Gå til innhold

Liten fugleunge

Fremhevede innlegg

AnonymBruker
Skrevet

Heihei, har seg slik at jeg har tatt inn en liten fugleunge! Men den er skadet, går bare rundt i ring med hodet på skakke! Virker ellers helt frisk å fin, men men. Noen som vet hva det kan ha seg? Den falt ut av redet, så ble nok forslått i fallet, men er det noe som kan fikses på?

Har både tid å mulighet til evt. opptrening hvis det er noe vits i. Hvis det ikke er det må jeg nok avlive den, hvordan ville dere gjort det?

Får se om den overlever natten i første omgang, evt. ta den med til en dyrlege i morgen, selv om de fleste har null peiling på fugler.

Kom med tips og råd, vær så snill! Eller bare deres mening på saken :)

Film fra 21.06.2011 kl. 00.04.mov

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Å, så søt!!!

Men har den vridd nakken sin? Det så litt vondt ut..

Ja, du burde ta den med til dyrlegen imorgen, for tror de må undersøke den nakken.

Håper den overlever natten, men du tar vel godt på den. Gi den noe vann å drikke, vann er viktig. Vet ikke hva fulger spiser, men kanskje du kan gi den fuglefrø eller andre typer frø? Solsikkefrø?

AnonymBruker
Skrevet

Har greid å fått i den noen brødsmuler dyppet i vann, og har satt fram knuste solsikkefrø, men det ser ikke ut til at den forsyner seg selv desverre :/

Vi håper på det beste! :)

Skrevet

Er vel kanskje viktig at du prøver å holde den varm? Om den er såpass liten..

• Liker 1
Skrevet

Ja, det er lurt å lage til et lunt og godt sted til den, så den får seg en god natts søvn.

Du får prøve med brødsmuler, men tror ikke fugler har godt av brød. men bedre enn ingenting! :)

Skrevet

Oi! Stakkars liten.. :( Ser ut som noe er veldig galt ja..

Gjest Consensio
Skrevet

Håper du skifter på senga etter å hatt en fugl der....og vasker deg på hendene, yuk.

Tror nok ikke det er så mye annet du kan gjøre enn å ha den på et varmt og lunt sted. Dyrlegen kommer vel sikkert ikke til å gjøre så mye.

Mange dyrleger har peil på fugler, men de legger sjeldent ned all sin tid på å redde en vill fugl som er helt vanlig.

Skrevet

Vi fant en fugleunge som hadde falt ut av redet sitt for ca 1 år siden. Det ville vært umulig for den og for oss å få den opp i redet igjen. Vi bor i en lavblokk og fuglene har redene sine rett under taket, inni en sprekk. Vi tok den med til dyrlegen og dyrlegen tok seg av den. Et par dager senere tok vi kontakt med dem for å høre hvordan det gikk med fuglen. Det gikk bra med den til tross for situasjonen den var i. Så jeg ville tatt den med til dyrlegen.

Gjest Consensio
Skrevet

Men dere så aldri fuglen igjen?

Jeg har jobbet på dyreklinikk, og dessverre var det mange av dem som tok imot fugler og avlivet 2 minutter etterpå...og svarte på telefonen at det gikk greit med fuglen. Skulle de dukke opp så kan man bare si at viltnemda hadde hentet den eller at den hadde blitt sluppet fri igjen.

Skrevet

Men dere så aldri fuglen igjen?

Jeg har jobbet på dyreklinikk, og dessverre var det mange av dem som tok imot fugler og avlivet 2 minutter etterpå...og svarte på telefonen at det gikk greit med fuglen. Skulle de dukke opp så kan man bare si at viltnemda hadde hentet den eller at den hadde blitt sluppet fri igjen.

Vi så aldri fuglen igjen, men de virket jo seriøse når vi var der med fulgen. Den var helt uskadet, men kunne ikke komme opp i redet sitt igjen. Så jeg satser på at de tok vare på fuglen en liten stund, til den kunne klare seg selv. Vi leverte fuglen inn til "Dyreklinikken Bergen Vest".

Skrevet

Hvordan gikk det med fuglen?! :klemmer:

AnonymBruker
Skrevet

Stakkar fuglen

Det er ikke lov å ta inn fugleunger. http://www.fuglevennen.no/arkiv/?vis=oppslag&op_id=492

Men når du først har gjort det så må du kontakte veterinær. Dessverre finnes det lite fuglekyndige veterinærer i Norge. Hvis det er noe som kan fikses så gjør de det. Ellers er det ikke så mye annet å gjøre enn å holde den på et varmt sted og sørge for at den får i seg mat og drikke. Til papegøyer anbefales det å ha høy luftfuktighet og, hvordan dette er for utefuglene vet jeg dessverre ikke.

AnonymBruker
Skrevet

Da har fuglen besøkt dyrlegen som ikke fant noe galt! Har også fått i den litt mer mat, så får vi se hvordan det går :) Vil helst ha den tilbake i reiret sitt igjen, med tror ikke det lar seg gjøre desverre :/ Den sover på varmeputa for øyeblikket :)

Til du som sier det er ulovlig å ta inn fugleunger; Det er også straffbart å ikke hjelpe et dyr i nød, og denne lille dotten hadde ikke overlevd mer enn 2 minutter på bakken (katta kom rett etter at jeg plukka den opp)

Gjerne fortsett og kom med tips og erfaringer, interessant å lese :)

• Liker 2
Skrevet

Så bra av dere å ta vare på den! :) Er så altfor mange som bare gir faen.

Håper det går bra med den lille til slutt.

AnonymBruker
Skrevet

Du kan prøve å lage et erstatningsrede rett i nærheten av redet under taket.

Skrevet (endret)

den har vel ikke fått en hjernerystelse?(eller hjerneskade) Da kan de gå i ring som vises på filmen din

Klarte ikke se arten men vetrinæren kunne kanskje? OG gi stelletips?

Hvis ikke er fuglehjelpen et fint sted å ringe,Pelle er utrolig dyktig!

(bare ikke ring falcken,de avliver fugler selv om de er friske)

Du må kanskje tvangsfore den om den ikke er ivrig på maten.Lag et "reir" der den holder seg varm og lunt.Skjerm den fra direkte sol og mye lyder

Endret av Kårky
Gjest odisi73
Skrevet

Så bra at du tok den inn og gikk til dyrlegen,det varmer mitt hjerte :blomst:

Gjør som kårky skriver,lag ett reir av gress og blader og la det være naturlig rundt den stakkars lille dundotten. finn makk og innsekter det gjør fuglemoren.

på meg ser det ut som en stareunge.

Hilsen en dyrevenn.

Skrevet

Ja, ring fuglehjelpen og hold oss oppdatert. Du er flink :)

Gjest odisi73
Skrevet

Du kan også kjøpe innsekter som melorm og andre småkryp på de fleste dyrebutikker.

De selger det til folk som har edderkopper og andre kryp.

Det er viktig at du holder oss oppdatert for nå har vi begynnt å bry oss om hvordan det går med den.

LYKKE TIL

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...