Pingting Skrevet 26. juni 2011 #1 Skrevet 26. juni 2011 Vi er 8 stk som jobber på samme prosjekt og bor sammen. Lar middagslagingen gå på rundgang, med en eller to som lager middag hver dag. Folk er sultne når vi kommer fra jobb, så det er greit å lage noe som er ferdig i løpet av en times tid. Jeg er ikke vant til å lage mat til så mange, og sliter litt med å komme på enkle, gode og sunne middager som også er ganske raske. Noen som har forslag? Vi liker det meste, men har ikke for vane å bruke så mye hel- og halvfabrikata. Takker!
Tabris Skrevet 26. juni 2011 #2 Skrevet 26. juni 2011 Lapskaus, supper/gryter og fårikål er jo gode hverdagsmiddager som "lager seg selv" når det først har kommet oppi gryta.
Pingting Skrevet 26. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 26. juni 2011 Oooh, lapskaus er ikke dumt! Bør være en som ikke må koke i evigheter det da. Kan jo lages kvelden før også, men vi har liksom ikke kjøleskapsplass til å lagre det over natta.
EliseK Skrevet 26. juni 2011 #4 Skrevet 26. juni 2011 Hvis dere har ett stekebrett kan dere lage laks. Vi krydrer laksen med salt og pepper og legger ett passelig lag pesto. Deretter rett i ovnen til gjennomstekt. Mens man venter lager man tomatsalat med rødløk, god olivenolje, salt og pepper og kanskje fetaost. Vi bruker å ha tagliatelle, sånn fersk pasta som ligger i en plastpakke (hehe, dårlig å forklare) Tar 3 min å koke. Og så serverer vi med en klatt god rømme. Dette går RASKT å lage, og er dødsgodt! Sunt? Ja!
Pingting Skrevet 26. juni 2011 Forfatter #5 Skrevet 26. juni 2011 Hvis dere har ett stekebrett kan dere lage laks. Godt spørsmål, jeg husker ikke! Men om vi har, så var det en veldig god idé! Takker!
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #6 Skrevet 26. juni 2011 Langpanneretter med fiskefilet og diverse grønnsaker og urter er også en fin rett til mange. Et eksempel fra Jamie Oliver: http://www.jamieoliver.com/recipes/fish-recipes/summer-tray-baked-salmon Jeg foretrekker å bare bruke grønnsaker som blir ferdige samtidig med fisken, som feks tynnskåret fennikel, vårløk, halve cherrytomater, squashbiter, hvitløk, diverse friske urter... Da trenger ikke formen mer enn 20 min i ovnen. Så kan man bruke fløte i formen om man liker det, og smaksrik ost på toppen om man liker det (til hvit fisk) eller bare olivenolje og sitron. Og så feks koke nypoteter til, eller ris, eller bare ha brød og kanskje en god salat.
Gjest navnelapp Skrevet 26. juni 2011 #7 Skrevet 26. juni 2011 Bruk bakepapir under laksen, så blir det mindre gris og oppvask. Gode og mettande supper er fine, mulligatawny, minestrone og laksesuppe. Server dei med godt brød og smør. Viss du lagar lapskaus eller vanleg kjøttsuppe, så bruk frosne lapskausgrønsaker på pose. Det sparer utruleg mykje arbeid!
Tabris Skrevet 26. juni 2011 #8 Skrevet 26. juni 2011 Hjemmelaget pizza er jo også en slager. Den kan jo lages med grov bunn og kanskje ulik typer topping, så har man noe til enhver smak også.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #9 Skrevet 26. juni 2011 Fiskeboller /fisk i karrysaus Lettvint lapskaus med karbonadedeig og eventuelt lapskausblanding Stekt laks med poteter/ris, gulrøtter, agurksalat og rømme Kyllingfilet med ris og salat (Legg kjøttet/fisken over i ildfast fat dekket med folie mens du steker ferdig resten.) Løvbiff med bearnaise, stekte poteter /pommes frites, salat Italiensk gryterett med pasta Fiskegrateng i stor form med frossen fiskefilet, lag hvit saus og kok makaroni kvelden før.
addict Skrevet 26. juni 2011 #11 Skrevet 26. juni 2011 Lasagne med salat, evt moussaka Kyllingburgere med brie, perto, salat og løk Denne er kjempegod, og tar like lang tid å lage som det tar å steke kyllingfileter Brun de og legg dem i en form og la steke igjennom mens du varmer brødene og danderer salaten også hiver du på 2 skiver brie på hver kyllingfilet og lar det smelte og bon appetit Kan jo også serveres med pommes frites eller hjemmelaga potetbåter, men jeg pleier ikke det (det er nok med en til meg, men gutta vil gjerne ha to)
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #12 Skrevet 26. juni 2011 Bruk bakepapir under laksen, så blir det mindre gris og oppvask. Jeg synes bakepapir i fiskeform høres ut som mye mer søl og helt unødvendig, særlig om man har fløte i formen. Hver sin smak.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå