Gå til innhold

Blir du fort mett?

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Jeg har registrert at folk rundt meg blir veldig fort mette, i hvert fall tilsynelatende. Er det kake i lunsjen så blir de stappmette av ett stykke, og skal absolutt ikke ha mer. De ler også litt av oss storspisere som tar et stykke nummer to. Jeg kunne godt tatt et tredje stykke selv, men føler at to er det absolutt meste som er akseptert, uansett hvor mye som er igjen. Det samme skjer om det er grillfest. Folk spiser en pølse, eller i meste fall to. Men da med kommentarer om hvor dårlig samvittighet de har, og at de egentlig er mette. Er det overtidsmat går halvparten av kjøttkakene eller pizzastykkene i søpla. Spiser folk like lite privat også, eller er det bare sånn at man må gi inntrykk av å være småspist i sosiale sammenhenger. Og spesielt hvis det er noe usunt?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kjenner meg litt igjen i dette, eg har alltid lyst på eit kakestykke til! Men det blir litt flaut når ingen andre vil ha. :sjenert:

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir mett av et stykke, eller mett nok. Også tenker jeg såklart på kroppen! Bikinikroppen og god helse kommer ikke av kakestykker i lunsjen. Jeg synes også det er udannet å spise så mye at man blir stappmett når man forsyner seg av noe alle spiser av. Ikke vet jeg hvorfor. :gjeiper:

Gjest ms_kwang
Skrevet

jeg spiser alltid masse, men så folk spurt meg før hvor alt sammen samler seg, siden jeg er tynn som ei fyrstikk haha xD -høy forbrenning!

men så tenker uansett alltid:

Jeg vil heller dø av å spise ett kakestykke for mye, enn å dø av under ernæring xP

(så lenge jeg ikke blir skikkeli overvekti, men ellers spiser sunt, og trener :) )

Skrevet

Nei, ikke i det hele tatt.

Skrevet

Jeg spiser lite hvis jeg er på besøk hos noen(nei blir ikke mett). Men sammen med familien min så spiser jeg sykt mye, og ofte spise konkuranse med broren min når han er på besøk :fnise: Og etter 15min ca (uansett hvor stappa jeg spiser meg) så er jeg jammen men sulten igjen, jeg og de to brødrene mine har dessverre arva mat lysten fra pappas side :fnise: (og nei, vi er ikke store eller lubbne:P)

AnonymBruker
Skrevet

frem til jeg var 25 hadde jeg ikke bunn i magesekken, på videregående spiste jeg 14skiver til lunsj, å var alltid fremdeles kjempesulten!!!! heldigvis hadde jeg 10-12 jenter i klassen som alle kjøpte ting i kantina å bare spiste halparten, så blei resten slengt over til meg.

på folkehøgskolen måtte jeg inn til samtaler i hytt å pine for de ansatte trodde jeg hadde bulemi. jeg spiste ca 4x så mye som gutta gjorde, men vekta kom likevel aldri høyere opp enn 57kg.

jeg satt alltid å spiste flere timer etter andre var ferdige i selskaper.

størstedelen av livet gikk til spising, det var utrolig slitsomt!

når jeg var 25 begynte jeg på medisiner. nå spiser jeg som folk flest - deilig!!!

Gjest Syffe
Skrevet

Jeg har en fortid med anoreksi. Jeg er "normal" nå :fnise:, men er fremdeles småspist. Først og fremst fordi mat fremdeles er vanskelig, men også fordi jeg har problem med å kjenne når jeg er mett. Jeg har rett og slett vanskelig for å kjenne sult- og metthetsfølelse. Jeg spier hver 3-4 time fordi jeg må, aldri fordi jeg er sulten. Jeg føler meg aldri sulten! Så i stedet for å spise for mye, spiser jeg rett og slett mindre enn det de andre spiser. På den måten føler jeg ikke at jeg stikker meg ut, samtidig som jeg klamrer meg til andres "metthetsgrense", for å si det på en veldig barnslig måte.

AnonymBruker
Skrevet

Synes det kan bli litt pinlig når det gjelder kaker. Jeg forsyner meg iallfall to ganger og helst flere. Er bare så himla godt.

Når det gjelder mat så stopper jeg ved to ganger. Allikevel så opplever jeg stadig pinlige situasjoner, men det er fordi jeg spiser så sakte.

Skrevet

Jeg blir kjempefort mett! Er faktisk litt flau over det, for jeg klarer aldri å spise opp maten min når jeg spiser ute... Og å bestille barnemeny er bare enda flauere, selvom det egentlig er en stor nok posjon for meg.

Skrevet

Jeg har også lyst på et kakestykke til.. Kake er faktisk ikke veldig mettende.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Jeg blir fort mett. Har vi kake etter lunsjen, så klarer ikke jeg mer enn et stykke. ... og for å snu det andre veien, har vi kake før lunsj, så klarer ikke jeg å spise opp mine 2 brødskiver til lunsj.

Jeg er nok småspist pr måltid, men spiser ofte. Frokost, mellommåltid, lunsj, mellommåltid, middag, kveldsmat. Må det for å holde blodsukkeret noenlunde gjevnt. Er ikke diabetiker. 167/50.

Gjest Bjørn82
Skrevet

Jeg har registrert at folk rundt meg blir veldig fort mette, i hvert fall tilsynelatende. Er det kake i lunsjen så blir de stappmette av ett stykke, og skal absolutt ikke ha mer. De ler også litt av oss storspisere som tar et stykke nummer to. Jeg kunne godt tatt et tredje stykke selv, men føler at to er det absolutt meste som er akseptert, uansett hvor mye som er igjen. Det samme skjer om det er grillfest. Folk spiser en pølse, eller i meste fall to. Men da med kommentarer om hvor dårlig samvittighet de har, og at de egentlig er mette. Er det overtidsmat går halvparten av kjøttkakene eller pizzastykkene i søpla. Spiser folk like lite privat også, eller er det bare sånn at man må gi inntrykk av å være småspist i sosiale sammenhenger. Og spesielt hvis det er noe usunt?

Jeg tror det er som du sier.. At folk er redde for å spise det de har lyst til i sosiale sammenhenger.. Jeg bruker å gjøre litt narr av dette på jobben. Jeg spiser ofte mer på jobben enn jeg gjør hjemme fordi jeg veeeeet at han på 150kilo ikke blir mett av 2 pizzastykker.... Jeg bruker å ete til jeg er stappmett.. Og folk bruker å glane å spørre hvordan jeg klarer å spise så mye uten å være smellfeit.. hehehe

Gjest Syffe
Skrevet

Litt synd i grunn at folk skal føle at det blir pinlig dersom de spiser seg mette/tilfredsstilt. Livet er jo egentlig for kort til at man skal bry seg så mye om hva andre mener :fnise:.

...Og når jeg tenker over det selv så tenker jeg aldri over det dersom noen forsyner seg en gang til, tar et kakestykke til eller spiser litt mer. Jeg tror vi er mest opptatt av oss selv til å legge merke til det hos andre.

Skrevet

Jeg er småspist både privat og sosialt :P Var det ikke da jeg var yngre, kunne spise meg spymett. Men magesekken har minsket voldsomt siden da. Blir utrolig fort mett av middag. Tror det er en blanding av at jeg ikke er særlig glad i middag, så jeg blir fort lei og at jeg virkelig haaaater følelsen av å være så stappmett at det er ubehagelig. Derfor stopper jeg i god tid, og var nok derfor magesekken krympet for noen år siden.

Skrevet

Har jeg lyst på to eller tre stykker tar jeg gjerne det (om det er nok til det, da)! Helt greit hvis folk blir fort mette, men trist hvis man ikke tar mer hvis man har lyst! Med kake kan jeg gjerne spise en del, mens med "ordentlig" mat blir jeg ganske fort mett og foretrekker mange og mindre måltider.

AnonymBruker
Skrevet

Regner med at grunnen til at folk spiser 'lite' av pizza og kake er fordi det er usunt og de har ønsker å ha en sunn livsstil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...