Gå til innhold

Disse uv-drakene

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
Skrevet

I sommer skal vi på lang solferie. Jeg har en jente på 4 år som skal være med. Det blir sikkert litt sol og strand kombinert med litt by.

Men hva er greia med disse uv-drakene. Er det bare tull eller litt lurt? Det er jo de siste årene disse har blitt populært, så aldri noe slikt da jeg var liten. Holder det ikke med å smøre med solkrem???

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Vi har akkurat vært 4 uker i Spania, uten UV-drakt til min sønn på snart 2 år. Det var i alle fall ikke noe problem.

Nå har han rimelig pigmentert hud og blir ikke lett solbrent. Han var smurt inn med solfaktor 45 hver dag, og han gikk stort sett med solhatt når han ikke badet. I tillegg tok vi gjerne på han en t-skjorte når vi syntes han hadde vært lenge nok i solen, vi hadde solskjerm med faktor 50 til trilla, og passet på at han var i skyggen når han satt stille.

Hvis man har barn som blir lett solbrente kan det nok være en ekstra sikkerhet, i tillegg til at man ikke trenger å smøre like mye solkrem da (men man må jo uansett smøre der drakta ikke dekker, og da er det jo ikke så vanskelig å bare smøre resten av kroppen i tillegg). Men jeg synes også at det er dumt hvis barnet går rundt i våte badeklær hele tiden, så da man jo evt. ha flere hvis han skal bade. Og barn går jo gjerne inn og ut av vannet flere ganger, så det blir jo fort upraktisk.

Endret av Alice i Eventyrland
Skrevet

UV-drakt er kjempefint!

Er det varmt - og det er det jo forhåpentligvis på solferier, tørker den på null tid, så barnet går ikke rundt med vått tøy etter et bad.

Man slipper å smøre hele kroppen, hele tiden. Det setter både foreldre og barn pris på. Veldig mange solkremer inneholder dessuten stoffer man bør spare barna for (tenker spesielt på parabener). Bruker man UV-drakt, trenger man ikke bruke så mye solkrem, og det er fint.

Men det koster jo litt. Man klarer seg sikkert like fint uten, hvis man for eksempel kler på med luftige skjorter innimellom. Selv synes jeg UV-drakt er suverent, og har kjøpt inn ny til i sommer.

Skrevet

Vi hadde forøvrig soldrakt året før, og jeg syntes ikke den tørket på null tid.

Vi smører heller ikke hele tiden, vårt barn smurte vi om morgenen, før vi var ca tre timer på stranda, deretter var det hjem for at han skulle sove lur, og så smurte vi ikke på nytt selv om han var ute etterpå (sola er jo uansett mye svakere på ettermiddagen). Nå må man vel smøre mer om man er ute hele dagen (eldre barn sover vel ikke lur), og hvis barnet blir lett solbrent.

Og så bruker man selvfølgelig økologisk solkrem uten parabener uansett. ;)

Men det blir jo smak og behag.

Skrevet

"Absolutt alt" av hudleger anbefaler jo bruk av UV-drakt, så jeg syns det er en god investering uansett. Og så fryktelig dyrt er det jo heller ikke - den som er best i test (Sunblock) fåes kjøpt på apotek 1 til 299,-.

Jeg liker tryggheten i at guttungen overhodet ikke blir solbrent når han bruker denne, og jeg er enig i at den tørker veldig fort. Vi har brukt den lite i Norge (har igrunn vært lite på stranda her siden poden ble født pga dårlig vær), men under den sterke syden sola stoler jeg ikke på at det holder å smøre ofte med høy faktor. Nå skal det sies at gutten vår er veldig lys, og sannsynligvis blir lett brent.

Skrevet

Berre tull så lenge du er i Norden i alle fall.

AnonymBruker
Skrevet

Skjønner ikke poenget. Barna skal også vennes til å være i sola for at huden skal tåle litt mer.

Jeg bare smører og passer på når sola står høyest.

• Liker 1
Skrevet

UV-drakter er også bra fordi man ikke utsetter huden for like mye kjemikalier som dersom hele kroppen må smøres.

• Liker 1
Skrevet

Brukte UV-drakt på 1 åringen da vi var på Mallorca, og jeg syntes det var en veldig fin trygghet i å ha den på. Hun var helt umulig å smøre med solkrem så det var deilig å slippe å smørre så ofte som jeg hadde måttet gjøre uten drakten.

I Norge hadde jeg nok ikke følt det nødvendig å bruke. Tror jeg.

Skrevet

Den dagen skal jeg utsette de for alle mulige farer: hudkreft, brukkede bein, skrubbsår, infiserte sår og alt som hører med.

Ergo: jeg vil heller at mitt fremtidige barn skal få hudkreft eller hva nå poenget med disse uv-draktene er enn å presse de inn i noe sånt... Dere får heller ta den kampen med smøringen da vet dere! :)

Skrevet

Den dagen skal jeg utsette de for alle mulige farer: hudkreft, brukkede bein, skrubbsår, infiserte sår og alt som hører med.

Ergo: jeg vil heller at mitt fremtidige barn skal få hudkreft eller hva nå poenget med disse uv-draktene er enn å presse de inn i noe sånt... Dere får heller ta den kampen med smøringen da vet dere! :)

Hæ?

Skrevet

Barna mine har hatt UV-drakter og vi var veldig fornøyd. Vi kjøpte de før en sydentur pga at begge to lett får soleksem oppover armene uansett hvilken solkrem vi har prøvd. Da var det greit å ha langermede UV-drakter deler av dagen når de var i sola.

De tørka kjemperaskt, og barna likte å ha de på seg. Men alt med måte, vi passa på at de fikk litt sol på kroppen også. Det gjør bare godt.

Skrevet

Seriøst?

Vi har ikke sånn drakt, og tror ikke vi kommer til å kjøpe det for sommer i Norge. I landsdelen hvor vi bor er det ikke så varmt om sommeren uansett. Men om vi skulle til syden ville jeg nok vurdert det.

Skrevet

Er du sikker på at du heller vil at barna dine skal få hudkreft enn evt. å ta på dem noe de ikke liker i begynnelsen?

Jeg er enig i at det kanskje ikke er nødvendig med UV-drakt her i Norden, med unntak av på høyfjellet og sånt, men i syden ville jeg absolutt ha brukt det. Det er ikke alltid så lett å fikse smøringen av barn som ikke er i ro og heller vil bade og leke.

Gjest Gjest
Skrevet

Det er greit å bruke disse draktene i tropiske strøk. Men her i Norge er det rett og

slett hysteri. Barn trenger litt sol på kroppen.

Skrevet

Hæ?

Barn skal være så sikret nå til dags. Heller la de kose seg og ta konsekvensene etterpå.

Seriøst?

Vi har ikke sånn drakt, og tror ikke vi kommer til å kjøpe det for sommer i Norge. I landsdelen hvor vi bor er det ikke så varmt om sommeren uansett. Men om vi skulle til syden ville jeg nok vurdert det.

Ja, seriøst.

Er du sikker på at du heller vil at barna dine skal få hudkreft enn evt. å ta på dem noe de ikke liker i begynnelsen?

Jeg er enig i at det kanskje ikke er nødvendig med UV-drakt her i Norden, med unntak av på høyfjellet og sånt, men i syden ville jeg absolutt ha brukt det. Det er ikke alltid så lett å fikse smøringen av barn som ikke er i ro og heller vil bade og leke.

Da får man heller ta på de ei t-skjorte.

Nå om dagen er det støtdempende under husker, man kapper av de laveste grenene på trær så barn ikke skal få klatre i dem, alt skal SIKRES. Jeg vil heller at barna mine skal vokse opp i den sikkerhetstilstanden jeg selv vokste opp i med høyere risiko for sykdom en at de alltid skal måtte tenke på at det og det kan være farlig. Jeg syntes UV-drakt er en "lettvint" løsning på å ikke orke å ta opp kampen med solkrem eller t-skjorter og hatter. Skjønner det kan virke litt "hardt", men sånn er det nå.

• Liker 1
AnonymBruker
Skrevet

Med en god solkrem trenger du ikke smøre "hele tiden", selv i syden. En til to ganger om dagen etter hvor mye de er i solen holder, og man passer jo på å få litt skygge i blant.

Jeg foretrekker at de får litt sol på kroppen og opparbeider naturlig beskyttelse.

Har en jeg ikke gidder smøre engang hjemme i Norge (degos) og en jeg passer på (albino).

Neida, de er ikke degos og albino, men man skulle tro det.

Skrevet

Når småen uansett har på seg en badebukse, hvorfor kan den ikke være uv-sikker? UV-strålingen sør i Norge er målt til "høy" (altså rundt 6) i sommermånedene, og om han har arvet min type hud MÅ han beskyttes.

Jeg er på ingen måter hysterisk når jeg smører 2-3 ganger daglig (med faktor 30/20, noe mer er ikke noe poeng, det er viktigere å smøre ofte fremfor å velge den med høyest faktor) og bruker uv-bukser og t-skjorte, da gjerne uten uv-beskyttelse, poenget er å holde ham varm.

At småen klatrer (noe han gjør) synes jeg bare er flott! Kuler, blåmerker og skrubbsår får han nok av, han lærer seg å sette grenser for seg selv ved å prøve og feile. Er det ET sted jeg ikke vil feile, så er det ved forbrenninger og hudkreft.

Skrevet

Når småen uansett har på seg en badebukse, hvorfor kan den ikke være uv-sikker? UV-strålingen sør i Norge er målt til "høy" (altså rundt 6) i sommermånedene, og om han har arvet min type hud MÅ han beskyttes.

Jeg er på ingen måter hysterisk når jeg smører 2-3 ganger daglig (med faktor 30/20, noe mer er ikke noe poeng, det er viktigere å smøre ofte fremfor å velge den med høyest faktor) og bruker uv-bukser og t-skjorte, da gjerne uten uv-beskyttelse, poenget er å holde ham varm.

At småen klatrer (noe han gjør) synes jeg bare er flott! Kuler, blåmerker og skrubbsår får han nok av, han lærer seg å sette grenser for seg selv ved å prøve og feile. Er det ET sted jeg ikke vil feile, så er det ved forbrenninger og hudkreft.

Jeg vil heller "tvinge" barnet mitt til å bli smurt oftere enn å la de gå i UV drakt. Innser at jeg høres ut som verdens verste mor.. Men men.

Skrevet

Jeg vil heller "tvinge" barnet mitt til å bli smurt oftere enn å la de gå i UV drakt. Innser at jeg høres ut som verdens verste mor.. Men men.

Nå gjør jeg begge deler da ;) Og han får bade naken også selvfølgelig, men ikke mer enn 20-30 minutter. Jeg er absolutt for at de skal opparbeide seg toleranse mot sola, men han er 15 måneder og han har plenty av tid til å ikke smøre seg og brenne seg!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...