Gå til innhold

Biltrafikk


Gjest Aliyyah

Anbefalte innlegg

Gjest Aliyyah

Opprettet tråd fordi jeg er så lei av uforsiktige og egoistiske folk i trafikken i Oslo. Dette gjelder selvsagt ikke alle, men jeg synes at det har blitt så mange av dem i det siste.

For eksempel er jeg litt lei av bilister som aldri ser det som nødvendig å bruke blinklyset. At de kjører på rødt lys og sperrer en fra å komme inn på en hovedvei når en har grønt lys. For eksempel, her om dagen skulle jeg kjøre moren min til Ullevål sykehus, og på veien ut derfra til Kirkeveien så er det et lyskryss. I den filen hvor biler kan kjøre er det da MANGE biler, og jeg ser at når jeg får grønt vil jeg da bare så vidt få plass i veifilen. Så får de andre bilene rødt og jeg grønt og jeg kjører frem. DA kjører en bil på rødt og såpass langt frem at jeg blir stående og sperre for annen trafikk (taxi og buss). Det var jo ikke min feil. Jeg kommer ikke inn før de andre bilene har kjørt. Sånt synes jeg er ekstremt egoistisk gjort.

At de sniker i køen. "Oi, her er det visst buss/taxi-felt- ja da svitsjer jeg bare rett inn foran den bilen der!" Selv om det medfører at "den bilen der" blir stående halvveis ut i veibanen og sperrer annen trafikk. Skjedde med meg i dag. Jeg var da over krysset på grønt, og det var plass til en bil til på "andre siden", men så kom det da altså en annen bil og slengte seg inn foran meg slik at jeg måtte bremse og ble stående med enden ute i krysset. Utrolig provoserende.

At man kjører over et kryss før det er "ledig" på den andre siden. Altfor mange ganger ser jeg bilister som gjør dette og så blir de stående midt i krysset og sperre for alle andre. Hva er vitsen?

At mopeder bruker sykkelveien/stien som mopedbane.

At syklister kjører som noen svin over et gangfelt og at man knapt har tid til å ense at de er der. Er jo livsfarlig. Jeg pleier selv alltid å gå av sykkelen foran et gangfelt fordi jeg anser meg som kjørende når jeg bruker sykkel, og bilister har ikke samme vikeplikt for meg som syklist som når jeg er fotgjenger.

Syklister som da, for eksempel i Kirkeveien ved Vigelandsparkens trikkeholdeplass, fyker over gangfeltet i racerfart er jo som jeg sa, livsfarlige for man kan jo faktisk kjøre på dem. Man ser dem jo ikke før man er halvveis over gangfeltet. Jeg vil kanskje si at hvis man driver ekstremsport på den måten må man ikke bli overrasket over at man kan ende sine dager som pizzafyll hvis man er skikkelig uheldig.

ER det forresten noen her på KG som synes trafikken i Oslo og eventuelt andre steder er litt ute av kontroll til tider, og har noen "historier" selv om det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Folk som sniker i køer med å bruke kollektivfelt kan bare glemme å få komme forran meg. De kan stå i kollektivfelte til de dør av latskap.

At man kjører over et kryss før det er "ledig" på den andre siden. Altfor mange ganger ser jeg bilister som gjør dette og så blir de stående midt i krysset og sperre for alle andre. Hva er vitsen?

Ser det støtt og stadig her i Bergen, fatter ikke hva de tenker på. Eller de tenker vel kun på seg selv.

Kan ikke klage så veldig på trafikken her i Bergen, eneste jeg hater er når det står kø i flere km og så er kollektivfelte helt tom....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk som sniker i køer med å bruke kollektivfelt kan bare glemme å få komme forran meg. De kan stå i kollektivfelte til de dør av latskap.

Da bryter du loven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bryter du loven.

Ja, jeg bryter vel loven når jeg nekter å slippe inn en køsniker [sarkasme], selv om han selv bryter loven med å kjøre i et kollektivfelt.

FYI; så hadde jeg likte å se hvor det står at jeg har vikeplikt eller skal slippe fram folk som bruker kollektivfelt på den måten, et paragraf hadde vært fint.

Og hvis du skal si at jeg bryter loven så får du heller stå fram med ditt nick du bruker her på forumet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da bryter du loven.

Neppe!

Fletteregelen (skiltet) dekker kun der det er påkjøringsfelt. Der kollektivfeltet fortsetter gjelder ikke denne regelen og det er vanlig vikeplikt som gjelder. Altså den som skifter fil har vikeplikt for trafikk i det feltet man skifter til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må innrømme at jeg ikke klarer å bli irritert over slike ting i Oslo trafikken lenger, apati er en fin egenskap som sjåfør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...