Myrthel Skrevet 25. juni 2011 #1 Skrevet 25. juni 2011 Sitter og ser på restplasser, og lurer på hva jeg skal velge. Spør derfor hva din mening er... Hvor liker du deg best, positivt/negativt om Hellas, Kroatia og Tyrkia. Hvilke erfaringer har du med restplasser? Er det kun det aller dårligste igjen? Lønner det seg heller å legge på noen 1000 kr? Ser også at vi som familie, må ha to rom - gjennom denne løsningen. Regner da med at disse ofte er langt fra hverandre - erfaringer? Kom med tips til meg.
Hette Skrevet 25. juni 2011 #2 Skrevet 25. juni 2011 hei, jeg har vært i tyrkia og hellas å anbefaller på det sterkeste Tyrkia og byen alanya og hotellet okan tower. det er veldig barne vennlig hotell med tilrettelagt bassengt.. å på det hotellet kan du på ei leilighet med to soverom. men da må du betale litt ekstra.. men det er verdt det
Myrthel Skrevet 25. juni 2011 Forfatter #3 Skrevet 25. juni 2011 hei, jeg har vært i tyrkia og hellas å anbefaller på det sterkeste Tyrkia og byen alanya og hotellet okan tower. det er veldig barne vennlig hotell med tilrettelagt bassengt.. å på det hotellet kan du på ei leilighet med to soverom. men da må du betale litt ekstra.. men det er verdt det Takk for svar. Hva var mer positivt med Tyrkia enn Hellas?
enilorak Skrevet 25. juni 2011 #4 Skrevet 25. juni 2011 Hei! Jeg har vært i Hellas to år på rad (vi har reist samme sted), dette blir mitt tredje år. Det er ikke foruten grunn at vi velger å vende tilbake til Hellas. Vi har forelsket oss helt i den greske og gjestfrie kulturen. Det er viktig å nevne at vi ikke velger de mest typiske reisemålene i Hellas som de fleste har hørt om (eksempelvis. Rhodos, Kypros, Kos o.l.) Vi har reist til små greske øyer der turismen ikke har latt seg regjere. Den greske kulturen står sterkt og vennligheten betyr mye. Det er lett å komme i kontakt med grekerne og på slike øyer får du virkelig se den greske sjarmen. Vi reiste med Lilleput Reiser til øyen Lesvos, byen Plomari. Her har vi likt oss veldig godt og har hver gang blitt hilst velkommen av lokalbefolkningen. Da vi var der i fjor husket hotelleieren oss igjen fra året før, og det samme med en caféeier. Det er lite støy og jeg kan tenke meg det passer flott for barnefamilier. I år skal vi til Peloponnes og håper på den samme hyggelige atmosfæren der. Lykke til!
Hette Skrevet 25. juni 2011 #5 Skrevet 25. juni 2011 Takk for svar. Hva var mer positivt med Tyrkia enn Hellas? jeg likte meg bedre i Tyrkia enn Hellas fordi tyrkerne er koseligere var reinere i byen, rundt hotellet, alle steder å er mere barne vennlig i tyrkia. hvertfall på det hotellet vi var på.
edderkoppdame Skrevet 26. juni 2011 #6 Skrevet 26. juni 2011 Alt i alt er vel et land mer enn det hotellet man har erfaring med? HVor du skal reise avhenger av hva du ønsker å oppleve. Dersom du bare vil ha sol og lange endeløse strender ville jeg gått for det billigste. Kroatia er kjempefint både for å "se kultur" og flott arkitektur og slappe av, ikke stedet å dra om du ønsker laaange sandstrender og litt annerledes enn den typiske "sydentur". HEllas kan du få litt av hvert, ingeting som er så fint som små greske øyer, kommer helt an på hvor du drar. Du kan finne det meste der. Tyrkia vet jeg lite om, men vet om steder der jeg kunne tenke meg å dra til. Jeg er ikke glad i fullpakkete strender med tilhørende svære hoteller og masse fulle nordmenn noe jeg har hørt er i endel av de typiske tyrkiske turistplassene. KAn anbefale deg å google de aktielle plassene når du ser på restplasssene og gå for utseendet. Innad i et land er det så mange forskjellige plasser og miljø, så det kommer helt an på hva du ønsker utav en ferie.
Dragonfly84 Skrevet 26. juni 2011 #7 Skrevet 26. juni 2011 Hellas er nydelig. Man opplever forskjellige særegenheter på hver øy. Og i reiseguidene står det mye om hvilken øy man kan velge utfra hva som er viktig - opplevelser, strand, kultur, barnevennlighet, fine gåturer/sykkelturer, den koselige gjestfriheten man ser så mye av på enkelte øyer. Og selv om man drar til en typisk turistøy som f.eks. Kreta fins det fine plasser som er mer uoppdagede på øya. Den eneste øya jeg ikke syns var særlig koselig var Kos. Altfor mange fulle skandinaver og kelnere som jobber som "innkastere" ved hvert utested. En annen grunn til at jeg velger Hellas er at jeg kan ikke dukke opp i Tyrkia med kjæresten min, siden de ikke liker homofile. Så jeg syns det at de i Tyrkia ikke bryr seg like mye om like rettigheter for folk er en grunn til å ikke dra dit. I Tyrkia hører man om homofile som blir drept fordi de er homofile, og det er ikke er land jeg vil støtte økonomien til i hvert fall. 1
Myrthel Skrevet 26. juni 2011 Forfatter #8 Skrevet 26. juni 2011 Takk for fine svar. Jeg har vært i Alanya i Tyrkia en gang, men det frister ikke å dra akkurat dit igjen. (men tyrkia er jo mye annet enn Alanya). Jeg drømmer om lange strender og ro, ikke storby og festing. Ønsker heller ikke at reisen fra flyplassen skal være så lang. Jeg liker å shoppe, men ikke på masete steder.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #9 Skrevet 26. juni 2011 Koratia, definitivt. Fin kultur, hyggelige folk, god mat og ikke minst; de reneste og fineste strendene i Europa. Har vært i Hellas tidligere (Tyrkia er helt uaktuelt), men synes at Kroatia er mye koseligere å feriere i. Hellas er ikke så verst, er koselig der også men synes at strendene i Kroatia overgår de i Hellas lett og det er det viktigste med ferien: en fin og ren strand med krystallklart vann. Om jeg skulle velge hadde det stått 30% for Hellas og 70% for Kroatia. Litt usikker på hvor billig det er med mat o.l i de to landene men synes å huske at det er cirka likedane priser. Men det spørs litt hvor man spiser, det er som oftest dyrere i overfylte turistplasser.
Meridian Skrevet 26. juni 2011 #10 Skrevet 26. juni 2011 Har vært i Tyrkia - Alanya for noen år tilbake. Hadde en kjempefin tur, og syns det er verdt å dra tilbake dit. Mye sol og varmt og godt - kanskje for varmt i juli/aug. Maten er velig god også, men nå har jeg bare vært der en gang, så har ikke så mye erfaring der. Har aldri vært i Hellas eller i Kroatia, men ser selv på restplasser og det står imellom Tyrkia, Kroatia og Hellas her også. Hvor ser du på restplasse hen, Myrtel? Jeg ser på apollo som det er reklamert for på forsiden her
Bestee Skrevet 26. juni 2011 #11 Skrevet 26. juni 2011 Hei! Jeg har vært i Hellas to år på rad (vi har reist samme sted), dette blir mitt tredje år. Det er ikke foruten grunn at vi velger å vende tilbake til Hellas. Vi har forelsket oss helt i den greske og gjestfrie kulturen. Det er viktig å nevne at vi ikke velger de mest typiske reisemålene i Hellas som de fleste har hørt om (eksempelvis. Rhodos, Kypros, Kos o.l.) Vi har reist til små greske øyer der turismen ikke har latt seg regjere. Den greske kulturen står sterkt og vennligheten betyr mye. Det er lett å komme i kontakt med grekerne og på slike øyer får du virkelig se den greske sjarmen. Vi reiste med Lilleput Reiser til øyen Lesvos, byen Plomari. Her har vi likt oss veldig godt og har hver gang blitt hilst velkommen av lokalbefolkningen. Da vi var der i fjor husket hotelleieren oss igjen fra året før, og det samme med en caféeier. Det er lite støy og jeg kan tenke meg det passer flott for barnefamilier. I år skal vi til Peloponnes og håper på den samme hyggelige atmosfæren der. Lykke til! Jeg kan også på det sterkeste anbefale Lilleput Reiser! Vi har reist med dem flere ganger til Athytos på Halkidiki (min favoritt!) og Chios. Foreldrene mine har i tillegg reist med dem til Peloponnes. Små, rolige steder med vakre strender og ekte gresk kultur! Her finner du ikke store diskoteker og fulle skandinaviske fjortiser. I tillegg har Lilleput voksne og dedikerte reiseledere som er alltid er klare til å hjelpe deg med hva det skulle være. Mange av dem bor i Hellas året rundt, kan gresk og har utrolig mye lokalkunnskap.
AnonymBruker Skrevet 26. juni 2011 #12 Skrevet 26. juni 2011 Jeg likte ikke alanya noe spesielt. Synes det var preget av masse fulle skandinavere og masete innkastere. Men det finnes sikkert mange fine steder i tyrkia også hvor ikke turismen er så utbredt, men det er jo såklart ikke restplasser dit.. Har vært i halkidiki og det var helt ok, men kommer ikke til å reise dit igjen siden jeg ikke synes strendene var så fine og det var litt møkkete der. Har ikke små barn selv men du vil sikkert ha et trygt barnevennlig hotell nærme stranda men enkel tilgang til shopping? Hva med tunisa? (vet det har vært tubulent der for en stund siden, men såvidt jeg har fått med meg så er det ok igjen nå). Hadde ikke hatt problemer med å reise dit nå. Der er det flotte hoteller, flotte lange strender og billig!
Bestee Skrevet 26. juni 2011 #13 Skrevet 26. juni 2011 Jeg likte ikke alanya noe spesielt. Synes det var preget av masse fulle skandinavere og masete innkastere. Men det finnes sikkert mange fine steder i tyrkia også hvor ikke turismen er så utbredt, men det er jo såklart ikke restplasser dit.. Har vært i halkidiki og det var helt ok, men kommer ikke til å reise dit igjen siden jeg ikke synes strendene var så fine og det var litt møkkete der. Har ikke små barn selv men du vil sikkert ha et trygt barnevennlig hotell nærme stranda men enkel tilgang til shopping? Hva med tunisa? (vet det har vært tubulent der for en stund siden, men såvidt jeg har fått med meg så er det ok igjen nå). Hadde ikke hatt problemer med å reise dit nå. Der er det flotte hoteller, flotte lange strender og billig! Får jeg spørre hvor på Halkidiki du har vært?:-) Kjenner meg ikke igjen i beskrivelsen..
Gjest Skrevet 26. juni 2011 #14 Skrevet 26. juni 2011 Har vært i alle tre landene. Jeg kommer aldri til å dra tilbake til Tyrkia igjen, med mindre det ikke går restplasser dit i allefall. Hellas er fantastisk, men igjen.. Jeg ville unngått turisthølene. Kroatia ELSKER jeg! Menneskene er bedagelige, og jeg følte at jeg ikke var i "syden". Nå unngår jeg vanligvis typiske turistplasser, såå kanskje min mening ikke er helt passende..
Gjest Safe Skrevet 26. juni 2011 #15 Skrevet 26. juni 2011 Jeg likte meg godt i Kroatia, men det var veldig dårlig service overalt. Det henger vel igjen fra den tida de var en del av østblokken. I Tyrkia føler jeg at jeg må være på vakt hele tida for ikke å bli lurt. Så da velger jeg Hellas, selv om man ikke kan kaste dopapiret i do der.
Myrthel Skrevet 26. juni 2011 Forfatter #16 Skrevet 26. juni 2011 Har vært i Tyrkia - Alanya for noen år tilbake. Hadde en kjempefin tur, og syns det er verdt å dra tilbake dit. Mye sol og varmt og godt - kanskje for varmt i juli/aug. Maten er velig god også, men nå har jeg bare vært der en gang, så har ikke så mye erfaring der. Har aldri vært i Hellas eller i Kroatia, men ser selv på restplasser og det står imellom Tyrkia, Kroatia og Hellas her også. Hvor ser du på restplasse hen, Myrtel? Jeg ser på apollo som det er reklamert for på forsiden her Jeg har også sett på Apollo. Er bare usikker på om det er lurt å velge slike turer med barn. Takk til alle dere som har kommet med gode tips;-)
Rosenrød Skrevet 27. juni 2011 #17 Skrevet 27. juni 2011 Jeg har hørt veldig mye bra om Kroatia, og reiser dit selv i sommer:-)
Hette Skrevet 27. juni 2011 #18 Skrevet 27. juni 2011 blir jo nedstemt alt jeg sier innpå her så... men hvis du skal reise med apollo og flyet sats så vær obs på maten på flyet. på sas er det helt elendig. Vi fikk beskjed om at vi sku få ett varmt måltid mat da det var middagstid vi reiste. og et som kom var KALD KYLLING FILET MED KALDE POTETER, LØK. Og ett så vidt lunkent rundstykke.
Gjest Safe Skrevet 27. juni 2011 #19 Skrevet 27. juni 2011 blir jo nedstemt alt jeg sier innpå her så... men hvis du skal reise med apollo og flyet sats så vær obs på maten på flyet. på sas er det helt elendig. Vi fikk beskjed om at vi sku få ett varmt måltid mat da det var middagstid vi reiste. og et som kom var KALD KYLLING FILET MED KALDE POTETER, LØK. Og ett så vidt lunkent rundstykke. Vi tar alltid med egen mat på flyreiser. Pleier å ta med ost og kjeks og så kjøper vi rødvin. Flymat er vondt.
AnonymBruker Skrevet 27. juni 2011 #20 Skrevet 27. juni 2011 Tør dere virkelig å reise til Hellas, så mye tull som det er der for tiden?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå