Gå til innhold

panacotta til dessert i slike skåler?

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Vi tenker å lage en enkel dessert som kan stå klar og bare settes frem på selve dagen. Den må derfor gjerne kunne lages dagen før, gjerne enda en dag før og stå kaldt i påvente av den store dagen.

Panacotta tenkte vi på..Er det noen som har laget dette før? Vi tenkte å lage det i slike skåler: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/36418000. Leser nemlig av oppskriftene på nett at det er ikke mange glassene man får ut av en oppskrift og tenkte derfor å minimere glassene litt, for det blir uansett mye kake senere. Det er bare for å få en bitteliten desserttanke. Pyntes med bærsaus og frisk minteblad. Er det noen som synes panacotta er godt og er det vanskelig å lage? Kan det lages så tidlig som to dager før?

Tar imot gode råd da jeg aldri har smakt dette selv. Ps. går det an å kjøpe slik kompott o bruke som saus? Istedenfor å lage sausen selv? Og hvor kjøper man vaniljestang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Linken fungerer ikke hos meg. Panacotta er helt ok synes jeg, men ikke noe mer heller. Vaniljestang får du på de fleste matvarebutikker med litt utvalg. Bruk ikke posegreier til en slik dag, lag det heller fra bunnen av. Smaker mye bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Linken fungerer ikke hos meg heller. Jeg har bare spist panacotta en gang, og da var det brukt nokså lange, tynne glass/skåler. Og sausen var hjemmelaget med jordbær, helt fantastisk godt var det. Men finner du en god kompott sparer du jo tid, hvis det er målet.

AnonymBruker
Skrevet

Telysholdere? Er de like små som de ser ut?

Skrevet

Panna cotta kan godt lages to dager i forveien, men jeg syns den er aller best dagen etter den er laget. Vil anbefale denne oppskriften, den er litt friskere enn vanlig panna cotta, som lages på kun fløte. Det smaker kjempegodt med skogsbærcoulis til, og det er jo superenkelt å lage :) Hvis jeg noensinne gifter meg er det dette jeg vil ha til dessert :sikle:

Gjest navnelapp
Skrevet (endret)

Eg lagde pannacotta i slike glas til konfirmasjonen til datra mi, Det vart sjåande slik ut. Der er også oppskrifta eg brukte. Dette vart små porsjonar, så eg serverte ulike dessertar som folk kunne velge blant, og lagde to til kvar.

Endret av Alt godt
Skrevet

Jeg vil bare advare mot de telysholderne. De tåler ikke så mye varme som de ser ut som. De tåler telys, men jeg har også helt f.eks. varm gelé opp i slike og da sprekker de.

Men jeg kan komme med en annen idé om det er lenge til bryllupet. Jeg var i England for noen år siden og da fant jeg miniversjoner av de vanlige små ildfaste formene (som den her: http://wednesdaychef.typepad.com/the_wednesday_chef/2006/01/mark_bittmans_p.html ) og det kunne jo være greit?

Gjest navnelapp
Skrevet

Men når du lagar pannacotta så brukar du ikkje varm væske, så det er ikkje eit problem ift denne oppskrifta. Eg er einig i at ein bør vere forsiktig med varm væske i glas generelt.

Skrevet

Jeg syns det blir litt rart å servere dessert i en telysholder.

Blir veldig liten også.

Gjest navnelapp
Skrevet

Jeg syns det blir litt rart å servere dessert i en telysholder.

Blir veldig liten også.

Ja, den blir ganske liten, difor er det fint å kunne lage ulike, slik at ein kan få smake på to forskjellige dessertar. Det blir mindre svinn på denne måten og, folk har ein tendens til å forsyne seg mykje av ein ting, og så ikkje spise opp alt.

Eg trur ikkje folk tenker så nøye over at det er ein telyshaldar, derimot har mange av venninnene mine lånt dei av meg sidan eg har mange, og gjort det same i sine selskap. Så idéen fenga. :-)

AnonymBruker
Skrevet

Desserter i bryllup er jo vanligvis ferdig posjonert, så det er vel ikke noe problem at folk forsyner seg med mer enn de spiser opp.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...