Gå til innhold

Ett rop om hjelp-hund med "raserianfall"


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har ett stort problem jeg ikke aner hvordan jeg skal løse det. Hunden min har endelig lært å gå pent i bånd, MEN plutselig kan det "klikke" for henne og hun hopper opp og lekebiter hardt på turer. Eks så begynte hun med dette ved ett gress ved veien og andre gangen i dag forde hun ikke fikk lov å hilse på en hund. Dette begynner å bli ett stort problem for oss. Lurer på om noen vet hvordan dette kan fjernes? Evt hva jeg kan søke opp på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor gammel er denne hunden? Høres veldig ut som "raptus-anfall"

I så fall- stå stille ,være utrooooooooooooooooooooolig kjedlig .Ingen snakking,ingen sukking,gjeeesp så kjedlig du er . Helt til vovven har roet seg ned og dere går vidre.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det høres ut som raptusanfall fra unghund. Har opplevd dette mange ganger og det kan være rimelig irriterende. Stå stille, eventuell snu og gå tilbake andre veien.

Hva slags hund er det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor gammel er denne hunden? Høres veldig ut som "raptus-anfall"

I så fall- stå stille ,være utrooooooooooooooooooooolig kjedlig .Ingen snakking,ingen sukking,gjeeesp så kjedlig du er . Helt til vovven har roet seg ned og dere går vidre.

1,5år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns også det høres ut som raptusanfall fra unghund. Har opplevd dette mange ganger og det kan være rimelig irriterende. Stå stille, eventuell snu og gå tilbake andre veien.

Hva slags hund er det?

golden rettriver jente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

golden rettriver jente.

He, he. Ja, dette høres veldig ut som de Golden jeg har vært borti på samme alder. Har en følelse av at hannhunder er hakket verre.

Tror det er ganske vanlig oppførsel i en periode. Hun er jo ikke så gammel ennå og hvis dere er konsekvente med henne så burde det gå over :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

psykisk modning aka tenåring rett før en blir voksen. Bare ikke gi gehør på oppførselen.Bli dønn kjedlig og ignorer.Da er det ikke morro mer. Det går over ;)

Hm men overskuddsenergi/raptusser kan vare i mange år.Min er 7 og får løperaptusser flere ganger i uka.Himla artig å se på ;) Han biter ikke eller hopper opp.Bare løper rundt som en tulling!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi er ganske bestemte. Jeg prøvde å ignorere og bare gå videre. Men det gjør ganske vondt når hun hopper og napper i armen min. Jeg har veldig ømfintelig kropp som får vondt fort. Så nå er hele venstre armen blå med røde merker. Lite vakkert og godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overse henne helt! Sett henne fast i et tre eller en lyktestolpe el. da kan du gå unna hvis nappingen gjør vondt.

Dette fungerte kjapt på vår hund. Grunnen til at hun får sånne raptuser er vel at det koker litt over i toppen av en eller annen grunn, at hun ikke får "viljen" sin.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Illiya

Overse henne helt! Sett henne fast i et tre eller en lyktestolpe el. da kan du gå unna hvis nappingen gjør vondt.

Dette fungerte kjapt på vår hund. Grunnen til at hun får sånne raptuser er vel at det koker litt over i toppen av en eller annen grunn, at hun ikke får "viljen" sin.

Dette funket godt på vår hund også, og det tok ikke lang tid før hun sluttet.

Ts, trener du noe lydighet, kan du også "avbryte" raptusen med å be henne utføre en kommando etterfulgt av godbit. Da får hun noe å gjøre, og annet å tenke på.

Det er ikke raserianfall, men utløp for at hun girer seg opp. Vår gjorde det alltid på bestemte steder på turen. Hadde hun gått der mer enn en gang på tur, gjorde hun det samme på turer deretter :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg istemmer med at det høres ut som raptusanfall. Det er sikkert en fase. Synes at det er menge gode råd her. Hvis det er plagsomt med sprellene kan det kanskje hjelpe, slik fler er inne på her, at dere tobente fryser situasjonen, ingnorerer, stopper opp etc. Ekstra stimulans ved positiv adferd og ignorering av negativ. Være ekstra obs på positiv stimulans når en "problemsituasjon" går bra. :hund:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk alle sammen. Godt å høre at hunden vår ikke er helt gal. Skal teste dette neste gang det evt skjer. Kan jo ikke fortsette å se misshandlet ut mere. Våknet opp med 8 blåmerker fra i går :sukk:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg syns det bare er morsomt når hunden min "klikker". Han er 8,5 år, men når han gjør sånt blir han som en liten valp. Kan være litt pinlig hvis det er folk rundt, han ser jo gal ut. Men det går fort over

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn var labradoren vår også, plutselig så klikka det for han og begynte å løpe frem og tilbake, henge seg i jakka og arma mi. Var blå en periode jeg også. Var veldig frustrerende og trist, trodde jo jeg gjorde noe feil, men det er visst vanlig som alle andre her sier.

Bare å ignorere så godt du kan, selv om du har lyst til å gråte! hehe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg syns det bare er morsomt når hunden min "klikker". Han er 8,5 år, men når han gjør sånt blir han som en liten valp. Kan være litt pinlig hvis det er folk rundt, han ser jo gal ut. Men det går fort over

Ha, ha. Har hatt noen rimelige pinlige episoder selv. Han hadde det med å rulle seg i en søledamm midt i veien og nektet å høre på meg. Bilene måtte bare vente til han var ferdig. Heldigvis var det ingen som ble sinte. De satt bare i bilene sine og lo oss :sjenert:

En annen gang sprang han bort til en familie som skulle grille pølser på bål og gjorde dem noen pølser fattigere. I tillegg ristet han seg over dem fordi han kom rett opp fra vannet. Etterpå ble både voksne og barn tvangskoset med. Også veldig flaut, men de holdt på å le seg skakke av mitt fortvila tryne :)

Hadde ikke kontroll på han, men har var så snill som dagen var lang. Savner gutten min :tristbla:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...