Gjest Anonymous Skrevet 14. november 2003 #1 Skrevet 14. november 2003 Er du folkehøgskolelærer? Jeg har tenkt å studere til å bli lærer, men lurer litt på det der å vere lærer på en folkehøgskole. Hvilken kompetanse må man ha for å få jobb? Må man foreks være danser, ha bachlorgrad i idrett, eller ha en akademiutdannelse i kunst og handverk? Eller holder det med pedagogikk, kurs og kunnskaper som du selv har lært deg? Jeg står telemark og er ganske god, men jeg har ikke noe skriftlig bevis på at jeg kan stå på ski. Jeg er også veldig flink i dansing, men har ikke annen utdannelse enn at jeg drev med det som ungdom og holder på enda. Dette har jeg lurt på å årevis uten å spørre noen rådgivere, så endelig fant jeg denne siden, og håper på at noen kan svare ærlig på dette. :blomst_opp:
Lillebi Skrevet 15. november 2003 #2 Skrevet 15. november 2003 Hvorfor ringer du ikke noen folkehøyskoler og spør selv? Jeg tror ikke du trenger så mye formell kompetanse - det kommer selvsagt an på hva slags gruppe du vil ha... At du er lærerutdannet vil nok hjelpe en del, og ellers teller interessene og engasjementet ditt mye tror jeg... En må vel heller ikke være lærerutdannet tror jeg... Lykke til i hvert fall! Jeg synes det er sporty gjort å "ofre" så mye av seg selv ved å leve og undervise på en folkehøyskole et år!
lillema Skrevet 16. november 2003 #3 Skrevet 16. november 2003 Jeg tror det avhenger av skolen, hva slags linje det dreier seg om og hva de ser etter. Tror at i allefall pedagogikk er et pluss stort sett, men vet at på min "gamle" folkehøyskole er det ca 50/50 med lærerutdannede og ikke. Men du må stort sett ha erfaring/utdanning fra den jobben du søker på (som alle andre!) Ellers er det bare å høre som MsFlorida sier, det er da du får svara! Tror også du bør være klar over hva du går til som fhs-lærer, det er ganske mye mer intensivt enn en vanlig lærerjobb! Lykke til!
Pip Skrevet 16. november 2003 #4 Skrevet 16. november 2003 Eg kjenner to som jobbar på folkehøgskule. Ei jobbar på designlinje, ho er utdanna motedesignar. Trur neppe ho har noko form for ped. utd. Ho andre jobbar på dramalinje, ho har tatt lærarutdanning med vekt på estetiske fag (deriblnadt drama). I tillegg har ho drive med teater sjølv i fleire år, og teke dramautdanning i ei eller anna grad (i utlandet). I folkehøgskulen trur eg ofte det handlar like mykje om å vere godt eigna som å ha mykje formell kompetanse. Men lærarskule er nok inga ulempe, akkurat... Lukke til! :D
Gjest Anonymous Skrevet 17. november 2003 #5 Skrevet 17. november 2003 Tusen takk for svar , jeg vil gjerne ha flere! Det må være drømmejobben, tror jeg da.. Å få kunne undervise unge voksne mennesker som kommer et år fordi de har valgt det selv. Mennesker som sprudler av engasjemang og har et samhold som er unikt. Men klart, ikke hver dag er en positiv dag! Det gjør ikke noe at skoledagen er intensiv. Jeg tror at alle lærejobber er intensive. Dessuten får 25 viltre barneskoleunger meg mer til å stresse :blomst_opp:
Gjest Lea Skrevet 17. november 2003 #6 Skrevet 17. november 2003 Av de fhs-lærernene jeg kjenner til (har gått på fhs. selv) er det nesten ingen som har lærerutdannelse. De var i stedet utdannet og hadde erfaring med andre yrker. På en reiselivslinje vil det være behov for folk som har erfaring som f.eks guide, flypersonell osv. På en idrettslinje vil de ha behov for folk som kan mye om idrett og feks har vært fortballtrener (de fleste slike linjer legger fekt på EN idrett). På en dramalinje vil man komme langt med skuespillerutdannelse eller noe sånt. Det skader ikke å ha lærerutdannelse heller, da. Men jeg tror faktisk at de vektlegger yrkesutdannelse/erfaring på slike skoler.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå