noen her inne som har studert noe lignende og vil si litt om det? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan ta både bachelor og master i ledelse, innovasjon og marked på UiT. Du blir ikke siviløkonom, men som du sier krever siviløkonom en del matte i form av regnskap og bedriftsøkonomi.

Du kan gå inn på uit.no og lese og dette studietilbudet jeg nevner. Du får fag som kommersialisering, innovasjonsledelse, organisasjon og ledelse og markedsføring, både mot bedrifter og enkeltkunder. I tilleg er det også med fag som bedriftsøkonomisk analyse, forretningsstrategi, statistikk og innføring i regnskap.

AnonymBruker
Skrevet

Dessverre, så er markedsføring en utdanning som det er vanskelig å få relevante jobber til. Og det er nettopp salgsjobber av varierende sorter som florerer.

Skrevet (endret)

Hei! Jobber selv innen markedsføring (sosiale medier, nyhetsbrev, trafikkanalyse osv.) og design. Tok et markedsføringsfag og et bedriftsetableringsfag siste studieår og fant ut at jeg kunne tenke meg å jobbe med det. Var heldig og fant jobb raskt - markedsføring, da spesielt på nett, tror jeg bare blir viktigere for bedrifter i årene fremover.

Jeg hadde ingen formell utdanning innen markedsføring, men utdannet meg innen medier/kommunikasjon/teknologi. Kanskje det kan være et alternativ? :)

Endret av Camya
AnonymBruker
Skrevet

Jeg har kommet frem til at jeg interesserer meg mest for markedsføring, innovasjon, entreprenørskap, merkevarebygging osv. Jeg vet bare ikke hvor jeg skal studere dette? Spesielt BI og Markedshøyskolen tilbyr jo en del slike studier, men jeg liker ikke helt dette med å betale for en skoleplass på middelmådige privatskoler. Har vudert å bli siviløkonom med spesialisering innen markedsføring, men matte er ikke mine sterkeste side, jeg er mer av den kreative typen.

Hører ikke så mye positivt om det å studere markedsføring, mange sier det bare fører til salgsjobber, så er veldig usikker. Noen her inne som har studert noe lignende og vil si litt om det? :)

Jeg er (snart) tredjeårs student på Markedshøyskolen og jeg er veldig fornøyd med mitt valg.

Jeg føler at jeg går på en skole som er skikkelig oppatt av sine studenter, og som hele tiden holder seg oppdatert for å sikre kvaliteten i utdannelsen. I en forelesning til Trond Blindheim (rektor på MH) fortalte han at Markedshøyskolen er den skolen i Norge med nest mest publiserte forskningsartikler. Det synes jeg er sykt bra for å være en så pass liten skole.

Mange av våre forelesere har masse erfaring fra næringslivet og kan komme med gode eksempler fra egne erfaringer, hvilket gjør at man tar til seg teorien på en annen måte.

En av grunnene til at jeg begynte på MH var at de er en markedsrettet skole. Altså at det er større fokus på markedsfag enn på økonomifag, jeg er heller ikke så glad i matte.

Når det kommer til jobber så tror jeg at man trenger ganske mye erfaring for å kunne jobbe innenfor markedsføring. En bachelor i markedsføring gir deg “grunnmuren” som gjør at du kan få de gode jobbene på sikt. Uten en markedsføringsutdannelse vil det være svært vanskelig å kunne få slike jobber. Men jeg tror det er få som går direkte ut i en kjempe høy stilling innenfor markedsføring rett etter utdannelsen, man må skaffe seg litt erfaring (for eksempel i en salgsjobb) for å få slike stillinger. Men jeg kjenner en som ble ferdig med sin bachelor her på MH i juni, som har fått jobb som markedskonsulent, så selvsagt er det mulig å få en god jobb etter endt utdannelse. Tror også det går litt på ambisjoner - ønsker man å gjøre det bra på skolen og engasjerer seg i studietiden, har man nok en større sjanse for en god jobb.

Uansett, jeg liker meg kjempe godt på Markedshøyskolen og jeg kan ikke annet enn å anbefale skolen videre til andre.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...