Gjest Ruccola Skrevet 22. juni 2011 #21 Skrevet 22. juni 2011 Men om de faktisk liker å gå i disse draktene da, og ikke liker å bli smurt med solkrem...... ? Syns disse draktene er supersmarte, sidan man da kan kjapt vere ferdig med smøringen og barna får leke i steden Syns ikke det er hysterisk, når man faktisk har tester på at mange solkremer inneholder stoffer som ikke er godkjente Solkrem er dessuten grisete og klissete, og for min egen del er det også greit å bli kjapt ferdig (Spesiellt om man er på stranden! Sand overalt! :gjeiper: ) I vår travle hverdag er det da jammen reit at enkelte ting er mer lettvindte også
Umuriel Skrevet 23. juni 2011 #22 Skrevet 23. juni 2011 UV-drakt er genialt om sommeren. Ikke alle barn liker å bli smurt, og man skal som nevnt over her huske på at det er mye kjemikalier i solkremene. Dessuten kan barna bade i drakten og den tørker kjapt, akkurat som en badedrakt. Og den koster ikke særlig mer enn en stor tube solkrem.
Harlekin Skrevet 23. juni 2011 #23 Skrevet 23. juni 2011 Barn skal være så sikret nå til dags. Heller la de kose seg og ta konsekvensene etterpå. Hudkreft er faktisk en veldig alvorlig sykdom. Det er ikke sikkert da kan ta konsekvensene etterpå. Det er noe helt annet å brekke en arm. Da får man heller ta på de ei t-skjorte. Nå om dagen er det støtdempende under husker, man kapper av de laveste grenene på trær så barn ikke skal få klatre i dem, alt skal SIKRES. Jeg vil heller at barna mine skal vokse opp i den sikkerhetstilstanden jeg selv vokste opp i med høyere risiko for sykdom en at de alltid skal måtte tenke på at det og det kan være farlig. Jeg syntes UV-drakt er en "lettvint" løsning på å ikke orke å ta opp kampen med solkrem eller t-skjorter og hatter. Skjønner det kan virke litt "hardt", men sånn er det nå. Hva er galt med at det er lettvint med UV-drakt? MÅ ting være vanskelig? Jeg synes ikke UV-drakt stiller i samme kategori som f.eks. å la ungene ha på hjelm når de løper rundt. Men jeg synes ikke man MÅ ha UV-drakt, så lenge man er sikker på at man smører skikkelig. Jeg kommer nok ikke til å kjøpe en, for vi holder oss i Norge.
Nuttery Skrevet 24. juni 2011 #24 Skrevet 24. juni 2011 Jeg er ganske klar over at hudkreft er en ganske alvorlig sykdom, ja, flere i slekten har gått bort pga det, og det er vel stor sjanse for at jeg kan få det selv. Selv den mest forsiktige kan utvikle kreft, og min bestefar som gikk bort for en stund siden(hudkreft) sa til meg at man får leve dagene uten all utvendig bekymring. Det ligger noe i det. Derfor vil jeg ikke ta sorgene på forskudd. Og ja, jeg ser på et barn i en uv-drakt (i allefall i Norge) som å ta sorgene på forskudd. En får slite med det, og takk for meg
Gjest Annaires Skrevet 25. juni 2011 #25 Skrevet 25. juni 2011 Her har vi ikke hatt behov for slik. Enda vi har vært på 6 sydelige reiser de to årene hun har levd. Da hun var så liten at hun ikke skulle smøres var hun ikke i solen da vi var på ferie. Seinere har vi bare smurt uten problem, også har hun hatt på en solhatt som er lang bak og en trøye innimellom.
Fillay Skrevet 25. juni 2011 #26 Skrevet 25. juni 2011 Nuttery: Jeg syns det virker som du har litt dobbeltmoral. Du vil ikke ta på barna uv-drakt, men smører heller "hele tiden"? Begge deler beskytter for sola, så hvorfor alt pratet om at man ikke skal beskytte seg mot noe? Og så skriver du "barna får kose seg og ta konsekvensen av det senere" (eller noe slikt), men hvorfor skal barna ta konsekvensen av dumme valg vi voksne gjør? Iblant blir det selvsagt slik uansett, men når en voksen helt bevisst gjør valg basert på at barnet med relativ sannsynlighet (siden dere har mye hudkreft i familien) får ta fæle konsekvenser av det senere, så er det noe som skurrer.... Barna mine hadde uv-drakt da de var mellom 2-5 år gamle. Vi kjøpte dem inn til en sydentur og de virkelig elsket dem! De ble faktisk ganske så lei seg da vi pakket dem opp forrige sommeren og så at de var blitt for små. Samtidig føltes det utrolig trygt når de brukte de draktene under den stekende sola. De lå omtrent i bassenget hele dagen og skuldrene får ta imot rimelig mye sol da. 2
SummerJoy Skrevet 25. juni 2011 #27 Skrevet 25. juni 2011 Derfor vil jeg ikke ta sorgene på forskudd. Og ja, jeg ser på et barn i en uv-drakt (i allefall i Norge) som å ta sorgene på forskudd. En får slite med det, og takk for meg Og hva er å smøre seg med solkrem da?
Vibi Skrevet 25. juni 2011 #28 Skrevet 25. juni 2011 Jeg er ganske klar over at hudkreft er en ganske alvorlig sykdom, ja, flere i slekten har gått bort pga det, og det er vel stor sjanse for at jeg kan få det selv. Selv den mest forsiktige kan utvikle kreft, og min bestefar som gikk bort for en stund siden(hudkreft) sa til meg at man får leve dagene uten all utvendig bekymring. Det ligger noe i det. Derfor vil jeg ikke ta sorgene på forskudd. Og ja, jeg ser på et barn i en uv-drakt (i allefall i Norge) som å ta sorgene på forskudd. En får slite med det, og takk for meg Kan jo hende at barna dine hadde satt pris på at du av og til hadde "tatt sorgene på forskudd", hvis alternativet er å få hudkreft.
flickan Skrevet 25. juni 2011 #29 Skrevet 25. juni 2011 Det eneste jeg ikke liker med disse draktene er at de kun er tilgjengelig med UV filter 50+. Det synes jeg er unødvendig høyt i Norge, spesielt om man er litt mørk i huden. Med en slik drakt blir det vanskeligere å gradvis venne huden til sol, og dermed bygge opp hudens eget forsvar mot UV-stråler, noe jeg synes er viktig også på de små.
SummerJoy Skrevet 25. juni 2011 #30 Skrevet 25. juni 2011 Det eneste jeg ikke liker med disse draktene er at de kun er tilgjengelig med UV filter 50+. Det synes jeg er unødvendig høyt i Norge, spesielt om man er litt mørk i huden. Med en slik drakt blir det vanskeligere å gradvis venne huden til sol, og dermed bygge opp hudens eget forsvar mot UV-stråler, noe jeg synes er viktig også på de små. Er jo ikke akkurat som de er heldekkende da? Så ungene blir små mumier ute i solen.. Den vi hadde til jenta vår i syden var var kort som en sykkelbukse, og kortarmet som en t-skjorte. Forskjellen var bare det, at vi kunne være trygg på at hun ikke ble svidd på utsatte steder. Noe vi ikke hadde kunnet være om hun gikk i bare en vanlig t-skjorte. Og aldri i livet om jeg hadde latt min lille hvithårete, blåøyde 1 åring som knapt hadde fått sol på kroppen før, gå med bar overkropp midt på dagen nede i syden. Men bein og armer og ansikt fikk hun masse sol på tross bruk av UV-drakt. Og på ettermiddag var det av med den.
flickan Skrevet 25. juni 2011 #31 Skrevet 25. juni 2011 Er jo ikke akkurat som de er heldekkende da? Så ungene blir små mumier ute i solen.. Den vi hadde til jenta vår i syden var var kort som en sykkelbukse, og kortarmet som en t-skjorte. Forskjellen var bare det, at vi kunne være trygg på at hun ikke ble svidd på utsatte steder. Noe vi ikke hadde kunnet være om hun gikk i bare en vanlig t-skjorte. Og aldri i livet om jeg hadde latt min lille hvithårete, blåøyde 1 åring som knapt hadde fått sol på kroppen før, gå med bar overkropp midt på dagen nede i syden. Men bein og armer og ansikt fikk hun masse sol på tross bruk av UV-drakt. Og på ettermiddag var det av med den. Nå snakket jeg om i Norge, og ikke i syden da. Har selv skrevet at jeg ville nok vurdert UV-drakt i sydligere strøk. Men for en normal norsk sommer litt nordover i landet ser jeg ikke behovet for så sterk beskyttelse og har følgelig ikke brukt det til min sønn på snart 2 år.
Gjest imli Skrevet 26. juni 2011 #32 Skrevet 26. juni 2011 Eg ville også vurdert ei slik drakt utanfor Norden, men tykkjer det er unødvendig her heime. Sjølv om drakta ikkje dekker heile kroppen, så dekker den jo heile overkroppen, overarmar og ein god del av låra. Sun-block er heller ikkje nødvendig i Noreg, ærleg talt, i alle fall ikkje til ungar med normal hud. Til skummamjølkblå ungar, ja, men dei fleste norske ungar tåler, og har godt av, å få litt sol på kroppen, ikkje berre på leggar og underarmar. Mine ungar har for øvrig aldri blitt solbrente, dei blir raskt brune og tåler sola godt. Å pakke dei inn i drakter er heilt unødvendig. Ikkje ser det særleg behageleg ut, heller?
Umuriel Skrevet 26. juni 2011 #33 Skrevet 26. juni 2011 En UV-drakt er ikke verre å ha på seg enn t-skjorte og shorts. Ikke ubehagelig i det hele tatt. 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå