Gå til innhold

Ble ikke tatt alvorlig av legen...

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg var hos legen nylig pga mine plager med rastløshet i armer og bein. Har hatt dette hele livet, men har ikke før nylig funnet ut at dette faktisk er en sykdom, som behandles med medisiner. Sykdommen er nevrologisk, og gir symptomer som rastløshet/trang til å bevege bein og evt armer, smerter i bein og armer osv. Det eneste som fungerer er å bevege seg hele tiden, og å bedøve beina med iskaldt vann. Har mange ganger sittet på terrassen med beina i en bøtte isvann i timesvis fordi det er så plagsomt. Det har blitt ganske mye verre i det siste, og det går hardt utover nattesøvnen.

Var hos legen med dette i uken som var, en eldre mann, og han bare avfeide meg og sa at dette var ikke noe å gjøre noe med. Vanligvis blir folk med mye plager henvist til nevrolog for utredning og evt medisinering, men legen ville ikke høre på meg når jeg spurte om henvisning. Jeg er klar over at dette er en lite kjent sykdom for endel leger, men bør man ikke høre litt på pasientene sine? Kan jeg komme til hos nevrolog uten henvisning?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bytt lege. Eller krev iallfall å få snakke med en annen - det har du rett på.

Ellers kan magnesiumtilskudd muligens være til hjelp i mellomtiden, om du ikke har forsøkt det allerede.

Skrevet

Hele morslekten min har samme problem, og det er virkelig ikke noe å gjøre. Det er bare bortkasting av dyrebare legers tid og statens penger. Legen din har helt rett, og du må bare finne deg i å leve med det. :filer:

Det virker som om folk idag ikke tror på fastlegene sine. Greit nok, det finnes enkelte som ikke burde vært leger, men jevnt over har vi god kvalitet på legene våre. Det er pasientene som er problemet, vi lukker ørene når vi blir tråkket på tærne og får høre noe vi ikke vil. Leger er ikke magikere, de kan ikke hensynsløst hive ut medisiner til folk i hytt og pine. Vi mennesker må lære å leve med noen skavanker her og der.

PUH! Dagens skjennepreken...

• Liker 1
Skrevet

Både Sifrol og Adartel har da vitterlig vist svært god effekt hos mange pasienter... Hvor får du det fra at det ikke er noe å gjøre med dette?!?

TS

Skrevet

I tillegg kan det også skyldes ting som diabetes, folsyremangel, jernmangel, leddgikt osv, som jeg egentlig syns legen kunne sjekket litt opp i.

TS

AnonymBruker
Skrevet

Hele morslekten min har samme problem, og det er virkelig ikke noe å gjøre. Det er bare bortkasting av dyrebare legers tid og statens penger. Legen din har helt rett, og du må bare finne deg i å leve med det. :filer:

Det virker som om folk idag ikke tror på fastlegene sine. Greit nok, det finnes enkelte som ikke burde vært leger, men jevnt over har vi god kvalitet på legene våre. Det er pasientene som er problemet, vi lukker ørene når vi blir tråkket på tærne og får høre noe vi ikke vil. Leger er ikke magikere, de kan ikke hensynsløst hive ut medisiner til folk i hytt og pine. Vi mennesker må lære å leve med noen skavanker her og der.

Jaha. :roll:

http://www.doktoronline.no/qa/forum/29/qa2598880.html?s=fm.b.lastqa

Skrevet

Selvfølgelig tror man ikke på fastlegen sin. Det viser seg gang på gang at det kan ende opp med dødelig utfall.

Føler man seg ikke fornøyd med behandlingen man får av fastlegen sin så skal man ikke godta dette. Da bytter man lege.

Forøvrig så bør du slutte å bagatalisere folks plager. I dette tilfellet virker det som om det er noe man kan gjøre noe med. Kanskje slekta di burde komme seg til en brukbar lege og slutte å stole blindt på legene sine?

• Liker 1
Skrevet

Pappa har også RLS og han måtte finne ut alt om sykdommen sin selv og fortelle det til legen. Tror det er best. Ellers hadde i hvert fall han aldri fått hjelp. Da han lærte opp legen sin i hva RLS er for noe fikk han resepter og bytter nå mellom de to medisinene som fungerer (de to TS nevnte, tror jeg), fordi de ellers slutter å ha like god effekt. Det fins bøker på amazon om RLS (f.eks. "Restless Legs Syndrome: Coping with Your Sleepless Nights"), og det er masse info på nettet. Man må bare lære seg mest mulig selv, og være en kritisk pasient.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...