Gå til innhold

18 og myndig

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Hvorfor er myndighetsalderen 18 i omtrent alle land? Jeg har aldri hørt om noen som har under, over er jeg usikker på, men det er vel ikke mange?

Jeg har hørt at hjernen ikke er helt utviklet før nermere 22 så ville det ikke vært mer logisk at den var 22? Den var jo 21 helt frem til slutten 70-tallet så hvorfor senket de den?

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

18 synes jeg er en helt grei myndighetsalder, den burde ikke være hverken lavere eller høyere. Hvorfor 22? Synes du man skal være "barn" til man er 22? Det stilles mye høyere krav til folk når man fyller 18, og da forventes det at man begynner å tenke på å vokse opp, og det er da også på tide. Og når man har dette "presset" fra omverdenen så utvikler man seg jo den veien og. De fleste iallefall. Se for deg en 21-åring som oppfører seg som en 17-åring!

Endret av Explosive
  • Liker 1
Skrevet

Hjernen er vel strengt tatt aldri ferdig utviklet, er den vel..?

Er enig med Explosive; når man fyller 18 er det på høy tid å begynne å vokse opp og ta ansvar for seg selv. 18 er derfor midt i blinken som myndighetsalder i mine øyne.

• Liker 1
Skrevet (endret)

Jeg har hørt at hjernen er ferdig utviklet når du er 24.

Jeg vet ikke helt hvorfor 18 er myndighetsalder. Jeg husker mamma sa et eller annet om at når hun var 18, var hun ikke myndig. Kan det stemme? At man måtte være eldre før?

Edit: Ops... leste ikke hele innlegget til TS.

Endret av Chiyo
Skrevet

Chiyo: Alltid like gøy å lese tråder uten å faktisk få med seg hva som står i dem?

AB: "Den var jo 21 helt frem til slutten 70-tallet så hvorfor senket de den?" Så, ja, den var høyere før.

On topic: Jeg syns det er en veldig grei ordning, og er enige med de over.

Skrevet (endret)

Chiyo: Alltid like gøy å lese tråder uten å faktisk få med seg hva som står i dem?

AB: "Den var jo 21 helt frem til slutten 70-tallet så hvorfor senket de den?" Så, ja, den var høyere før.

On topic: Jeg syns det er en veldig grei ordning, og er enige med de over.

Beklager teatime og TS. :pls: I am so so SO sorry. Mennesker som meg burde bli skutt. ;)

Skal lese alt neste gang.

Endret av Chiyo
  • Liker 1
Skrevet

18 synes jeg er en helt grei myndighetsalder, den burde ikke være hverken lavere eller høyere. Hvorfor 22? Synes du man skal være "barn" til man er 22? Det stilles mye høyere krav til folk når man fyller 18, og da forventes det at man begynner å tenke på å vokse opp, og det er da også på tide. Og når man har dette "presset" fra omverdenen så utvikler man seg jo den veien og. De fleste iallefall. Se for deg en 21-åring som oppfører seg som en 17-åring!

Er det virkelig mange som forventer at 18-åringer skal være voksne? Jeg forventer i hvert fall ikke det. De fleste 18-åringer går fremdeles på VGS og bor hjemme hos mamma og pappa og har generelt lite voksenansvar. Noe jeg synes er helt naturlig i den fasen i livet.

Jeg har ingen spesiell mening angående myndighetsalder, men synes vel 18 er helt greit.

• Liker 2
Gjest Lebewesen93
Skrevet

Det kan jo ikke skje, men OM de hadde hevet myndighetsalderen igjen NÅ, hva ville skjedd med de som er 18-20 nå da ? Vet at de ikke kunne gjort sånn på sparke uansett, men sånn OM de hadde gjort det. Hadde vært litt rart ;P

AnonymBruker
Skrevet

Den burde vært hevet til 20 år.

AnonymBruker
Skrevet

Når jeg var 18 var gikk jeg i 3.klasse, men siden jeg har bursdag i mai, var jeg 19 når jeg var russ.

Syns det er helt greit at man er myndig når man er 18, men de fleste er ikke ferdig med vgs før det året de fyller 19, og man bor fortsatt hjemme og er avhengig av foreldrene økonomisk.

Så drar man kanskje på folkehøgskole, og lærer å bli litt mer selvstendig der. Husker vi lærte å rydde, vaske klærne selv og ta litt ansvar.

Nei, en 18 åring er ikke voksen i mine øyne. Man har ikke peiling på noenting fordi man ikke har erfart så mye.

Idag blir man ikke voksen før 25-30 et sted. Med voksen mener jeg at man skjønner mer av livet, som man ikke forstod da man var 18-19 og i begynnelsen av 20-årene.

Det virker som om mange på KG mener at når man er 18 skal man flyte hjemmefra og ta vare på seg selv, men det året man blir 18 går man i slutten av 2.klasse og skal begynne i 3.klasse.

Man må nesten bli ferdig med vgs først, og jeg kjenner ingen foreldre som vil at barna skal flytte ut før de er ferdig med vgs.

• Liker 2
Skrevet

Det kan jo ikke skje, men OM de hadde hevet myndighetsalderen igjen NÅ, hva ville skjedd med de som er 18-20 nå da ? Vet at de ikke kunne gjort sånn på sparke uansett, men sånn OM de hadde gjort det. Hadde vært litt rart ;P

Siden en lov ikke kan ha tilbkevirkende kraft i Norge, ville den rammet de som skulle blitt myndige ETTER datoen loven trer i kraft. Trer loven i kraft 01.juni, kan Lise født 31.05 kjøpt øl, mens Kari født 02.06 må vente!;)

Skrevet

Siden en lov ikke kan ha tilbkevirkende kraft i Norge, ville den rammet de som skulle blitt myndige ETTER datoen loven trer i kraft. Trer loven i kraft 01.juni, kan Lise født 31.05 kjøpt øl, mens Kari født 02.06 må vente!;)

Myndighetsalder og aldersgrense for alkohol har jo ingen sammenheng vel?

Det var jo ikke aldersgrense på røyk da jeg var ung, og så kom det 16 årsgrense. Nå er det 18.

Myndighetsalder er den alderen der du kan inngå bindende juridiske avtaler uten verge, samt råde over egen økonomi.

Selv synes jeg at alkoholgrensen burde vært 20 på alt over 2,5% i butikk/vinmonopol, mens utesteder kunne servert til 18-åringer.

I tillegg burde prøvetiden på førerkortet vært 5år og man burde tatt en oppfriskningsoppkjøring en gang i blant.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes den burde være hevet, jeg føler altfor mange er umodne og ansvarsløse til de nærmer seg de tredve. På grunn av vår rikdom og vår gode velferdsstat (som jeg selvsagt støtter), så har de som vokser opp i dag så mange puter å lene seg på at de ikke trenger å bli voksen fort, slik kanskje våre besteforeldre trengte. En 18-åring i dag tror jeg ofte er mer umoden enn en 18-åring for førti år siden.

• Liker 1
Skrevet

Myndighetsalder og aldersgrense for alkohol har jo ingen sammenheng vel?

Det var jo ikke aldersgrense på røyk da jeg var ung, og så kom det 16 årsgrense. Nå er det 18.

Myndighetsalder er den alderen der du kan inngå bindende juridiske avtaler uten verge, samt råde over egen økonomi.

Selv synes jeg at alkoholgrensen burde vært 20 på alt over 2,5% i butikk/vinmonopol, mens utesteder kunne servert til 18-åringer.

I tillegg burde prøvetiden på førerkortet vært 5år og man burde tatt en oppfriskningsoppkjøring en gang i blant.

Brukte handle-situasjon bare som et eksempel!:) Det samme vil gjelde ved juridisk myndighet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...