Gå til innhold

Nabohund har ulet og bjeffet lenge


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har ikke så mye peiling på hund, men vet såpass at hunder bjeffer og gauler, spesielt i perioder hvor de skal lære seg å være alene hjemme etc.

Men på det forrige stedet jeg bodde for noen år siden var det en hund som gaulet/bjeffet så lenge og mye at oen ringte politiet (eller hvem de nå enn ringte). Det viste seg å bli en dyrevernssak pga at hunden ikke hadde det noe bra.

Derfor sitter jeg med bekymringer denne gangen, mens jeg hører en hund som gauler og bjeffer veldig lenge. Hvem kan man ringe, som går dit og sjekker om den har mat/vann har det bra?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har det samme problemet jeg også, med hunden til stemor over i andre etasjen her, kan stå i flere timer i strekk og bjeffe! Jeg blir rimelig irritert, han har jo vann og slikt, men jeg sendte jo inn mail til mattilsynet, men de svarte bare med at de ikke hadde nok informasjon.. Du kan jo ta deg en tur forbi og sjekke om han faktisk har vann, hvis ikke ville jeg ha ringt politiet om jeg var deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bjeffingen har sluttet nå.

Kan jo hende at den ikke liker/er trent til å være alene hjemme enda.

Men man blir jo litt ekstra bekymret når man har opplevd dyrevernssak i en tidligere situasjon, og at man leser disse historiene på sommeren om folk som forlater dyr i hjem/bil i flere timer osv. Av og til tenker man bare over det og blir bekymret.

Jaja,håper at det ikke er enda en dyrevernssak. Nå bjeffer den jo ikke, så da får jeg bare håpe at noen har kommet hjem.

Bjeffer hunden imårra og -videre får jeg ringe og melde en bekymring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et lite spørsmål!

Om det hadde vært husbråk (kjefting, roping, grining)

hadde dere da vært like kjappe med å ringe?

Hvor går grensen?

Eller er det slik at enkelte faktisk bryr seg mer om dyr enn om m e n n s k e r ?

;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler deg først og fremst å kontakte eieren før du roper om omsorgssvikt! Husk at ikke alle eiere er klar over at hunden bjeffer når de er borte. Det kan være at hunden ikke liker seg hjemme alene eller som du sier er i trening om å bli vel med å være hjemme alene, og da er det naturlig for hunden å bjeffe. Da er det dumt om eier har gjort alt riktig, men får mattilsynet på trappen.

Jeg forstår at du er redd for at det kan være en dyrevernssak etter tidligere erfaringer, men de aller fleste som har hund vet hvordan å ta vare på den. Derfor kan du jo oppsøke hjemmet selv? Kom på døren til naboen og skjekk selv om hunden har det bra? Har du noen bekymringer etter det, kan du sende en bekymringsmelding til mattilsynet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo snakke med naboen før du ringer til politet og mattilsynet. Ta en prat og fortell at hunden står og bjeffer hele dagen, da ser du samtidig hvordan forholda er der. Kan være at den bjeffer fordi den er ensom eller ikke liker å være alene hjemme. Har også hatt en nabo med en hund som står å gjør hele dagen, noe den gjorde fordi den ikke likte å være alene. Selvom en hund bjeffer lenge er det ikke nødvendigvis noe kriminelt som foregår. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eller er det slik at enkelte faktisk bryr seg mer om dyr enn om m e n n s k e r ?

;)

Vehl. Er ganske plaget om jeg er bekymret for omsorgssvikt over både dyr og mennesker.

Om jeg hører at naboungen gråter på trass over at de må komme hjem og spise middag ringer jeg ikke politiet. Om en hund bjeffer fordi den er alene hjemme/holder på å trenes opp eller bjeffer sjeldent ringer jeg ikke politiet.

Har jeg dog grunner til å tenke omsorgssvikt ringer jeg gjerne poliiet. Om en hund står og bjeffer i det uendelige eller et menneske som hyler/gråter... mhm.

Jeg anbefaler deg først og fremst å kontakte eieren før du roper om omsorgssvikt! Husk at ikke alle eiere er klar over at hunden bjeffer når de er borte. Det kan være at hunden ikke liker seg hjemme alene eller som du sier er i trening om å bli vel med å være hjemme alene, og da er det naturlig for hunden å bjeffe. Da er det dumt om eier har gjort alt riktig, men får mattilsynet på trappen.

Jeg forstår at du er redd for at det kan være en dyrevernssak etter tidligere erfaringer, men de aller fleste som har hund vet hvordan å ta vare på den. Derfor kan du jo oppsøke hjemmet selv? Kom på døren til naboen og skjekk selv om hunden har det bra? Har du noen bekymringer etter det, kan du sende en bekymringsmelding til mattilsynet.

Jeg lurer på hvorfor jeg ikke tenkte dette med det første :) KG kan brukes til så mangt! Ja, jeg kan jo egentlig bare gå bort til eieren selv om hunden bjeffer like lenge flere ganger.

Tusen takk :) - hunden har enda ikke bjeffet siden den sluttet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nabohunden bjeffer hele dagen om den er alene hjemme. Eierne er skikkelig hundefolk som stuller og steller med hunden hele dagen. Kona har ofte hunden med på jobb for at den ikke skal stå hjemme og bjeffe men det er ikke alltid hun har den muligheten. Etter hvert har det vist seg at hundene er veldig avhengig av den ene eieren, kona. De ser at de nok har gjort hunden en bjørnetjeneste for nå uler den hver gang hun går ut av huset selv om alle andre er hjemme.

Her er det altså ikke omsorgssvikt men et reslutat av litt "for snille" hundeeiere.

Håper du snakker med naboen først før du gjør noe overilt ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...