AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Jack er opprinnelig et kallenavn for John. Men hvordan er det mulig? Eneste likheten med navnet er 4 bokstaver og at begge begynner på J. Og hvorfor trenger et navn på 4 bokstaver et kallenavn? Og til og med et kallenavn jeg vil si er et helt annet navn. Jeg vet kallenavn er vanlig i USA, selv blant foreldre, men f.eks, hvorfor gi ungen navnet John når man uansett skal kalle han Jack?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Det er mange slike eksempler, f.eks Jamie blir til James etterhvert som man blir voksen, da Jamie er et noe barnsligere navn.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Et google-søk senere: http://www.associatedcontent.com/article/513387/nicknames_how_john_became_jack_and.html Jeg er av oppfatningen om at barn bør døpes eller gis seriøse navn som funker som voksne, og så kan man heller ha kjælenavn, forkortelser eller andre betegnelser innad i familien. Noen navn passer på barn, mens ikke så godt som voksne. I min familie har det vært mange som har het Vesla eller navn-mor etc, men som kaller seg Kari eller Ola utad. Endel av navnevalgene i USA og tildels i Norge er basert på oppkalling. Da er det greit med et oppnavn for å skille personen fra den den er oppkalt etter og også greit med å bryte litt ut av "tvangen" ved oppkalling. (Heter bestefar John, så heter sønnesønn John.)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå