la_luz Skrevet 25. juni 2011 #1 Skrevet 25. juni 2011 Veslejenta har kolikk, hun er 3 uker. Vi tenker å prøve forskjellige behandlinger, men dersom ingenting virker trenger jeg virkelig noe som gjør at jeg klarer å holde motet oppe. Vil noen dele noen erfaringer på hvordan dere kom dere igjennom en slik periode?
helenaa Skrevet 25. juni 2011 #2 Skrevet 25. juni 2011 Det høres fælt ut! Vi har ikke hatt kolikk-barn, men vår første var veldig utilpass i starten. Har dere forsøkt om babyen blir roligere av støy? Jeg har lest at enkelte kolikkbarn roer seg litt ved støvsugeren/kjøkkenvifta. Ellers er mitt beste tips å ta imot hjelp. Spør noen om å trille babyen eller noe, så dere kan få litt hvile. 1
Gjest Mie Skrevet 25. juni 2011 #3 Skrevet 25. juni 2011 Noen tips du kanskje kan prøve: babymassasje, vugge, la barnet sove på magen oppå deg (vet at det ikke er så lett om natta da), bæresjal, kjøkkenvifte/støvsuger (jevn støy) og kjøretur. Det siste måtte venninnen min gjøre da det stod på som verst. Da roet babyen seg med en gang. Kan selvsagt ikke kjøre rundt hele natta da, men det er bra hvis babyen klarer å få litt søvn på dagtid også.
Gjest Gjest Skrevet 25. juni 2011 #4 Skrevet 25. juni 2011 For oss hjalp kiropraktorbehandling veldig godt. 2 behandlinger, og kolikken forsvant som dugg for solen. Behandlingen var veldig enkel. Kiropraktoren la babyen på magen langs underarmen og manipulerte ryggradden forsiktig med andre hånden. Behandlingen var så rolig at babyen sovnet, altså ikke noe knekking, ubehag eller smerter. En times tid etter behandlingen fikk babyen en skikkelig møkkableie, og masse luft kom ut i løpet av de neste dagene før andre behandling. Det samme skjedde etter andre behandling, og så var han helt fin. Ellers sier jeg som de andre... jevn dur (støy) roer ofte ned babyer! Støvsuger, gressklipper, fryser, vaskemaskin osv var gull verd for oss når han ikke ville sove
Gjest Juni Skrevet 25. juni 2011 #5 Skrevet 25. juni 2011 Det viktigste er bare å bite tennene sammen og tenke at det går over etter ca.3mnd! Fram til da må man bare holde ut.. Skaff deg et bæresjal raskest mulig, synes bæring i sjal nesten var det eneste som roet kolikkbabyen min(prøvde blant annet kiropraktor uten hell). Og prøv å unngå å ta med babyen mye ut på besøk, handleturer osv, kolikkbabyer er ofte ekstra følsomme for stress og inntrykk. Innbilte meg også at "kolikkdiett" for meg også hjalp litt, dvs kuttet ut kaffe,brus,melk,løk,brokkoli/kål o.l. Lykke til og hold ut :-)
Gjest Kolikkkrapyl Skrevet 26. juni 2011 #6 Skrevet 26. juni 2011 Be venner og familie om hjelp. Jeg hadde kolikk og mamma var alene med meg, men tanta mi stilte opp og avløste mamma. Folk gjør sånt for hverandre. Men ofte vil de ikke blande seg. Folk er hårsåre når det kommer til nyfødte. Be de dere stoler på om hjelp. Det er ikke så ille for dem for de kan gå hjem om kvelden. Og husk at det gir seg! Det varer ikke evig! Jeg var en musestille unge etter de tre første månedene med skriking.
Gjest Enny Skrevet 26. juni 2011 #7 Skrevet 26. juni 2011 Kanskje det kan hjelpe med vibrerende vippestol? Vi hadde en nyfødtpute oppi vippestolen, så hun kunne bruke den fra ganske tidlig av. (Ikke så lenge om gangen men...)
Gjest asi Skrevet 26. juni 2011 #8 Skrevet 26. juni 2011 Ta henne så snart som mulig til en kiropraktor eller osteopat. Min yngste slet med det samme, og etter 3 behandlinger hos kiropraktoren gikk det over. Vi fikk ros for at vi reagerte med en gang og tok henne til behandling. Hun var helt låst i nakken, kunne ikke vri hodet til høyre. Ammingen ble også ødelagt av dette, hun kunne ikke suge riktig, og dermed gikk hun veldig lite opp i vekt. Jeg hadde keisersnitt, og tror at legen var litt uforsiktig da han tok henne ut. mvh asi
Gjest Gjest Skrevet 26. juni 2011 #9 Skrevet 26. juni 2011 Etter en behandling hos kiropraktor var kolikken over her i huset.
Gjest haien Skrevet 26. juni 2011 #10 Skrevet 26. juni 2011 Jeg har ikke barn selv, men kjenner flere som har hatt kolikkbaby. Kiropraktor har igrunnen hjulpet såogsi umiddelbart på de som har forsøkt - bortsett fra hos en baby som slet med allergi(gråt og kastet opp hele første året stakkars.....). Jeg personlig kommer til å gå sporenstreks til slik behandling om jeg får baby med kolikk - ser ikke noe poeng i å streve med høye lyder/byssing etc, det kan man jo forsøke i etterkant om behandlingen ikke fungerer. Kommer ikke til å vente i ukesvis før jeg bestiller time, worst case scenario er jo at man drar uten grunn, og babyen tar jo ingen skade av det. Er feilen låsninger i nakke/rygg så har jo babyen fortsatt vondt selv om man eventuelt klarer distrahere den med lyder og annet.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #11 Skrevet 26. juni 2011 Manuelterapeut ville jeg prøvd. Det er gratis i motsetning til kiropraktor.
Lassie Skrevet 27. juni 2011 #12 Skrevet 27. juni 2011 Manuellterapeut. Ta imot hjelp, be om hjelp osv fra venner og familie for å få litt avlastning! Om det så er bare en trilletur på et par timer så du/dere får sovet ut. Det som gjorde at jeg kom meg gjennom det, tror jeg var at jeg visste det ville gå over. For jammen må jeg si at det innimellom var så tøft at jeg ikke trodde jeg skulle makte mer. Men det gjør man, man klarer så mye mer enn man tror!! Føler meg deg..
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #13 Skrevet 27. juni 2011 Signerer de andre her. Jeg har ikke kolikkbarn selv, men har en venninne som hadde. Jeg tok jenta hennes et par timer i uka (skulle gjerne hjulpet mer og, men hadde ikke tid selv..) så hun fikk slappet av litt. Jeg hjalp henne også med litt handling og husarbeid så hun slapp å tenke på det. Har du familie eller venner så ta i mot hjelp, og be om hjelp! Om ikke til å ta babyen, så kan de sikkert handle for deg eller sette på en maskin med klesvask. Og finn en manuellterapeut så fort som du kan. Om det er låsninger så er det noe som kan fikses. Det er gratis og verdt å prøve uansett utfall.
mousepad Skrevet 27. juni 2011 #14 Skrevet 27. juni 2011 Vet egentlig ikke om vi har hatt kolikkbarn , men har hatt barn som har måtte bæres stort sett hele dagen og som har hatt problemer med å finne roen på dagtid . Vi prøvde også kiropraktor på den ene og hadde god effekt av det . Bæresjal var ikke like vellykket her og ingen av barna likte igrunnen å sitte i det . Sistemann har egentlig ikke likt noenting og hverken vogn eller bil har vært noen suksess her . En ting som har fått meg til å holde motet oppe nå med sistemann er at det som sagt går over , som regel når de blir 3-4 måneder . I tillegg har jeg prøvd å fokusere på endel av de helt spesielle øyeblikkene dere har til gode men som vil komme - feks når de sier mamma for første gang , første gang en hører den magiske lyden av barnelatter eller når de tar sine første steg .. Tror det også er viktig å bytte på hvem som har ansvaret for babyen , når den er urolig , slik at dere beggge får noen friperioder innimellom .
MellonCollie Skrevet 28. juni 2011 #15 Skrevet 28. juni 2011 Sørg for å få fri når dere har mulighet - avlast hverandre godt. Kanskje det er bedre enn å prøve "alt" av kjerringråd og tips. Selvsagt kan dere teste ut manuellterapeut etc, men når eldstemann her hadde kolikk kuttet jeg til slutt at nesten alt av mat, fordi jeg var redd han reagerte på det. Jeg bysset og bar, testet babymassasje, var hos manuellterapeut, sto under kjøkkenvifta, testet bæresjal osv osv osv. Veldig lite ga egentlig noe særlig med effekt. Til slutt var jeg helt utmattet av bare det å hele tiden lete etter løsninger og svar på HVORFOR han skrek, i stedet for å akseptere at slik var det bare og at jeg bare kunne gjøre det beste jeg kunne der og da. Det viktigste er nok å vite at det går over. Og at tiden går fort - så plutselig vil du ikke lenger huske hvor ille dette faktisk var. En STOR til deg, vet at dette er fryktelig slitsomt. Husk å ta vare på de rolige øyeblikkene.
Gjest Annaires Skrevet 28. juni 2011 #16 Skrevet 28. juni 2011 Hørselvern med innebygd radio. Da slipper du hvertfall å bli helt gal i hodet når du går rundt med en gråtende baby.
AnonymBruker Skrevet 29. juni 2011 #17 Skrevet 29. juni 2011 Føler med deg - vi slet med kolikk i nesten 5 mnd før det plutselig (nesten over natta) ble hyggelig og morsomt å ha en baby i huset. Prøvde alt, inkl manuellterapeut, ulike typer dietter for meg, etc. Ungen vår skrek ikke når hun ble trillet. I vogna (i bevegelse) var også eneste stedet hun ville sove. Pluss under bilturer. Jeg trillet i mange timer hver dag, mens mannen var på jobb. Ville ikke sitte hjemme alene med bare skrik og gråt hver dag, så det var befriende for meg å trille. På kveldstid hendte det vi kjørte til besteforeldre som ikke bor SÅ langt unna, for å få noen andre til å bære henne rundt og avlaste oss litt. Vi lærte noen holdegrep/teknikker på barselavdelingen - det hjalp ofte å legge henne på magen over låret, og trykke/dunke veldig forsiktig på baken til ungen. Rytmiske små trykk/dunk kunne gjøre at gråten stilnet og at hun faktisk sovnet der og da. Men sluttet vi i bare 10 sekunder (og trodde at nå sov hun, nå kunne vi slappe av), var det på'n igjen med gråt. Det var tydelig at hun krøket seg sammen pga smerter i magen, og manuellterapeuten hjalp ikke så mye. Men det kan absolutt være verdt å prøve, som andre over sier.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå