Fanta Exotic Skrevet 19. juni 2011 #1 Skrevet 19. juni 2011 (endret) Jeg har en kyllingkjøttdeig i kjøleskapet som hadde siste forbruksdag 15.06, samt en hel grillet kylling fra Den Stolte Hane som hadde siste forb.dag 10.06. Kan jeg spise dette, eller kan jeg bli syk av å spise det? Endret 19. juni 2011 av Fanta Exotic
Hoppetaujenta Skrevet 19. juni 2011 #2 Skrevet 19. juni 2011 (endret) Lukk opp pakkene og lukt skikkelig på det, så finner du fort ut om din nese syns det er delikat nok, eller for gammelt. Jeg hadde spist det. Endret 19. juni 2011 av Margareth
SmallTalk Skrevet 19. juni 2011 #3 Skrevet 19. juni 2011 Kylling som er gått ut på dato bør ikke spises pga fare for bakterier. Det samme gjelder fisk og oppmalt kjøtt. 1
Orchideae Skrevet 21. juni 2011 #4 Skrevet 21. juni 2011 Hadde det vært fryst før utløpsdatoen og du tok det ut av fryseren hadde jeg ikke nølt med å spise det. Men om det kun har støtt i kjøleskapet hadde jeg ikke spist det.
Gjest Alabama Skrevet 22. juni 2011 #5 Skrevet 22. juni 2011 Når det står siste forbruksdato bør man ikke spise det etter den datoen. Jeg ville definitivt kastet begge deler.
AnonymBruker Skrevet 22. juni 2011 #6 Skrevet 22. juni 2011 Datoene som står der er "føre var"-datoer. En god regel er likevel å kaste det om du er usikker. Om det luktet greit, ville jeg spist det - men da etter en skikkelig varmebehandling.
Gjest Borghild Skrevet 22. juni 2011 #7 Skrevet 22. juni 2011 Jeg hadde aldri turt å spise det. Er en grunn til at det er siste forbruksdag. Og gammel kylling kan være direkte farlig å spise.
Rainbow Skrevet 22. juni 2011 #8 Skrevet 22. juni 2011 Jeg ville ikke spist det. Med mindre du har hatt det i fryser'n da. Men om du åpner og lukter, som noen over her sier, merker du svaret fort. Det STINKER når det har gått ut. Vi hadde en kyllingkjøttdeig som hadde gått ut med et par dager, den lukta kraftig da vi åpna pakka, men vi prøvde å steke opp. Da lukta det så jævlig at vi brakk oss og måtte ha full utluftning. Det er stor forskjell på "siste forbruksdag", som er en slags maksgrense, og "best før", som gjør at man trygt kan spise det en stund. Nye EU/EØS-regler gjør jo blant annet at egg må stemples med en ekstremt tidlig dato. Opplysningskontoret for egg og hvitt kjøtt sier man trygt kan spise egg som har gått ut med én måned og mer enn det. De er sure på datostemplinga, for i Norge er egg veldig trygge. Men, eh...du snakka ikke om egg. Lukt i vei, og få svar! :-)
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå