Gå til innhold

Sorbet som ikke fryser

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg lager sitron sorbet etter denne oppskrifte:

500 gram sukker

2,5 dl sitronsaft av pressede sitroner

Nå har det stått i fryseren i over en time, men det ser ikke ut til å tykne i det hele tatt. Når jeg rører i det er det litt tykt i begynnelsen, men etter å ha rørt i tre sekunder er det like flytendes som da jeg satte det i fryseren. Tar det veldig lang tid for sorbet å fryse, eller har jeg gjort noe galt?? Jeg fant oppskriften på klikk.no, og jeg har gjort alt etter oppskrift (den var ikke akkurat så vanskelig...). Eneste er at jeg kanskje ikke har vært tålmodig nok med røringen så det er ett og annet pittelitte sukkerkorn igjen. Kan dette hindre fryseprosessen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ikke titte men la fryserdøren være igjen en time eller to. Hvis du smugtitter hele tiden vil det aldri fryse :) Kanskje du kan skru ned temperaturen i kjøleskapet slik at fryser blir kaldere?

AnonymBruker
Skrevet

Ikke titte men la fryserdøren være igjen en time eller to. Hvis du smugtitter hele tiden vil det aldri fryse :) Kanskje du kan skru ned temperaturen i kjøleskapet slik at fryser blir kaldere?

Takk for svar :) Jeg er litt utålmodig ja, må innrømme det :fnise:. Meningen er at den skal være ferdig til middagsdate i kveld, men spørs om den blir det da... Men var nede nå nettopp og tittet på den, rørte litt i den. Og nå hadde den begynt å bli tykkere. Jeg var bare litt usikker på om det ikke var meningen at jeg skulle ha litt vann oppi. Har lest gjennom en del sorbet oppskrifter, og i alle er det vann...

Skrevet

Takk for svar :) Jeg er litt utålmodig ja, må innrømme det :fnise:. Meningen er at den skal være ferdig til middagsdate i kveld, men spørs om den blir det da... Men var nede nå nettopp og tittet på den, rørte litt i den. Og nå hadde den begynt å bli tykkere. Jeg var bare litt usikker på om det ikke var meningen at jeg skulle ha litt vann oppi. Har lest gjennom en del sorbet oppskrifter, og i alle er det vann...

Bare følg oppskriften... Den fryser etterhvert, men det tar lang tid.

Det beste er å lage den dagen før og så tiner du den til riktig konsistens før du skal servere den.

Et lite triks er å fryse den helt, og så kjøre den i blender og så fryse den litt igjen.

AnonymBruker
Skrevet

Bare følg oppskriften... Den fryser etterhvert, men det tar lang tid.

Det beste er å lage den dagen før og så tiner du den til riktig konsistens før du skal servere den.

Et lite triks er å fryse den helt, og så kjøre den i blender og så fryse den litt igjen.

Skal jeg bare vente til den er helt fryst før jeg rører/bruker miksmaster, eller skal jeg røre innimellom mens den blir fryst? Er faren for snøkrystaller stor? Det er noe av det verste som fins...

Beklager alle dummie-spørsmålene, jeg er ikke så ofte på kjøkkenet :fnise:

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, er sorbet for det meste BARE sukker? Her fikk jeg meg en oppvekker.. Men ja, la den være, den fryser av seg selv, selv om det ikke ser sånn ut.

AnonymBruker
Skrevet

Herregud, er sorbet for det meste BARE sukker? Her fikk jeg meg en oppvekker.. Men ja, la den være, den fryser av seg selv, selv om det ikke ser sånn ut.

Ja, det var en vekker for meg også... Og dette er en porsjon som holder til toppen fire. Men har såvidt smakt på "massen", og det var virkelig nammis :rodmer:

Skrevet

Skal jeg bare vente til den er helt fryst før jeg rører/bruker miksmaster, eller skal jeg røre innimellom mens den blir fryst? Er faren for snøkrystaller stor? Det er noe av det verste som fins...

Beklager alle dummie-spørsmålene, jeg er ikke så ofte på kjøkkenet :fnise:

Iskrystaller får du nesten uansett når du lager sorbet, målet er bare å få dem så små som mulig.

Det oppnår du om du stadigvekk rører, eller bruker en sorbetmaskin/ismaskin.

men om du lar den fryse helt og så knuser den, så får du litt mindre iskrystaller enn hvis du serverer det som saftis. :P

Gidder du å røre, så er jo det sikkert bedre.

AnonymBruker
Skrevet

Skal seriøst aldri bestille sorbet noe sted mer, da må vel vanlig is være sunnere?

Ikke for å kuppe tråden men ja.

AnonymBruker
Skrevet

Iskrystaller får du nesten uansett når du lager sorbet, målet er bare å få dem så små som mulig.

Det oppnår du om du stadigvekk rører, eller bruker en sorbetmaskin/ismaskin.

men om du lar den fryse helt og så knuser den, så får du litt mindre iskrystaller enn hvis du serverer det som saftis. :P

Gidder du å røre, så er jo det sikkert bedre.

Ok. Ja, har både tid og mulighet til å røre, men føler jo at det tar lengre tid å fryse den når jeg rører i den hele tiden, hehe.

Takk for gode svar!

Skrevet

Skal seriøst aldri bestille sorbet noe sted mer, da må vel vanlig is være sunnere?

Ikke for å kuppe tråden men ja.

Fløteis inneholder ca 40% fett

yoghurt-is er noe mer kcal-fattig, men du spiser vel ikke is for å være sunn?

Ok. Ja, har både tid og mulighet til å røre, men føler jo at det tar lengre tid å fryse den når jeg rører i den hele tiden, hehe.

Takk for gode svar!

Det gjør det. Ideelt er jo det å bruke tørris, eller flytende nitrogen til nedfrysningen mens man mikser fort.

AnonymBruker
Skrevet

Fløteis inneholder ca 40% fett

yoghurt-is er noe mer kcal-fattig, men du spiser vel ikke is for å være sunn?

Jo, jeg vil ikke ha i meg alt det sukkeret, heller det fettet da. :)

Og nei, jeg er ikke lavkarbo, men migrene offer der den skyter i været av for mye sukker. Nå skønner jeg hvorfor det har dirra litt i hodet etter alle de sorbet måltidene, men jeg kobla ikke der og da.

AnonymBruker
Skrevet

Det gjør det. Ideelt er jo det å bruke tørris, eller flytende nitrogen til nedfrysningen mens man mikser fort.

Nå har den stått over natta, og er blitt HELT is. Som i at jeg kan tromme på den med en gaffel. Skal jeg tine det pittelitt og så mose/røre, eller er det veldig dumt at den nå har blitt helt is?

Skrevet

Nå har den stått over natta, og er blitt HELT is. Som i at jeg kan tromme på den med en gaffel. Skal jeg tine det pittelitt og så mose/røre, eller er det veldig dumt at den nå har blitt helt is?

Prøv å mose det. Men den kommer til å få litt sånn snø-konsistens uansett. Mulig sukkeret vil gjøre den litt seigere. Ser mange sorbetoppskrifter inneholder glukosesirup som gjør den litt seigere enn vanlig sukker.

AnonymBruker
Skrevet

Prøv å mose det. Men den kommer til å få litt sånn snø-konsistens uansett. Mulig sukkeret vil gjøre den litt seigere. Ser mange sorbetoppskrifter inneholder glukosesirup som gjør den litt seigere enn vanlig sukker.

Jeg moste og rørte, men når jeg hadde stått slik i fem minutter ble isen tint og den ble mer flytende enn det jeg tror den skal være. Umulig å forme noen kuler fra det i hvert fall. Rørte det opp, og har satt det i frysen igjen. Tenker nå å røre i den hver halvtime. Det skal vel være mulig å oppnå den kremete, faste konsistensen som sorbet har?

Skrevet

Jeg moste og rørte, men når jeg hadde stått slik i fem minutter ble isen tint og den ble mer flytende enn det jeg tror den skal være. Umulig å forme noen kuler fra det i hvert fall. Rørte det opp, og har satt det i frysen igjen. Tenker nå å røre i den hver halvtime. Det skal vel være mulig å oppnå den kremete, faste konsistensen som sorbet har?

Det kommer litt an på hvilken konsistens den har flytende. Om den er tynn som lemonade så vil den bli litt fastere enn dersom den er litt seigere og tjukkere før den fryses.

En iskremmaskin vil dessuten sørge for et bedre resultat fordi iskrystallene blir mye mindre.

Mye av den sorbeten som selges i butikken er det eggehviter, og noen til og med fløte eller andre meieriprodukter i. Mange bruker glukosesirup eller mais-sirup (som er omtrent det samme).

AnonymBruker
Skrevet

Det kommer litt an på hvilken konsistens den har flytende. Om den er tynn som lemonade så vil den bli litt fastere enn dersom den er litt seigere og tjukkere før den fryses.

En iskremmaskin vil dessuten sørge for et bedre resultat fordi iskrystallene blir mye mindre.

Mye av den sorbeten som selges i butikken er det eggehviter, og noen til og med fløte eller andre meieriprodukter i. Mange bruker glukosesirup eller mais-sirup (som er omtrent det samme).

Hmm, ok. Nå er den skikkelig seig. Har stått i fryseren, og har vært å rørt i den hver halvtime ca etter at jeg knuste opp den helt harde overflaten. Det smaker godt, men tror det blir mer seig masse-dessert enn sorbet, hehe.

Skrevet

Hmm, ok. Nå er den skikkelig seig. Har stått i fryseren, og har vært å rørt i den hver halvtime ca etter at jeg knuste opp den helt harde overflaten. Det smaker godt, men tror det blir mer seig masse-dessert enn sorbet, hehe.

Du kan jo òg servere den som en granité. Da skal den være litt kornete. Omtrent som shave ice.

AnonymBruker
Skrevet

Da jeg lagde sorbet for første gang rørte jeg i den hver halvtime hele ettermiddagen/kvelden. Konsistensen ble perfekt, og minimalt med snøkrystaller. Så vil du unngå snøkonsistens - RØR! Snarveier med å la den fryse helt først fungerer dårlig hvis du vil unngå krystallisering.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...