Gå til innhold

Hvordan steke hel indrefilet av svin?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har tenkt å servere den i morgen med gratinerte poteter, saus og grønnsaker til, men hvordan steker jeg den egentlig?

Skrevet

Pleier å gni den inn m salt og pepper og svi den hele veien rundt. På forhånd har jeg stekt skivet sjampinjong og hakket sjalottløk. Dette legger jeg nå tilbake i panna sammen m filéen og heller på kremfløte og lar det hele stå og surre en liten stund til fløten tykner seg og filéen er gjennomstekt. Smak fltesausen til m mer salt og pepper hvis det trengs!

Skrevet

Jeg pleier først å brune den på overflaten i en panne etter å ha gnidd den inn med salt og pepper, og så sette den i stekeovnen. Jeg husker ikke hvilken temperatur jeg har brukt, men mener at det var rundt 200-220 grader. Jeg lot den vel stå i ovnen ca. 8-10 minutter.

Etter at fileten er tatt ut av stekeovnen, er det viktig å la den hvile litt før du skjærer den i skiver, slik at kjøttsaften får fordelt seg.

Gjest Jellyfish - ikke innlogge
Skrevet

Tusen takk for tipsene! Har dere flere detaljer rundt steketid og temperatur og sånt er jeg gled for det også - er redd jeg er en katastrofe på kjøkkenet! :oops:

Skrevet

Har du den i stekeovnen er det best å bruke steketermometer hvis du er usikker på når den er ferdig!

Ble inspirert av spørsmålet ditt, så jeg kjøpte svinefilé idag. Hadde parmaskinke fra før, så idag tenker jeg vi tar en ny vri. Ruller skinkeskiver rundt etter at den er brunet. Litt forsiktig m saltet siden skinken er litt salt. Lar den stå i ovnen på 220 grader en 10 minutters tid, og så får den hvile 10 minutter før den skjæres i. Veldig viktig for at den skal beholde kjøttsaften!!! Serveres m rosépepper-saus, aspargesbønner og potetbåter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...