Gjest Tirkes Skrevet 22. juni 2011 #21 Skrevet 22. juni 2011 Skrev ikke så mye positivt om Skopunkten heller, annet enn at det var der jeg startet når jeg hadde fire joggebukser, fem par jeans og fire forskjellige par joggesko og ETT par pensko som ble luftet på julaften. Var en grei intro til "Liker jeg å bruke sånne sko" uten at det koster skjorta. At du misliker skoene mine gjør meg ingenting for jeg elsker dem. At overmatching er feil er helt riktig, men jeg har aldri skrevet sånne råd før, og det er vanskelig å formulere hva men vil ha frem uten for mange disclaimers ("Du trenger seff ikke, men kan.. iblant så, men egentlig så, mens noen ganger så kanskje..") og jeg er som sagt totalt nybegynner og langt fra noen moteguru! :-) Jeg skrev posten mest fordi jeg for ikke så lenge siden var i samme sko som TS. Men setter gjerne pris på litt mer råd jeg også, fra en skikkelig moteguru! 2
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #22 Skrevet 22. juni 2011 Dessuten er det bedre å overmatche enn å bomme helt på planlagt mismatch. Har man ikke mye peiling, som ts tydligvis ikke har, så er det bedre at hun "ligger lavt i terrenget" og bare fokuserer på å matche, og så kan mismatch-detaljene komme etterhvert. Modigheten vil stige når hun finner stilen sin. 3
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #23 Skrevet 22. juni 2011 Skrev ikke så mye positivt om Skopunkten heller, annet enn at det var der jeg startet når jeg hadde fire joggebukser, fem par jeans og fire forskjellige par joggesko og ETT par pensko som ble luftet på julaften. Var en grei intro til "Liker jeg å bruke sånne sko" uten at det koster skjorta. At du misliker skoene mine gjør meg ingenting for jeg elsker dem. At overmatching er feil er helt riktig, men jeg har aldri skrevet sånne råd før, og det er vanskelig å formulere hva men vil ha frem uten for mange disclaimers ("Du trenger seff ikke, men kan.. iblant så, men egentlig så, mens noen ganger så kanskje..") og jeg er som sagt totalt nybegynner og langt fra noen moteguru! :-) Jeg skrev posten mest fordi jeg for ikke så lenge siden var i samme sko som TS. Men setter gjerne pris på litt mer råd jeg også, fra en skikkelig moteguru! Sant det, det er ikke så lett å beskrive stil, og det er jo uansett noe man må lære selv gjennom prøving og feiling. Gudene vet at jeg har feilet nok i mitt liv! Enig med Anonymbruker over også at man ikke skal gå rett på mismatch som uerfaren, men det finnes en mellomting mellom å ha prikklik farge på sko og veske og å mismatche det. Et ekstremt enkelt grep å gjøre er å kjøpe sort og kanskje en brun skinnveske, da har du vesker til alle sko. En annen ting er å lære seg hvilke farger som passer sammen. Samme farge på sko, veske og belte = feil (med hederlige unntak og med mindre det er sort, ofc), men farger som passer sammen på sko, veske og belte er fint - nøytrale farger på alt f eks, eller knallfarge på en ting og nøytrale på de andre. Er man ikke så god i fargelære så kan man alltids holde seg til sort, hvitt og gråtoner. Klassisk. Men ikke gå i overmatchingfella her med tilbehøret, er antrekket bare sort og hvitt så driter du skikkelig på draget om du kjører et hvitt belte, hvitt hårbånd og sort veske med hvite prikker til. Om du synes tilbehør er vanskelig så er det også en ganske enkel utvei å droppe det. Det typiske Jan Thomas-tipset med "accesorize" er jeg sterkt imot, du blir ikke automatisk fin fordi du lesser på med smykker og armbånd. Ett enkelt tilbehør gjør ofte susen det, jeg holder meg gjerne til et statement piece hvis antrekket er nedtonet og et enkelt smykke, klokke eller ring om antrekket er nok i seg selv. 1
lille-lure Skrevet 22. juni 2011 #24 Skrevet 22. juni 2011 Jeg er i utgangspunktet ikke veldig feminim. Men om jeg skulle gå i en baggy bukse, bruker jeg en tskjorte/singlet, pumps med ikke alt for tynn hel. Samt et lang smykke. Bruker jeg stramme bukser er det støvletter eller høyhelte pumps med en litt tynnere hel. Gkerne singlet, skjorte, eller tunika osv. Kan også bruke skjørt. Hvidt skjørt= strams topp også omvendt. Bruker pene smykker til pene topper og litt mer rocka smykker til t skjorter osv. Vet ikke om dette hjalp, men verdt et forsøk :-)
CaspertheGh0st Skrevet 22. juni 2011 #25 Skrevet 22. juni 2011 (endret) slettet Endret 3. oktober 2016 av soffapute
Gjest Tirkes Skrevet 22. juni 2011 #26 Skrevet 22. juni 2011 Takk for utdyping, det setter jeg pris på. Det er ikke noe nytt for meg, og jeg prøver stadig. Frem til i fjor eide jeg kun sorte vesker. Det er fremdeles favoritten, det er trygt på en måte. Jeg tror jeg skjønner hvor jeg var uklar. Jeg skrev innlegget på jobb og brukte lang tid på den mellom jobbmails og ting som kom innimellom, så det ble litt oppstykker. I avsnittet der jeg skrev om å bruke vesker, sjal osv på "feil" måte, var det vel mismatching jeg ville frem til. Jeg har en par grå sko med hvit stripe over tuppen som jeg er veldig glad i, for de er så behagelige at jeg kan vandre i dem hele dagen uten såre tær. Noen ganger er det for fristende å bruke dem og i det siste har jeg begynt å våge, uten at det er noe annet grått på meg. Jeg har også begynt å leke littegrann mer. Tidligerte turte jeg ikke å bruke gullsmykker til grå klær (jeg høres ut som en grå mus nå, men jeg kler faktisk grått - mye bedre enn jeg kler svart, synes jeg selv) jeg følte det måtte være sølv. Innså tilslutt at gull går an, når man understater det littegrann. Det å bruke farger som matcher hverandre uten å være samme farge er jeg fortsatt pyse på, har nok mye igjen å lære der. :-) 1
Gjest Heloise Skrevet 22. juni 2011 #27 Skrevet 22. juni 2011 (endret) "Mer feminin" er en stil jeg også har et håp om å kunne ha en gang. Men f.eks. høye heler kan jeg ikke bruke. Det er rett og slett vondt i mer enn 10 min. Så jeg subber rundt i mine bukser med hålpøs fasong, merkelige til tider fargerike t-skjorter, og siden jeg hater å vise armene mine har jeg alltid bolero i en eller annen farge or fasong. Sliter med å legge fra meg skjerfet også! Innen jeg har gått ned en god del kilo blir jeg ikke mer feminin Man kan være feminin selvom man ikke går kun i kjoler, (høyhelte) sandaler, utringede topper og skjørt. Og converse liker ikke jeg heller, men det er hakket mer feminint enn skater-skoene jeg alltid går med :gjeiper: Jeg er i hvertfall en av de som er "stuck" i guttestilen! Huff og fysj Endret 22. juni 2011 av Heloise
Gjest Tirkes Skrevet 22. juni 2011 #28 Skrevet 22. juni 2011 Heloise, har du prøvd kilehæl? Jeg hadde det på samme måten, men kilehælen ble min "redning". Skrev det tidligere at jeg er litt kortere i beina enn jeg drømmer om å være, så jeg har alltid hatt skikkelig lyst til å få til det catwalkgangen på høye sko. :-) 2
Tonka Skrevet 22. juni 2011 #29 Skrevet 22. juni 2011 Jeg er uenig. Og jeg skal i motsetning til Tirkes skryte på meg å faktisk være en moteguru. Feminint? JA. Stilig? Det er noe helt annet.. Du er f eks for opptatt av overmatching, typisk nybegynnerfeil og et dårlig råd å gi. Ellers var det jo et velskrevet innlegg med mange gode råd om å følge kroppens former etc. Men de skoene du postet er de styggeste jeg har sett på en stund.. Beklager frekkheten. Men du virker flink til å eksperimentere, om noen år så er du der og innser kanskje at Skopunkten er skomotens innerste ring i helvete. En selvutnevnt moteguru - jaja. Da får man vel høre på deg, da. Nå var det først og fremst innlegget til Tirkes jeg likte - ikke nødvendigvis stilen, men at hun i motsetning til alle oss andre her inne tok seg tid til to A4-sider, og at det var både velformulert og hjelpsomt. Dessuten virker det jo litt mindre pysete å tørre å stå frem med sitt eget nick når man skal rakke ned på andres smak og utnevne seg selv til moteguru. 2
Gjest Tirkes Skrevet 22. juni 2011 #30 Skrevet 22. juni 2011 Synes ikke moteguru-AB rakket så mye ned på meg, jeg. Hun/han startet en smule krast, men hun/han gav meg jo skryt også. :-) Mvh, overpositiv-Tirkes. 1
Gjest Heloise Skrevet 22. juni 2011 #31 Skrevet 22. juni 2011 Heloise, har du prøvd kilehæl? Jeg hadde det på samme måten, men kilehælen ble min "redning". Skrev det tidligere at jeg er litt kortere i beina enn jeg drømmer om å være, så jeg har alltid hatt skikkelig lyst til å få til det catwalkgangen på høye sko. :-) Ja! Har to par vinterstøvler med kilehæl, et som er litt høyere enn det andre, de er faktisk veldig gode å gå i. Synes kilehæl kan være veldig fint også Må bare ha noe som er oppover leggene så jeg ikke får rare bein
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #32 Skrevet 22. juni 2011 En selvutnevnt moteguru - jaja. Da får man vel høre på deg, da. Nå var det først og fremst innlegget til Tirkes jeg likte - ikke nødvendigvis stilen, men at hun i motsetning til alle oss andre her inne tok seg tid til to A4-sider, og at det var både velformulert og hjelpsomt. Dessuten virker det jo litt mindre pysete å tørre å stå frem med sitt eget nick når man skal rakke ned på andres smak og utnevne seg selv til moteguru. Enig i at det var et langt og hjelpsomt innlegg altså =) Kanskje med flere gode råd enn jeg ga kreds for, jeg bare så levende for meg en person jeg faktisk kjenner og tenkte oh no! Pysete? Please.. Jeg kunne godt møtt deg face to face og sagt at jeg var uenig i diverse råd i innlegget altså, det krever ikke akkurat så mye baller å ikke ha samme mening som en ukjent på et forum om mote Om det er så viktig for deg så skriver jeg altså konsekvent som anonym fordi jeg har blitt gjenkjent her to ganger (som jeg vet om). Ikke fordi jeg ikke tør si at jeg ikke liker overmatching og signere med et nick.. Bra Tirkes tok det positivt, jeg er nok litt krass til tider men akkurat når man diskuterer mote så er det ikke vits i å legge fingrene mellom. Synes man noe er stygt så synes man det. Om folk er enige eller ei eller gidder å bry seg er opp til dem. Tirkes: du må jo bare ha grå sko selv om du ikke har annet grått på deg! Det passer jo godt til det meste. Jeg går forøvrig også en del i grått, synes ikke det er en kjedelig farge. Passer godt til den noe minimalistiske og mørke heroin chic/rick owens/vogue paris-greia mi. 1
defaitist Skrevet 22. juni 2011 #33 Skrevet 22. juni 2011 (endret) Forøvrig synes jeg det er galskap å betale over 400 Euro for merke-sko. Ærlig talt, jeg kan finne finere sorte pumps enn det der. Ser for meg at folk kjøper det kun fordi de kan skryte av at de har et par merkesko. Her er en del folk uopplyste, så føler det er min plikt å opplyse. Selv kjøper jeg klær og sko i litt dyrere klasse fordi: det er ikke så mange som kjøper det (unikt)det er mer originalt, altså mindre sjanse for at det er kopikvaliteten er ofte bedre (stoffet de er laget av)snittene er ofte bedrejeg passer bedre på og setter mer pris på dyre tingmaterielle goder gjør meg gladofte laget av behagelige stoff Jepp. Det er tross alt designerne som lager standardene og kjedebutikkene kopierer. Gir meg mer å ha det som er originalt. For meg er det heller galskap å kjøpe 30 plagg eller 30 skopar til 400 Euro, hadde gått lei av disse på et blunk. Ja, da tenker jeg billigdritt rett og slett. Endret 22. juni 2011 av defaitist 1
CaspertheGh0st Skrevet 22. juni 2011 #34 Skrevet 22. juni 2011 (endret) På 22.6.2011 den 19.11, defaitist skrev: slettet Endret 3. oktober 2016 av soffapute
defaitist Skrevet 22. juni 2011 #35 Skrevet 22. juni 2011 Ja, du kan gjerne tro det. Jeg har sko og klær som er av god kvalitet og kjøpt til rimelig pris. Om du kaller klærne jeg kjøper for 'drittklær' får være din mening, jeg er veldig fornøyd med kvaliteten og de ser bra ut på også. Ser ikke hva som er 'originalt' med Leobuotin sko f.eks, 'alle' har det for tiden, hørt om de mange ganger, nevnt på forskjellige blogger. Når så mange vil ha de, og sikkert får tak i de også, så er ikke du noe spesielt 'original' som kjøper disse merkeklærne/skoene. Man kan lett være 'original' ved å handle på Fretex også, om man ikke vil følge 'mainstream moten'. However, man må ikke punge ut med flere tusen kroner per plagg eller kun handle inn dyre designerklær/sko for å skille seg ut, det finnes en mellomting mellom deg og de som kun kjøper det 'alle' har. Som jeg skrev, som oftest bra kvalitet på dyrere klær, men det betyr ikke at jeg mener at billige klær ikke kan ha bra kvalitet. Kommer helt an på. Noe er originalt, andre ting er bare en klassiker. Louboutin er muligens mer et samleobjekt for noen, enn noe man bruker ofte, og det er helt greit. Ikke uvanlig å nærmest ha følelser for materielle goder nå til dags. Nei, det kommer an på fra person til person hvor mye man vil punge ut med. Jeg velger å punge ut litt ekstra for å føle meg bedre og for å kjenne at jeg virkelig vil ta vare på plagget/skoparet. Å miste en genser til 200 kroner er noe helt annet enn å miste en til 2000 kroner.
Gjest Raindrops Skrevet 22. juni 2011 #36 Skrevet 22. juni 2011 Å miste en genser til 200 kroner er noe helt annet enn å miste en til 2000 kroner. Absolutt. Hadde jeg mistet en genser til 2000 kroner hadde jeg angret på at jeg ikke kjøpte den som kostet 200.
KaffekoppQueen Skrevet 23. juni 2011 Forfatter #37 Skrevet 23. juni 2011 (endret) Tusen takk for veldig mange gode svar!! Jeg leser, åpner linker, søker og styrer her :gjeiper: Forresten skal jeg pressisere en liten ting da. Jeg føler ikke at jeg har "den" stilen jeg ønsker, og jeg vet ikke hvordan gå frem, men jeg er nok mer feminin enn jeg egentlig tror når jeg allikevel leser dette. Jeg har null problemer med å gå i høye hæler. Bruker daglig et par svarte pumps på jobb som har 6-8 cm høye hæler. Jeg klarer å bruke stilletthæler og bruker de gjerne når vi skal ut på byen og lignende. Tror kanskje jeg er litt på jakt etter den sexy-chic uten å bli tøsete. Klassisk-sexy. Jeg vil føle meg fin til hverdag som til fest. Jeg er -83 modell og har ingen barn. Ikke noe spesielt stor over rompa eller bysten. De er på henholdsvis 88 og 90 cm. Noe vil gå ned nå siden jeg sliter med mye vann i kroppen etter sykdom. Midjemålet er på ca 74 cm (her går jeg ned hvertfall!). Personlig synes jeg det er utrolig vanskelig å finne klær. Jeg finner ALDRI noe når jeg er ute. Vet ikke en gang hva jeg skal se etter og ender med å bli og reise hjem. Bukser er hat å handle. Æsj! Jeg har ei olabukse jeg forguder og det er Replay Roxanne. Ønsker meg en slik til, men helst i stretch. Har et blyantskjørt som jeg liker, men jeg synes blir for pent til hverdag. Må snu tankegangen skjønner jeg. Bare vanskelig å ikke bli over dressed, men det er vel bare smakssak. Hva skal jeg da ha på meg på byen? Hehe.. Har mye å lære, både med tanke og se muligheter. Jeg har aldri brydd meg, siden jeg har vært ekstremsport jenta i "alle år". For å få en formening om hva jeg "higer etter": Synes nesten ingenting av det på lookbook.nu var noe fint. Bortsett fra denne. Heller ikke på nettenestea.com. Vakker jente som kler stilen, men ikke noe for meg. http://www.kenzas.se/ hadde noen ok antrekk:) Lett? Jeg? Nei Endret 24. juni 2011 av Kråkesaks
mocci Skrevet 23. juni 2011 #38 Skrevet 23. juni 2011 Jeg er også i prosessen med å feminisere meg, har kommet faktisk så langt på vei at jeg foretrekker å bruke skjørt/kjoler, spesielt på jobb. Jeg elsker farger og mønstre. Kontrastfarger er også noe jeg leker med meg. I det hele tatt er stilen min ganske leken. Når jeg kjører et plagg med mønster passer jeg å holde resten av antrekket i ensfarger, gjerne farger som går igjen i det mønstrete plagget. Jeg er veldig glad i skjørt med morsomme prints/masse farger hvor jeg har en cardigan over med en basistopp under, begge i farger som går igjen i skjørtet. Når det gjelder sko så bruker jeg ikke så mye høye hæler, jeg er veldig glad i ballerinas. Man kan være feminin selv med lave sko. Vinterstid kjører jeg støvletter med strømpebukser i sterke farger.
Syusuke Fuji Skrevet 23. juni 2011 #39 Skrevet 23. juni 2011 Jeg liker ikke skjørt, og jeg har aldri slitasje skjørt, så jeg vet ikke hvordan de skal hjelpe deg.
AnonymBruker Skrevet 23. juni 2011 #40 Skrevet 23. juni 2011 Jeg liker ikke skjørt, og jeg har aldri slitasje skjørt, så jeg vet ikke hvordan de skal hjelpe deg. Hehe okei
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå