Gå til innhold

Baker du brødene dine selv?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Idag stod jeg og bakte noen brød. Har kjøkkenmaskin, så mye tid tar det ikke, og det blir minimalt med søl. Og mens jeg gjorde dette, tenkte jeg at det tar jo mye mindre tid å bake de selv, enn å gå på butikken og kjøpe dem? Viss man trekker fra tiden de står til heving og steking, så klart. Og så godt det er med nystekt, ferskt, hjemmelaget brød, da! Og man kan velge akkurat hva man vil ha i. Også blir det vel billigere? Kan tenke meg at jeg brukte rundt 20,- kr i ingredienser, og det gir 3 passe grove brød.

Idag ble det tre brød laget på "hodemål".

1 pakke grovbakst mel

2-3 dl havregryn, svellet i varmt vann

2 dl sesamfrø

Litt sukker og salt.

Smør, olje og vann.

1,5 pakke tørrgjær.

Hvetemel for å få deigen perfek og forme brødene.

Dette gav 3 brød i hver sin 2,5 l form som nå står og hever.

Baker du brød selv? Hvorfor, eventuelt hvorfor ikke? Og hva er din favorittoppskrift?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Slenger meg på denne tråden, trenger noen gode oppskrifter.

Skrevet

Har laget to brød til, så i dag har det totalt blitt 5 brød. :) Er så deilig med kjøkkenmaskin altså!

Hentet fra denne bloggen.

650 gr siktet hvetemel

250 gr sammalt hvetemel

60 gr solsikkekjerner

60 gr gresskarkjerner

50 gr sesamfrø

50 gr havregryn

100 gr linfrø

1 ss salt

1 pk gjær

1 l vann

Rør sammen til en løs deig.

Hev ca 30 min under klede.

Hell deigen over i to godt smurte former og strø over gresskarkjerner.

Hev ca 45 min.

Stekes på 225C i 40 min i formene. Ta dem så ut av formene og stek dem opp ned på rist i 15-20 min til. Dette gjør skorpene sprø og deilige.

Blir spennende å smake på resultatet. De andre brødene er akkurat smakt på, og gud så godt hjemmelaget brød er!

Skrevet

Er det veldig mye ekstra jobb (og søl for den saks skyld) å bake uten kjøkkenmaskin? Jeg har alltid brukt maskin, men den ble ødelagt så det har blitt lite baking i det siste....

Skrevet

Er det veldig mye ekstra jobb (og søl for den saks skyld) å bake uten kjøkkenmaskin? Jeg har alltid brukt maskin, men den ble ødelagt så det har blitt lite baking i det siste....

Det jeg synes er greit med kjøkkenmaskin er at jeg slipper å elte mye selv, og at jeg kan rydde imens deigen eltes. Dessuten slipper man sølet med mel på bordet grunnet all eltingen. Dessuten synes jeg deigen blir jevnere.

Jeg synes det er greit å ikke "berøre" maten mer enn nødvendig. Derfor er det også greit å ha kjøkkenmaskinen, synes jeg. Iallefall når andre enn meg skal spise det, selvom jeg såklart er nøye med hygienen.

AnonymBruker
Skrevet

Jeg baker vanligvis ikke brød fordi jeg spiser minimalt med brød. Bruker flere måneder på et brød. Da er det like greit å kjøpe. De få gangene jeg baker brød er til en spesiell anledning/måltid.

Skrevet

Jeg spiser ikke brød, bare knekkebrød og de lager jeg selv :) Når jeg lager tar jeg som regel bare det jeg har av korn sammen med litt vann, olje, salt og litt sånt oppi. Har blitt gode knekkebrød hver gang!

Skrevet

Jeg spiser ikke brød, bare knekkebrød og de lager jeg selv :) Når jeg lager tar jeg som regel bare det jeg har av korn sammen med litt vann, olje, salt og litt sånt oppi. Har blitt gode knekkebrød hver gang!

Ahh, det gjorde jeg for en stund siden også! Men hadde også oppi litt mel og noe som het fiberhusk, så vidt jeg husker. :) Nam!

Skrevet

Jeg har så lyst på ny kitchenaid-maskin, den rooooosa :rodmer:

AnonymBruker
Skrevet

Nei. Med Åpent Bakeri 50 meter hjemmefra så slipper jeg det.

De har alltid knallgodt ferskt brød (og rundstykker). :jepp:

Skrevet (endret)

Baker ikke brød da jeg ikke spiser kornprodukter. :)

Det hender at jeg baker brød av malte mandler eller andre nøtter, men for tiden unngår jeg nøtter så det blir lite av den slags.

Endret av Kahlan Amnell
Gjest Tirkes
Skrevet

Nei. Aldri.

Hvorfor ikke?

Fordi jeg mest sannsynlig ville

a) brent ned huset

b) brent fingrene mine

c) forsøkt å lære meg noen nye stygge ord for å bearbeide a) og b)

d) brukt tid på noe jeg kunne spart meg for siden butikken har nok av velsmakende og ikke altfor dyre brød.

*elsker 5-kornsbrød*

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Baker selv, da jeg ikke bor i Norge, og savner norsk grovbrød. Etter to år med baking på "normalmåten" gikk jeg til innkjøp av kjøkkenmaskin, og nå er det virkelig ingen unskyldninger for å kjøpe brød, for blir jo ca ikke noe oppvask av det, og sparer tid på elting :)

Gjest Raindrops
Skrevet

Nei, det gidder jeg ikke. Ikke har jeg ovn å steke dem i heller. Men jeg skulle ønske jeg hadde ovn, så kanskje jeg hadde giddet. (mest sannsynlig ikke, men.. :gjeiper: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...