AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #1 Skrevet 22. juni 2011 Jeg har alltid syns sushi har vært spennende. Jeg har ikke turt å smake på det enda, men vurderer det ganske sterkt nå som jeg oppholder meg i en av europas storbyer! Hva bør jeg tenke på første gang jeg smaker sushi?
Gjest Heloise Skrevet 22. juni 2011 #2 Skrevet 22. juni 2011 Ikke tenk, bare prøv! For meg spiller det ingen rolle om det er "billig" sushi fra Deli DeLuca, eller dyr sushi fra en eller annen dyr restaurant. Bare husk å bland litt wasabi i soyaen før du dypper bitene i den. Ingefær spiser du imellom bitene. Men IKKE drikk vann etter du har spist ingefæren, det er helt grusomt
bergensjenta83 Skrevet 22. juni 2011 #3 Skrevet 22. juni 2011 Betill gjerne California maki.. det er veldig godt og ikke såå rå fisk aktig. scampi tempura, og nigri med laks.. men viss laksen er for tykk synts jeg den blir litt voldsom men er som oftest godt! Lykketil
Pingting Skrevet 22. juni 2011 #4 Skrevet 22. juni 2011 (endret) Hver sin smak - selv synes jeg sushien fra Deli de Luca er helt forjævlig. Mens samboeren min digger den. Hvis du er litt "redd" kan du jo begynne med noen av de bitene som ikke er så veldig rå? F.eks. california maki (det er ikke rå fisk i det hele tatt - det er crabsticks), maki med frityrstekt fisk/skalldyr, etc. Kokt scampi. Laks, tunfisk og kveite er fisketyper som er ganske faste når de er rå. En tabbe jeg ser mange nordmenn gjør, er at de dynker hele sushibiten i utrolig mye soyasaus og wasabi. Ikke gjør det, det ødelegger smaken og er på grensa til barbarisk. Sushi er lette, delikate smaker hvor verken fisk eller ris (risen er tilsatt en spesiell edikkblanding) smaker veldig mye. Å drepe alt dette med soyasaus er liksom å kaste pengene ut av vinduet. Japanerne foretrekker å snu sushibiten slik at det bare kommer soyasaus på fisken. Selv synes jeg det er best, eller at det bare er litt saus i et hjørne av biten. Ikke at 50% av den er dekket. Åja - og pass deg for wasabien. Den er råsterk! :gjeiper: I Japan er det visst vanlig at sushi- og makibitene lages med wasabi i (som på videoen under), men det har jeg ikke sett så mange steder her i Norge. Uansett: om det allerede er litt wasabi på bitene så kan det være greit å gå forsiktig frem. Denne videoen har endel gode tips. Du trenger selvfølgelig ikke følge alle (jeg kjenner ingen nordmenn, meg selv inkludert inntil for et par minutter siden) som tenker over at den eldste ved bordet skal skåle høyest. Men spisemetode og slikt er fine, nyttige tips. Endret 22. juni 2011 av Pingting
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Åh, så mange fine svar! Tusen takk Da skal jeg prøve California Maki til å begynne med også ta det derifra! Men jeg har hørt at man lett kan bli veldig løs og "ødelagt" i magen etter at man har spist sushi. Stemmer det?
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 Jeg kjenner ikke noen som har opplevd det. Men kanskje om man er litt ømfintlig for noen av ingrediensene? Eller at fisken eller risen har vært litt dårlig?
xavi Skrevet 22. juni 2011 #7 Skrevet 22. juni 2011 Åh, så mange fine svar! Tusen takk Da skal jeg prøve California Maki til å begynne med også ta det derifra! Men jeg har hørt at man lett kan bli veldig løs og "ødelagt" i magen etter at man har spist sushi. Stemmer det? Har aldri opplevd å bli løs eller ødelagt av sushi, og ingen jeg kjenner heller så vidt jeg vet Vil anbefale deg å prøve tempura maki, som er maki med fritert scampi. Kjempegodt! Var absolutt ingen fan av sushi første gang jeg prøvde det. Men fant fort ut at rå fisk ikke var noe for meg, og prøvde dermed noe som ikke var rått. Det fungerte så mye bedre! :D
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #8 Skrevet 22. juni 2011 Eller enda bedre: maki med frityrstekt kongekrabbe. Scampi er en miljøversting, og så og si all produksjon innebærer ødeleggelse av mangroveskog, oversvømming av rismarker, utnytting av lokal arbeidskraft og utslipp av giftige kjemikalier. Kongekrabben derimot er en trussel mot lokale økosystemer, så å spise den er bare positivt.
dobby Skrevet 22. juni 2011 #9 Skrevet 22. juni 2011 Laks er også veldig greitt å starte med. Om du likar røykelaks, kjem du nok ikkje til å ha noko problem med å ete rå laks. Sjølv synest eg også at laks er det beste i sushi (av dei eg har smakt i alle fall). Eg har aldri opplevd å bli dårleg av å ete sushi.
pandabear Skrevet 22. juni 2011 #10 Skrevet 22. juni 2011 Jeg er en av de som må ha fersk sushi. Dvs. den kan ikke ha ligget i kjøledisken på Deli i 10 timer. Da smaker det rett og slett dritt. Ellers er jeg enig med resten her. Ikke tenk så mye bar smak. Og smak gjenre litt forskjellig så kan du finne dine favoritter
Gjest Emo Fisk Skrevet 23. juni 2011 #11 Skrevet 23. juni 2011 Det er veldig greit å gå på en sushirestaurant hvor du får forskjellige typer maki og nigiri. Jeg likte maki best når det var nytt for meg, men foretrekker nigiri nå, renere smaker. Selv liker jeg å ikke ha så mye wasabi, men ta litt av ingefæren i soyaen for ekstra smak. Prøv deg fram. Foretrekker laks, men syns torsk er en god nummer to. Det er mange smaker, og jeg vedder på at du vil finne frem til hva du liker best
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #12 Skrevet 23. juni 2011 ta litt av ingefæren i soyaen for ekstra smak Overdøver ikke det all annen smak? De er jo ment å skulle rense munnen mellom sushibitene!
-hild Skrevet 24. juni 2011 #13 Skrevet 24. juni 2011 .. jeg likte denne tråden, kanskje jeg tør å prøve meg på maki jeg også, og ta det derfra..
elisabeth30 Skrevet 25. juni 2011 #14 Skrevet 25. juni 2011 jeg begynte med maki, da henholdsvis california maki og tempura maki. det er nesten sushi for nybegynnere siden det ikke er rå fisk som er i makirullene. etter hvert som smaksløkene dine utvikler seg så kommer du til å prøve mer
Pialill Skrevet 28. juni 2011 #15 Skrevet 28. juni 2011 Pass på at du går til en skikkelig restaurant! Da slipper du å bli dårlig i magen. De som hadde blitt dårlig etter sushi hadde nok spist dårlig fisk, eller er en liten sansynlighet at de ikke tålte den sterke wasabien Sushi er generelt veldig mildt for magen, noe de fleste skal tåle helt fint Nesten alle restauranter har en egen "sushi for nybegynnere" på menyen. da får du en blanding av de nigiri og maki-bitene som er lettest å like. Genialt Lykke til! 1
Kristina Skrevet 29. juni 2011 #16 Skrevet 29. juni 2011 Dette var en veldig fin tråd! Moro å lese om hvordan andre begynte å like sushi. Som andre her begynte jeg også med forskjellige typer ruller og gikk videre derfra. Nå er jeg veldig glad i all slags sushi og synes det er en deilig og lett lunsj eller middag som jeg ikke blir altfor mett eller tung av. Vi har til og med fått sushi-kokk i kantina, hurra! jeg begynte med maki, da henholdsvis california maki og tempura maki. det er nesten sushi for nybegynnere siden det ikke er rå fisk som er i makirullene. etter hvert som smaksløkene dine utvikler seg så kommer du til å prøve mer Det er jo rå fisk i en del ruller? Lakserull for eksempel? Men det stemmer jo at california-rull og tempura-rull ikke har rå fisk. God tur videre på sushi-oppdagelsesferden!
AnonymBruker Skrevet 30. juni 2011 #17 Skrevet 30. juni 2011 Jeg synes ikke du skal høre så mye på hva man skal, og ikke skal gjøre. Prøv deg frem selv, med utgangspunkt i det andre anbefaler, så finner du fort ut av hva DU liker. Om du synes det smaker best med masse soyasaus på bitene, så gjør du det! Liker du ingefæren best oppå en makirull, så spiser du det sånn! Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 5. juli 2011 #18 Skrevet 5. juli 2011 Jeg synes ikke du skal høre så mye på hva man skal, og ikke skal gjøre. Prøv deg frem selv, med utgangspunkt i det andre anbefaler, så finner du fort ut av hva DU liker. Om du synes det smaker best med masse soyasaus på bitene, så gjør du det! Liker du ingefæren best oppå en makirull, så spiser du det sånn! Det er jo greit nok det, men det må jo også være lov å påpeke at da går man trolig glipp av noe. Både soyasaus og ingefær er veldig dominante smaker - og da blir det ikke mye igjen av smaken av fisk, ris, edikk og grønnsaker. Og mange dynker automatisk store deler av biten, og har ikke prøvd å redusere det - jeg fikk ihvertfall en kjempeoverraskelse første gangen jeg prøvde å bare dytte litt av fisken nedi. Ble noe helt annet!
FantasDick Skrevet 6. juli 2011 #19 Skrevet 6. juli 2011 Har bare ett tips - vær forsiktig med wasabien! Jeg elsker sushi og elsker wasabi, og jeg bruker all wasabien jeg får på fatet mitt. Så skulle jeg overtale en kompis til å smake (han er pinglete på mat) og når jeg endelig fikk lurt i han en bit (selvsagt med all wasabi-soya-blandingen på) fikk vi oss en støkk begge to. Han spyttet ut fisken så den fløy gjennom rommet, grep seg til halsen og stormet hostende/brekkende ut på kjøkkenet etter vann. Han var smågrinete på meg i lange stunder etterpå, og jeg får/fikk han aldri til å smake igjen. Der forsvant håpet om å endelig ha noen å gå på sushidates med.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå